Nordvestpassasjen på ski

Norsk Guide
Skitur, Ekspedisjon Nivå 5 22 dager 6 - 9 deltakere

Opplev Nordvestpassasjens indrefilét. De 400 kilometrene mellom Cambridge Bay og Gjoa Haven (Gjøa Havn) gir deg alt en polar ekspedisjon skal inneha. Sjøis, tundra, pressrygger, og pakkis i en skjønn sammenblanding. Dette er en polar drøm i historiske omgivelser!

Høydepunkter

  • Norsk polarhistorie
  • Nordvestpassasjens indrefilét
  • Polar skiekspedisjon

Nordvestpassasjen er navnet på sjøveien fra Atlanterhavet til Stillehavet, langs nordkysten av Canada. Nunavut kalles territoriet som på inuittenes språk betyr "vårt land". Dette landet av is og tundra skal vi oppleve med pulk på slep. Området er rikt på historie fra de tidligere utforskerne som var på leting etter den berømte passasjen. Det var Roald Amundsen som til slutt klarte å stake en vei igjennom i 1906. Etter århundrer med mislykkede ekspedisjoner var dette mildt sagt en prestasjon og en bragd som på nytt satte Norge på kartet i polar sammenheng.

Vår reise igjennom dette historiefylte landskapet starter i Cambridge Bay. En inuittlandsby hvor det bor rundt 1500 mennesker. Herfra går vi 1 - 2 dager på tundra, med mulighet for å oppleve moskus og caribou. Så tar sjøisen overhånd. I starten er isen normalt flat og fin, kun avbrutt av en pressrygg en gang i blant. Den flate sjøisen mellom disse gir oss tid til å komme inn i rutinene uten for mye baksing. Pressryggene som en gang i blant dukker opp ute i horisonten er kjærkommen avveksling og gir en liten pekepinn på hva som kommer.

Omtrent halvveis ute i ekspedisjonen kommer vi til Jenny Lind Island og etter dette forandrer landskapet radikalt form. Der ute venter pakkisen og vi får de samme prøvelsene som polfarere på vei til Nordpolen får. I flere dager skal vi leke oss i pakkis før landskapet på nytt flater ut frem til King William Island. Den siste delen av turen går på tundraen inn til Gjoa Haven. Gjoa Haven var tilholdssted for Amundsens ekspedisjon i hele to år. De reiste med jekten Gjøa, derav navnet Gjoa Haven. Kombinasjonen mellom sjøis, kulde, sollys, dyr, historie og befolkning gjør dette til et enestående polart eventyr som kanskje til og med overgår klassikere som polene og Grønlandsisen.

GUIDE/TURLEDER

Vi reiser i en liten gruppe fra Norge med håndplukket, norsk, erfaren ekspedisjonsleder fra Hvitserk.

Hva er inkludert

  • Overnatting på skituren
  • All mat på selve ekspedisjonen
  • Erfaren norsk ekspedisjonsleder fra Hvitserk & Eventyrreiser

Se fullstendig liste under Turfakta.

Kontakt oss

Spørsmål? Ikke nøl med å ta kontakt med ansvarlig for turen.

Skriv ut

Turfakta

Historie

Cambridge bay
Stedets opprinnelige navn var qaluktuttiaq som betyr "godt fiske sted". Med sine rundt 2000 innbyggere er det en av de største landsbyene helt i nord. Også her er det historiske spor etter Roald Amudsen. Skipet Baymaud har sitt hvilested utenfor havnen. Roald Amundsen brukte dette skipet under sitt forsøk på å nå Nordpolen, skipet het da Maud og var bygget for å skulle tåle påkjenningene fra skruisen (på samme måte som Nansens Fram). Skipet viste seg å være for godt bygget, noe som gjorde at det aldri frøs inne, men ble dyttet ut i åpent farvann. Noe som igjen gjorde at Nordpolturen endte med en skipsreise gjennom Nordøstpassasjen. Skipet ble etter turen solgt til det canadiske firmaet Hudson´s Bay Company. De døpte det om til Baymaud og benyttet det som en flytende handelsstasjon en kort periode.

Gjoa Haven
Stedets opprinnelige navn var Uqsuqtuuq som betyr mye fett. Gjoa Haven kommer fra Gjøa havn og skipet Roald Amundsen brukte da han seilte gjennom Nordvestpassasjen. Under ekspedisjonen gjennom passasjen hadde de en stopp på nesten to år ved dette stedet. Mange mener det var her Amundsen lærte inuittenes overlevelseskunst og som igjen var en medvirkende årsak til at han kunne gjennomføre den suksessfulle Sydpolerobringen i 1911. I dag lever det rundt 1000 personer i denne landsbyen. En stor byste av Amundsen pryder inngangen til stedets museum.

Vanskelighetsgrad

Det er ingen grunn til å undervurdere den fysiske utfordringen en slik ekspedisjon er. Den krever jevnlig trening og evne til å være ute på ski hele dagen. Vi skal holde et snitt på 25 - 30 km om dagen. Du må trekke med deg ca. 40 - 50 kilo (kan bli mer) utstyr og mat, og du må regne med at det blir både svært kaldt og trekkfullt i perioder. Temperaturen kan ligge på ned mot -30 grader, og med vind i tillegg må du ha kontroll på vinterfriluftslivet for å unngå frostskader. Vintercamping i kulde og vind + bruk av primus må du "få inn i fingrene" før avreise. På denne turen vil vi også sitte isbjørnvakt.

Les mer om graderingen på våre turer her.

Treningssamlinger

Vi vil arrangere to samlinger i forbindelse turen. Høstsamlingen vil foregå i Osloområdet i september/oktober. Her vil vi ha en brief, en lang prat om utstyr og i tillegg en treningstur i marka med overnatting ute. Formålet er å bli kjent med gruppa, få svar på spørsmål man måtte ha, gå gjennom camprutiner og opplegg for turen, og kunne gi veiledning til videre forberedelser fram mot neste samling. 

Vintersamlingen vil foregå på fjellet. Her vil vi sjekke at det vi gikk gjennom på høstsamlingen sitter, og drille rutinene for turen. Vi skal gå langt med ski og pulk, sove i telt og "sette" camprutinene. Hver deltaker vil bli vurdert ut fra forrige samlings tilbakemeldinger, og enkelte vil kanskje måtte levere egen treningsdagbok fram mot avreise. Har man ikke utført de arbeidsoppgavene man har blitt bedt om å forbedre, vil man kunne bli anbefalt å utsette turen til neste sesong. Vi forbeholder oss retten til å avvise deltakere som ikke følger guidenes råd og tips, og viser at de tar arbeidsoppgavene på alvor. Vi vil også minne om at dette er en gruppetur hvor gruppa kommer først, ikke enkeltpersoner.

Turforberedelser

Denne ekspedisjonen krever at du trener systematisk over tid på de to tingene som gjelder: Å gå på ski og trekke noe tungt etter deg. Som deltager skal du også kunne andre vesentlige ting før vi drar: Sette opp fjelltelt i vind og fyre opp og koke på primus. Det er helt nødvendig at alle har brukt mye tid på testing av utstyr, spesielt fottøy. Bruk tid ute i felt, og legg inn flere turer med overnatting for å bli god på vintercamping og rutiner som føger med dette. Dette er en tur som krever en god fysikk hos deltagerne, du MÅ trene for å klare turen og du må begynne opptreningen så snart du er påmeldt. Kroppen trenger tid for å venne seg til belastningen det er å trekke 65-75 kg pulk hver dag i over lang tid.

Les også gjerne "Nordvestpassasjen 100 år etter Roald Amundsen", utgitt på Friluftsforlaget og skrevet av Bengt Rotmo.

Sikkerhet

Hvitserk legger stor vekt på sikkerhet. Hvis uhellet først skulle være ute, skal du vite at du raskt får hjelp. Vi har 24t beredskap hjemme når noen er på tur, og vaktansvarlig i Hvitserk kan kontaktes dersom noe skjer ute eller hjemme. Vi stiller store krav til våre samarbeidspartnere, og legger stor vekt på erfaring og forståelse for våre produkter.

Guidene våre har opplæring i førstehjelp og har et utvalg av medisiner og førstehjelpsutstyr til nødvendig behandling på tur. Hvitserk har også et samarbeid med Turlegen.no som kan kontaktes ved behov for medisinsk rådgivning.

På denne turen er det viktig å forstå at vi beveger oss langt utenfor allfarvei. Vi vil selvsagt gjøre alt vi kan for å bistå om noe skulle skje, men en eventuell redningsaksjon vil kunne ta lengre tid enn på andre turer vi arrangerer. Det er derfor ekstremt viktig at alle deltakere stiller godt forberedt og er klar for å håndtere uforutsette situasjoner på strak arm. Vi har med navigasjonsutstyr, nødpeilesender og satellitt-telefon, i forhold til de krav en slik tur måtte stille.

NB – Går du på faste medisiner, har kjente allergier eller lignende, må du alltid ha med deg dine personlige medisiner.

Innkvartering

Hotell og telt

Utstyr

Hvitserk står for alt fellesutstyr som sikkerhet, navigasjon, reparasjonsverktøy, medisiner, telt, primuser, kokekar og pulker. Vi stiller i tillegg med egne gode og romslige telt. 

Se ellers utstyrsliste for detaljer om personlig utstyr.

Klima

April er en måned man kan oppleve litt av hvert nord i Canada. Det kan bli mildvær og mye sol, men også kalde dager - ned mot 30 kuldegrader på natten er ikke uvanlig. Vi er også eksponert for vind underveis.

Vil du se værmeldingen de nærmeste dagene fremover? Sjekk www.yr.no og fyll inn reisemålet.

Penger

Canadiske Dollar.

Tid og tidssoner

Norge minus 7 timer.

Pass og visum

Nordmenn trenger gyldig pass (normalt med gyldighet minimum 6 mnd etter hjemkomstdato). Se også gjeldende visumregler på UD sine landsider. Velg land, og se på innreisebestemmelser under Reiseinformasjon. Her finner du også annen nyttig informasjon. Sidene finner du på www.landsider.no

Vaksinasjoner og helse

Du må ta en grundig legesjekk før turen. Gjør legen oppmerksom på at det dreier seg om en ekspedisjon med fysiske anstrengelser og langt utenfor allfarvei. Vi krever at alle utfyller et helseskjema og at dette attesteres av legen. Det er viktig at du fyller ut alle deler av påmeldingsskjemaet (særlig der vi ber om informasjon om helse og allergier), og gir oss beskjed hvis det er noe vi må være oppmerksomme på i forkant av og under turen. Vi anbefaler også et føre-var-besøk hos tannlegen. Tannpine på isen er ikke kult!

Relevante helseopplysninger som kan ha påvirkning for turen skal også kommuniseres til guiden ved turstart.

Forsikring

Du må ha en fullgod syke og ulykkesforsikring som også skal dekke en eventuell hjemtransport. Husk å medbringe bevis på reiseforsikringen på reisen.

Noen generelle ting å være oppmerksom på:

  • Enkelte forsikringsselskaper bruker antall meter over havet som et kriterium for hva forsikringen dekker, og om de kaller det en ekspedisjon eller ikke. Vær særlig oppmerksom på dette - og sjekk det nøye.
  • Noen forsikringsselskaper krever at man tegner en forlengelse hvis enkeltreisen går ut over en viss varighet.
  • Vær sikker på at forsikringen dekker det valgte geografiske område.
  • Noen forsikringsselskap har en øvre beløpsgrense på sin avbestilling - og sykeforsikring.
  • Dekker forsikringen din tap av reisens formål?
  • Reisegods
  • Forsinkelser

Forbehold

Vi tar forbehold om endringer i priser. Dag til dag programmet er veiledende og endringer kan forekomme. Avreisedato er en ca. dato og vil bli bekreftet når flybilletter er tilgjengelig og gruppen satt.

Gruppeinndelingen vil være avhengig av antall deltakere og vil bli endelig fastsatt etter treningsamlingen i januar/februar

Vi viser forøvrig til våre generelle reisebetingelser.

Pris inkluderer

  • Erfaren ekspedisjonsleder
  • All mat på selve ekspedisjonen
  • Alt fellesutstyr
  • Sikkerhetsutstyr som nødpeilesender, satelittelefon, medisiner og nødvendig utstyr for isbjørnsikkerhet
  • Oppfølging under treningshelgen, og underveis gjennom hele prossessen fra start til mål
  • Dagbok på våre hjemmesider
  • Treningssamlinger (Treningssamlingene er prissatt til 9500 kroner. Dersom en deltager får beskjed etter vintersamlingen at vedkommende ikke får være med på ekspedisjon vil dette beløpet ikke refunderes)

Pris inkluderer ikke

  • Flyreisen tur/retur Cambridge Bay/Gjoa Haven*
  • Tilslutningsfly fra andre byer i Norge
  • Måltider før og etter selve ekspedisjonen
  • Personlig utstyr
  • Uforutsett transport
  • Overnatting i forbindelse med reise, inkludert Cambridge Bay og Gjoa Haven
  • Personlige forsikringer

*Denne reisen er litt komplisert: Første etappe er til Yellowknife hvor man må ha en overnatting. Derfra kan man reise videre til Cambridge Bay. På returen må man også innom Yellowknife. Hvordan man kommer til Yellowknife Avhenger av hva slags flyselskap man reiser med dit. Flybillettene for hele reisen t/r har ligget på mellom 20-30.000,- de siste årene.

Øvrig informasjon

 

Dag for dag

Reisedager

Å reise til Cambridge Bay er ikke gjort i en fei. Melkeruten går først ut på å komme til Yellowknife, der man trenger en overnatting før man reiser videre til Cambridge Bay med småfly. Totalt må du beregne 2-3 dagers reise avhengig av flytider.

dag

0-1

Cambridge Bay

I Cambridge Bay bruker vi tiden til å snakke litt med lokalbefolkningen, gjøre de siste innkjøpene, pakke i pulker og klargjøre kropp og sjel for turen som venter. Det finnes «supermarked» i byen, men ikke sats på å gjøre de siste utstyrskjøpene der. Det du trenger av utstyr bør du ha med hjemmefra. Men mat finnes hvis du mangler noen godbiter til turen!

I Cambridge Bay lå skipet Maud som Roald Amundsen bygget for å seile gjennom Nordøstpassasjen. Den strabasiøse turen gikk ikke helt som planlagt og han brukte seks år fra 1918 - 1924. Maud ble solgt som en del av Amundsens konkursbo og endte til slutt opp hos Hudson Bay Company som førte henne til Cambridge Bay. Her frøs hun inn i isen og sank til slutt i 1930. Maud er nå fraktet tilbake til Norge, 100 år etter skipet forlot Norge sist. 

På grunn av lang reise kan det være fint å legge inn 2 netter her før vi setter i gang. Det trengs også litt hjelp til pakking og organisering før vi skal ut å gå.

dag

2 - 20

På tur!

Overnatting Telt
Måltid F,L,M

Endelig er turen i gang! Vi går fint på rekke utover bukta ved Cambridge Bay med retning mot sørøst. Kulden kombinert med vind kan være bitende på denne tiden av året så vi er nøye med at utstyr og bekledning er riktig tilpasset og tilgjengelig. Etter noen timer over havisen går vi over en liten halvøy før vi endelig er ute i passasjen hvor Amundsen må ha seilt på sin tur gjennom Nordvestpassasjen. Vi sender Roald og hans mannskap noen tanker mens vi setter en mer østlig kurs. Amundsen brukte tre år på turen (1903-1906) som var den første gjennomseilingen av Nordvestpassasjen og en av de virkelig store bragdene i norsk ekspedisjonshistorie.

Nå begynner de gode, fine, lange dagene på ski. Vi går rolig i starten for å finne rytmen og venne kroppen til livet foran pulkene. Etter hvert øker vi antallet økter og en vanlig dag er 9 - 10 timer i draget, noe som krever sin mann og kvinne.

Omtrent en tredel ut i turen går vi igjen på land, og selv om skillet fra havisen ikke er så stort er det en fin avveksling. Vi ankommer øya Jenny Lind som det tar omtrent en dagsmarsj å krysse. Jenny Lind var en svensk operasanger, og hvorfor øya har fått hennes navn kan du jo fundere på mens du går der ute?

Etter Jenny Lind begynner de kanskje hardeste øktene på turen. Strømmene mellom Victoria Island og Royal Geographical Society Island presser ismassene mot hverandre og oppover slik at det dannes pakkis. Noen år er det mye, andre år er det lite, men å forberede seg på noen basketak med isen er ingen dum ide.

Om det hjelper kan du jo tenke på at Sir John Franklin og hans menn dro livbåter med utstyr som veide opp mot et tonn i disse områdene etter den mislykkede Franklin-ekspedisjonen som startet i 1845. Etter at skipene «Terror» og «Erebus» ble skrudd ned i isen var siste mulighet å dra avgårde mot land med utstyr i livbåtene. Hverken skipene eller et mannskap på 129 så noen gang England igjen og historiene om hva som egentlig skjedde er mange og myteomspunne.

Etter å ha snirklet, sneket, rykket og dratt oss gjennom skruisen endrer landskapet på nytt karakter når vi nærmer oss King William Island. På vei mot land får vi øye på Gladmans Point. Denne radaren er en av mange i DEW linjen (Distant Early Warning) og vi ser flere på vår vandring gjennom isødet. Radarene ble satt opp under den kalde krigen og ble operert av Canada, USA, Grønland og Island som et varslingssystem mot atomvåpen. I dag brukes noen av de som værstasjoner og på Gladmans point er det også mulig å overnatte selv om det nok er både hyggeligere og varmere i teltet.

dag

21

Gjoa Haven

Den siste sjarmøretappen går over King William Island mot Gjøa Havn. Er vi heldige får vi øye på både moskus, rev, hare, rein, jerv og rype. Kongen av Arktis er det også muligheter for å møte på, men sannsynligheten for at vi ser isbjørn på denne tiden av året er relativt liten. Uansett har vi med alt vi trenger av utstyr om vi skulle være så heldige at han viser seg.

Etappen går i et duvende landskap mot og plutselig dukker Gjøa Havn opp som en prikk i horisonten. Roald Amundsen kalte stedet «den fineste lille havna i verden» etter at han overvintret her i 1903 på sin vei gjennom Nordvestpassasjen. I Gjøa havn har de alt vi trenger, dusj, seng, supermarked og mat på tallerken. Eller trenger vi det, egentlig? Turen gjennom et av verdens mest værharde områder kan være både strabasiøs og kald, men når du igjen sitter på flyet, denne gangen med nesa vendt sørover, er vi ganske så sikre på at du lengter tilbake. Folket, historien, landskapet i denne delen av verden setter sine spor og vissheten om at du har gått på ski gjennom et av verdens mest ugjestmilde områder i sporene til noen av Norgeshistoriens største helter er prikken over i-en.

dag

22-23/24

Hjemreise

Melkeruten er mer eller mindre den samme som på veien bort. Beregn 2-3 dager også her.

Skriv ut

Utstyrsliste

Denne listen er ment som en retningslinje, for at vi skal ha det vi trenger uansett hva slags vær vi får på turen. Husk at du også kan få tak i brukt turutstyr som fungerer utmerket.

Ta kontakt hvis det er noe du lurer på: 23 21 30 70 / info@hvitserk.no

TIPS: Vi anbefaler at du har det viktigste turutstyret i håndbagasjen, for eksempel fjellstøvler og gore-tex jakke/bukse.

Undertøy

Vi anbefaler undertøy i ull til både kvinner og menn. . For kvinner anbefales også bh/sportstopp i ull.

2 sett ullundertøy

Det er lurt med ullundertøy som ikke er for tykt, men heller bruke flere lag. 

Fleecejakke

Denne er veldig god å ha, en varm ullgenser kan også brukes.

Skalljakke

Gore-Tex eller tilsvarende. Må tåle mye vind, ha god hette og ikke bli våt i snø og sludd. Bør være litt romslig og gjerne med ventilasjonsglidlås under armene.

Skallbukse

Gore-Tex eller tilsvarende. Seler kan være lurt for å holde snø og vind ute. Det er en fordel med lufteglidlåser langs sidene.

Tynn vindjakke/Overtrekksjakke

For de varmeste dagene er det behagelig å ha på vindjakke istedenfor Gore tex

Dunjakke

Du kommer til å trenge denne. En stor og god jakke er å anbefale. Den bør ha hette og gå ned over rumpa.

Dun-/fiberbukse 

Romslig, slik at du kan ta den utenpå skallbuksa.

Overtrekksvotter/vindvotter 

Bør være romslige, og gå godt oppover underarmen. Må være myke og gi godt grep, selv med innervotter. Husk også varme innervotter. Husk reservevotter

Vanter 

Tynne vanter/hansker som tåler litt.

Balaklava

Eventuelt ansiktsmaske.

Lue

2 stk, en ull-lue/vindtett lue og en stor lue med pels. Ta også med en reservelue.

Hals/buff

Smart tøystykke som blant annet kan brukes som hals, lue og ansiktsmaske. Bør være i ull. Lurt å ta med to.

Sokker 2-3 par tykke innersokker og 2-3 par tykke sokker 

Sokker, jo tykkere jo bedre, med god «spenst» som vil si at de ikke skal være gått flate. Og sjekk at det er minst 80% ull i de tykke. Innersokker kan være i ull eller syntet (liner). Nyere sokker tåler flere dager enn gamle.

Ski, skistøvler og staver 

Fjellski med stålkanter. Store trinser på stavene. Varme skisko. Ski må ha BC binding med manuell lukking

Skifeller 

Korte og eventuelt lange.

Gamasjer

Heldekkende klatregamasjer (Berghaus Yeti e.l) er ypperlige på alle slags støvler og anbefales. De både varmer og beskytter. Anbafales om du ikke har skisko med integrert gamasj

Fotposer/Dunsko

Til bruk i teltet. 

Skrukarabiner

3 store skrukarabiner – store nok til å håndteres med votter.

1 liten skru karabin.

(1 stor og 1 liten skrukarabin brukes til pulkdrag/evt. mellom pulkene

Sovepose

Bør tåle minst -30°. Både dun og syntet er fint, husk å pakke den i en vanntett pose. En liner kan øke comfort-temperaturen.

Liggeunderlag

 

Det er viktig å sove godt. Thermarest NeoAir og Exped Downmat er gode alternativer. I tillegg bør du ha et liggeunderlag i celleplast underst. 

 

Arctic Bedding 

Anbefales

Solbriller

Gode, og solide solbriller med mørkt glass og sidebeskyttelse. Grad 4 glass

Slalåmbriller

Dette trenger man i snøvær og sterk vind. Gir også god beskyttelse mot kulde.

Ansiktsmaske 

Cold avenger Expedition Balaklava er guidens favoritt

Solkrem

Høy faktor

Matutstyr

Matskål med lokk, bestikk, kopp, termoser og  drikkeflaske. Husk trekk til vannflaskene dine

Toalettsaker

Tannbørste, tannkrem, et lite håndkle, våtservietter etc.

Tisseflaske

Le bare, men du vil oppdage hvor behagelig det er. 1-liter med stor åpning - Nalgene vannflasker fungerer bra. For jenter anbefales en tissetrakt, se www.freshette.com , www.go-girl.no eller send en mail til dame@tissetrakt.no 

Personlige medisiner

Plaster – Compeed, 1 rull med sportstape o.l. På apoteket selges noe som heter Tensoplast (eventuelt NorBind). Dette er et helt fantastisk gnagsår-plaster. Sitter som støpt på hele turen.

Vi vil vite om personlige medikamenter du bruker, i tilfelle noe skulle skje, jfr. påmeldingsskjema og reisevilkår.

Kompresjonsposer

Lurt for å redusere volumet til dunjakke ol. Posene hjelper deg også å holde alt tørt og å holde orden på utstyret. Plastposer m/Ziplock kan også fungere.

Bilstrikker

til å rigge pulken

Pulkbag

til å ha bagasjen din i oppå pulken

Skrivesaker

Vi anbefaler å skrive dagbok for å bevare alle minnene og opplevelsene man får på en tur som denne. En god bok er også fint å ha med.

Hodetelefoner

Musikk eller lydbok på øret kan være fint.

Kamera

Husk nok plass på minnebrikken.

Batterier

Til kamera, hodelykt etc.

Ørepropper

Mot snorking og blafring i teltduken.

Spesielle merknader om utstyr og klær på turen 

-  Det er viktig at klær og sovepose pakkes vanntett. 
-  Pulkene vil veie 65-75 kg. 
-  Fellesutstyr vil bli fordelt mellom deltagerne. 
-  Deltagerne fordeles i teltlag på to og to eller tre og tre. 
-  Matlaging og snøsmelting gjøres av det enkelte teltlag.

Vi har følgende felles- og sikkerhetsutstyr:
-  Telt
-  Pulk (pariserpulk)
-  Rifle 
-  Satellitt telefon 
-  Førstehjelp 
-  Snøspader 
-  Brenner 
-  Brennstoff 
-  Gryter
-  Mat
-  Breutstyr 
-  Toalettpapir

Datoer og bestilling

Vis
tir 13. apr 2021 tir 4. mai 2021
Alexander Steurenthaler
Guide: Alexander
Ledige plasser
Kr. 59 900,-

Samarbeidspartnere