Fjelltur i Hellas - Kjent land, ukjente fjell

I høst fikk jeg gleden av å gjøre to ting for første gang. Jeg skulle på min første tur med Hvitserk og jeg skulle få oppdage fjellene i Hellas. Begge deler var ting jeg gledet meg skikkelig til, ja faktisk så mye at jeg lurte på om det virkelig kunne leve opp til forventningene.

Jeg har jo vært i Hellas før, opptil flere ganger, på den klassiske sydenferien. Da jeg var på Kreta for en håndfull år siden var jeg jo til og med en tur opp i fjellene der. Minnene derfra forteller om en brun fargepalett og en gradestokk som heller inviterte til å døse på en solseng og skvulpe i havet, men jeg hadde fått lovnader om at dette skulle bli annerledes, og det ble det.

Fordommer og overraskelser

Vi fløy inn til Thessaloniki en torsdag i september og møtte sjåføren vår som skulle ta oss med til Monodendri. Underveis fikk alle mine fordommer bein å gå på, naturen var preget av åser, ikke fjell, og det som var av gress og busker var brunt. Innen vi kom frem til Monodendri hadde det blitt mørkt og naturen rundt oss var vanskelig å få inntrykk av, men det var tydelig at vi hadde kjørt mye oppover den siste halvtimen og at vi nå var kommet til en fjellandsby. At vi var slitne etter en lang reisedag var tydelig, men å komme ut av bilen og ta innover seg inntrykkene av å endelig være på plass, det ga en ny energi. Med en arkitektur som oser av historie trenger man ikke gjøre annet enn å la omgivelsene omfavne seg. Når middagen også blir inntatt midt i sentrum av denne greske herligheten føles Norge veldig langt unna. Vi legger oss etter en lang dag, med store forventninger til de kommende dagene hvor vi skal ned i dype kløfter og opp på høye topper. Fjellstøvlene står klare!

Etter frokost fordeler vi ingrediensene til en god piknik lunsj og legger i vei. Monodendri er fantastisk vakker, også i dagslys. Noe uvant starter dagen med nedoverbakke, med en slående vakker utsikt over Vikos dalen. Verdens dypeste dal sammenlignet med bredden. Her føler man seg liten og nesten litt sammenklemt av veggene som tårner hundrevis av meter over deg, men bare noen meter til siden for deg. Allerede før vi kommer oss ut av Monodendri får jeg også bekreftet at Hellas kan by på grønne frodige områder, som Vikosdalen. Det er en varm dag, men trærne i dalen gir oss deilig skygge, og er av og til så dekkende at det er vanskelig å se opp på klippene som tårner opp over oss. Høydepunktet for dagen er piknik lunsjen vi spiser ved Vikos kilden. Opphavet til flaskevannet med samme navn som man får kjøpt over hele Hellas og sikkert mange andre steder. Her utnyttet noen av oss muligheten til et forfriskende bad. Uavhengig av badelyst så var det et fantastisk sted, og minst like bra mat. Etter lunsj bar det oppover mot Mikro Papigo. Her ble det noen høydemeter oppover, men for hver meter vi gikk, åpenbarte mer av dalen seg bak oss. Etterhvert fikk vi også sikt opp mot fjellene vi skulle til de neste dagene. Et motiverende syn. Vel fremme i Mikro Papigo kunne vi bekrefte at denne landsbyen levde opp til navnet sitt. Gjestehuset vi bodde i var ett av kanskje 30 - 40 hus totalt i landsbyen. Sjarm er dog, i motsetning til antall hus og fastboende, noe Mikro Papigo har overflod av.

Idylliske Mikro Papigo. Foto: Rolf Østbye

Myten om Dragesjøen

Neste morgen bar det oppover og inn i Pindos fjellene hvor vi skulle tilbringe de neste dagene. Vi gikk via Astraka Refuge som skulle være basen vår. Her la vi igjen litt utstyr våre før vi gikk videre til Drakolimni, Dragesjøen. Myten sier at det her bodde en drage for lenge siden. Denne dragen kriget med en annen drage som bodde i dalen bortenfor, og krigføringen besto i å kaste ting på hverandre. Vår drage kastet trær, mens nabodragen kastet steiner. Det førte til at det området vi befant oss i var helt uten trær, mens bare rett på andre siden av ryggen var det store fine furutrær som grodde hele veien opp til ryggen, men ikke over. Et fascinerende skue. Så bar det tilbake til Astraka Refuge og vår første natt på greske fjellhytter, en utelukkende positiv opplevelse. God standard, trivelige folk og bra service. Ett aspekt med Astraka Refuge er at den ligger plassert på en rygg, noe som gjør at man får både soloppgang og solnedgang fra balkongen, en mulighet vi ikke lot gå fra oss.

DIsse solnedgangene måtte vi oppleve så mange ganger det var mulig i løpet av turen. Foto: Rolf Østbye

- Å få oppleve dette, og mer, på én dag - det føles på en måte surrealistisk.

Søndag morgen sto vi tidlig opp, fikk frokost servert og var klare for tur i det solen sto opp. I dag skulle vi på rundtur i dette massivet og planen var å gå til fjelltoppen Astraka, ned på baksiden og opp på Gamila. Underveis endret vi dette til at vi droppet Gamila, men gikk heller til Tsouka nord for hytten vi bodde på. Dette gjorde at vi virkelig fikk sett oss omkring og vi har vel omtrent fått fullt rundskue fra Zargos fjellene. Naturen her er spektakulær og forandrer seg overraskende ofte. Fra å vandre i et rullende slettelandskap til å stå på kanten av flere hundre meter høyt stup før man plutselig går gjennom et månelandskap. Å få oppleve alt dette, og mer, på en dag det føltes på mange måter surrealistisk. Så kaster vi inn en lunsj hvor vi satt oss ned i gresset på ca 2000 meters høyde og nyter solen og en varm bris. Tilbake i hytta med en øl i hånda og utsikt til en fantastisk solnedgang oppsummerte vi med at vi kunne ikke bedt om mer på en sånn dag, naturen, dyrelivet (villhester og chamois, en geit-antilope), og været.

Alt har spilt på lag med oss i dag.

Naturen og landskapet kan endre seg i løpet av én turdag! Foto: Rolf Østby

Idyllisk med villhester. Foto: Rolf Østby

Mandag ble en litt roligere dag da vi skulle forflytte oss til Litochoro og gjøre oss klare for Mount Olympus. Vi startet igjen tidlig, og fikk sett soloppgangen før vi begynte å bevege oss nedover mot Micro Papigo hvor vi ble plukket opp av vår sjåfør. Underveis stoppet vi i Ioannina hvor det ble en meget god lunsj og en liten vandring i en by, som det meste annet i området, stappfull av historie. Så var det strake veien til Litochoro, som på mange måter er forgården for Mount Olympus. Her møter vi guiden for de neste dagene, får litt mer info om fjellene og turen vi skal på før vi spiser middag på en fortausrestaurant med panoramautsikt mot fjellene som bare blir mektigere og mektigere utover skumringstimen.

Velfortjent måltid etter en lang turdag! Foto: Rolf Østby

Tirsdagen blir også en litt roligere dag fordi vi må bytte fjellhytte pga vannmangel lenger oppe i fjellet.  Når vi kommer frem til denne hytten, Spilios Aghapitos, så er det fortsatt lenge igjen av dagen og vi får mye tid til å nyte utsikten og mylderet av mennesker som er her. Her er det folk fra hele verden som har kommet for å oppdage de greske fjellene, og kanskje de greske gudene. Det var jo nettopp disse fjellene hvor Zeus hadde sin trone hvor han regjerte fra. Vi har ikke planlagt noe møte med verken Zeus eller noen av de andre fra den Greske mytologien, men sier ikke nei takk hvis det plutselig skulle dukke opp.

Vi vandrer i fantastiske omgivelser. Foto: Rolf Østby

Til topps i Hellas!

Det er duket for turens, bokstavelige, høydepunkt. Vi skal bestige Mytikas. Mytikas er det høyeste fjellet i Hellas på 2918 moh, og er naturlig nok det høyeste vi kommer på denne turen. Vi står tidlig opp og har avgang klokken 6, mens vi prøver å gni søvnen ut av øynene kommer det første lyset over horisonten og gir oss motivasjon for en lang dag i fjellet. Mens vi går kaster vi stadig blikk over skulderen for å få med oss soloppgangen over Egeerhavet, og sånn flyr tiden avgårde og plutselig står vi foran det vår lokale guide kaller Golgata. En tilsynelatende endeløs motbakke på skrå over en steinrøys. Det viser seg at den “bare” var 200-300 høydemeter, men når man står på bunn av en sånn bakke som bare er en rett strek og du ser toppen langt der oppe, føles det mye lengre. Så her var det bare å krumme nakken og ta ett steg av gangen, så står man plutselig på toppen.

Eller det vil si, vi sto på en topp, men det var ikke Mytikas, men Scala. Scala er som en fortopp til Mytikas, rundt 50 meter lavere, for å komme ut til Mytikas er det litt klyving involvert. Ikke så veldig teknisk vanskelig, men sikkerhet er viktig og vi ble bundet inn i tau og sikret på utsatte partier. Turen ut til Mytikas var nok noe av det mer spennende vi gjorde på turen, med mye luft under oss og god utsikt, selv om vi for det aller meste så ned på føttene og steinene vi gikk på. Når vi endelig kom på toppen kunne vi knyte oss ut av tauet og bekrefte at dette virkelig er en topp som er verdig all mytologien rundt fjellet. Et skikkelig toppunkt og ikke så veldig mye plass å bevege seg på rundt toppen, men nok plass til oss og noen andre. Turen tilbake gikk samme veien, og det slutter aldri å fascinere meg hvor annerledes ting kan være på tilbakeveien, det er jo samme stedet og ruta, men man ser andre ting og møter andre utfordringer, spesielt i et slikt terreng.

Vel tilbake på Scala kunne vi ta av oss klatreselene og si oss fornøyd med vel gjennomført toppstøt. Men turen var ikke over, vi hadde omtrent 1800 høydemeter nedoverbakke foran oss. Det var med andre ord ikke tiden for å slappe av helt enda, den kom derimot da vi var vel nede. Ved parkeringsplassen var det nemlig en liten kafé hvor vi fikk kjøpt kald øl. Du kan tro det smakte godt etter en sånn dag, og en sånn uke. Riktignok hadde vi en natt igjen i Hellas før vi satte oss på flyet neste dag, men på godt og vondt var turen i realiteten over da vi nådde parkeringsplassen.

Konklusjon?

Når jeg tenker på Hellas nå så er det med helt andre øyne enn det var for ett år siden. Nå tenker jeg på grønne daler og storslåtte fjell, med ett dryss av sjarmerende landsbyer og veldig gjestfrie verter og vertinner. Hellas blir nok ikke det samme for meg igjen, og godt er det. Hellas er så vanvittig mye mer!

Fjelltur i Hellas

Mount Olympus-massivet og Pindostraversen er et paradis for turentusiaster - med turkise elvebasseng, vakker natur, slående utsikt fra kalksteinsklipper og bratte fjellsider på alle kanter.

Europa Nivå 3

8 dager