Kilimanjaro er verdens høyeste frittstående fjell. Når du står på den 5895 moh. høye toppen, er du på Afrikas høyeste punkt. Kilimanjaroer det Seven Summit fjellet som flest har vært på, og det er også den turen vi i Hvitserk tar med flest gjester på hvert år.

Når du skal bestige Kilimanjaro er det viktig at du har med deg riktig utstyr. Selv om mye av turen går i forholdsvis varmt klima, kan det bli veldig kaldt om natta og spesielt på toppnatta. Det er vanligst å begynne å gå mot toppen rundt midnatt, da får man med seg soloppgangen på kraterkanten, før man går de siste 200 moh. opp til toppunktet. Det er ofte kaldest i 04-05 tiden på natta, før solen kommer opp rundt 06.

Jeg var på Kilimanjaro høsten 2015, her er noen av tankene jeg gjorde meg om utstyr på turen.

På turen trenger du en dagstursekk hvor du kan bære 3-4 liter vann, en ekstra jakke, litt snacks, solkrem, hansker og lue, dopapir og antibac, kamera og verdisaker. For at du skal få med deg alt bør denne sekken være håndbagasjen din på flyet, så du må passe på at den ikke er for stor. 35 - 45 liter er passe størrelse. Selv brukte jeg er sekk på 40 liter som holdt lenge til meg. Husk at du skal bruke sekken hver dag på turen, så godt bæresystem og en sekk som passer bra til ryggen din er lurt.

Så trenger du en duffel bag eller eventuelt en stor sekk som skal romme resten av utstyret ditt. Bærerne på Kilimanjaro legger bagasjen din i en plastikk-sekk og bærer den på nakken. Derfor er det enklest for dem om du pakker i en myk bag, gjerne duffel bag, men dersom du ikke har dette er det mulig å bruke en sekk. Totalvekten må ikke overstige 15 kilo, det er maksvekten av hva bærerne bærer. Vi har en Hvitserk bag fra Hagløfs som er 140 liter, denne får du til en god pris dersom du reise med oss. Du kan lese mer her.  Jeg pakket i denne baggen, og  synes den var veldig fin å bruke fordi man har litt ekstra plass, så det er enkelt å pakke ut og inn hver dag på fjellet. Jeg var også på safari etterpå, så baggen var helt full på flyet på vei ned, men vi la igjen alt til safarien på hotellet. Alternativet for meg hadde vært å pakke i en 90 liter duffelbag, og jeg hadde nok akkurat fått plass i den også, men da hadde det vært trangt og mindre praktisk.

Soveposen bør være varm, jeg synes det er bedre å være litt for varm i lavlandet, men ha en varm nok sovepose i høyden. Jeg brukte en vintersovepose i dun med komforttemperatur på -13 grader. Den synes jeg var perfekt, dunet gjorde at den tempererte godt når det var litt varmt, og så holdt den meg god og varm når det var kaldt på natta.

Liggeunderlaget er vel så viktig som soveposen, det er hardt underlag hele veien, og bakken er kald. Derfor er det viktig med et liggeunderlag som isolerer godt og som er behagelig å ligge på. Exped downmat eller synmat kan anbefales. Selv har jeg downmat, fordi den isolerer enda bedre på vinteren, så jeg bruker den til både sommer og vinterturer. Den er myk og god å ligge på og isolerer godt mot kulda i bakken. Thermarest har også gode alternativer.

Husk at du blir dårligere akklimatisert hvis du fryser og sover dårlig. Man legger seg ofte tidlig, og tilbringer mange timer i “senga”.

Du trenger skalljakke og bukse som tåler regn og sludd. Lurt med hette på jakka og lufteglidlåser i sidene på både buksa og jakka. Seler i buksa kan også være en fordel. Jeg brukte en bukse som ikke hadde lufteglidlåser i siden eller seler, og det gikk også helt fint. Skallbuksa brukte jeg bare på toppnatta, jeg hadde kanskje brukt den mer hvis det regnet mer. Vi hadde bare regn en dag, og da brukte jeg regnponcho over både meg selv og sekken. Det er kanskje ikke det kuleste man kan ha på seg på fjellet, men det er veldig praktisk, og hvis det kommer en kraftig regnskur holder det ofte vannet ute bedre enn en jakke.

Jeg hadde også med meg en tynnere turbukse, denne brukte jeg nesten hver dag. Første dagen brukte jeg shorts. Hadde jeg hatt en turbukse som man kan ta av beina på og bruke som både shorts og bukse så hadde jeg tatt med den, siden det er få dager man kan bruke shorts, og da er det enkelt å bytte mellom shorts og bukse i løpet av dagen.

Dunjakke brukte jeg fra første kveld, jeg tok med den varmeste jeg har, en stor og god dunjakke som går nedenfor rumpa. Den ble en god venn på turen. Jeg hadde ikke med en tynn dunjakke i tillegg, og det savnet jeg heller ikke.

Jeg hadde en tynn fleecejakke, det holdt, men det var ikke så kaldt når vi var på tur. Så hvis du fryser lett kan kanskje en litt tykkere fleecejakke eller ullgenser være lurt.

Jeg brukte ull nærmest kroppen. I lavlandet fungerer syntet greit, men i høyden er det lurt med ull som holder varmen selv om det blir fuktig. Jeg hadde med to ulltrøyer og to ulllongser, mellomtykke. På toppnatta tok jeg på meg to lag både på overkroppen og beina.

Til hendene hadde jeg med et par tynne hansker og noen varme primaloft hansker med vindtrekk utenpå. De siste brukte jeg bare på toppnatta, og jeg byttet til tynnere hansker etter at sola hadde stått opp.

På beina hadde jeg noen lette tursko som jeg brukte på hele turen bortsett fra toppnatta. Da brukte jeg et par fjellstøvler og jeg hadde gamasjer utenpå. Det vil jeg anbefale, det er veldig mye grus i bakken opp til kraterkanten, så for å slippe støv og småstein i skoa er gamasjer fint. Det beskytter også bra hvis det er mye snø.

Jeg hadde med 4-5 par med ullsokker. Noen tynne og noen litt tykkere sokker. To luer var også med, en tynn og en tykk, og to halser, en i ull og en i bomull til å bruke mot støv i munnen og nesa på de lavere etappene.

Solbriller, jeg hadde med et par i plast, med litt mørkt glass, de fungerte fint. Solkrem, både sunblock stift til leppene og solkrem til ansiktet og armene, begge deler ble brukt hver dag.

Det kan være lurt å ta med et putetrekk, det er vanlig at bærerne har med pute til gjestene. Man kan også fylle putetrekket med litt klær, så blir det en god pute. Selv hadde jeg med en veldig lett og liten oppblåsbar pute. Det er lurt med pute i høyden, når du ligger høyere med hode er det lettere å få inn mest mulig luft i løpet av natta.

Jeg hadde Camelbak til å bruke i lavlandet, man må drikke mye på turen. Jeg hadde også med to 1L flasker med stor åpning, og ett isolasjonstrekk, så brukte jeg en ullsokk på den andre flaske på toppnatta. Det fungerte fint. Man får renset vann om morgenen så da fyller man opp camelback og vannflasker, og på kvelden kan man også få vann dersom man trenger mer. Mange har med litt smakstilsettning til vannet, f.eks små flasker med smak som man normalt bruker til kullsyremaskiner. Jeg hadde med litt solbærtoddypulver, men brukte det ikke, jeg synes vannet smakte godt.

Andre ting som var med var caps, dopapir og antibac (brukte nesten en hel flaske). Nøtter, kjeks og sjokolade, det spiste jeg på de korte dagsetappene og på toppnatta. Jeg hadde ikke med energibarer, det savnet jeg. Vanntette pakkposer i sekken og i baggen. Det gjør det enkelt å finne ting, og det holder alt tørt og rent. De fleste duffelbager er ikke vanntette, så hvis det regner en del kan det bli vått igjennom. Husk også litt Paracet og Ibux mot eventuell hodepine.

Lite kamera, jeg hadde selv med speilrefleks, men det er tungvint å dra det frem, og den dagen vi gikk på toppen tok jeg bare to bilder med det, mens resten ble tatt med mobil, fordi jeg ikke orket å styre med å ta det opp og ned av sekken. Da skulle jeg gjerne hatt et kompaktkamera i lomma som tar bedre bilder enn mobilen. Små plastikkposer hadde jeg med 2-3 av, og det kunne jeg gjerne hatt litt mer av. Kjekt å ha til en liten søppelpose og til ha mat i osv.

Vi hadde veldig fint vær på turen, og vi hadde en mild toppnatt. Snakk med oss om hvordan været og temperaturen pleier å være når du skal reise - vi arrangerer alltid turer på de tidspunktene det normalt er best, men det kan være temperaturforskjeller i løpet av året som påvirker utstyrsbehovet. Hvitserk har både turer til Kilimanjaro med norsk gruppe og lokal guide og turer til Kilimanjaro med norsk guide.

Håper du fikk noen nyttige tips. God tur!