Aconcagua 25.11.15

Sist oppdatert: 18.12.2015 08:49

Sør Amerikas kjempe, Aconcagua rager hele 6962 moh og er en lang og krevende ekspedisjon. Etter måneder med forberedelser er endelig Anders, Terje Kato, Sondre, Kristina, Siri, Arild, Inger, Britt, Christer, Ulf, Odd Kim og Stein klare for å prøve seg mot toppen. Sammen med ekspedisjonslederne Thor Elvebakk og Rasmus Ramstad satses det på god stemning hele veien for denne superklare gjengen! Dagboken oppdateres så ofte som mulig. Lyst å oppleve det samme? I 2016 har vi tur til Aconcagua 22.11 og 27.12.

17.12.2015 - tilbake i sivilisasjonen

Etter to dager med sterk vind i camp 2 og lite lovende værutsikter tok vi avgjørelsen om å avbryte toppforsøket for denne gang. Forferdelig trist når alle var i så god form, men med dårlig vær var det lite vi kunne gjøre. Etter mye slit i vinden fikk vi endelig pakket ned alt som vi hadde hatt med oss på fjellet og begynt turen fra camp 2 til base camp. Dette skulle for mange bli den tyngste dagen av alle. På turen opp bærte vi i to omganger, men nå skulle alt sammen ned 2 200 høydemeter på noen timer. Heldigvis gikk det bra med knær og rygger, men det var en sliten gjeng som kom ned til base camp på ettermiddagen. Deilig å kunne nyte godt av base camp fasilitetene med blant annet tre retters middag. Etter noen timer med søvn i var det klart for nest siste etappe fra base camp til pampas de lenas. Nå kunne vi endelig gå med lette dagstur sekker igjen, men etappen var lang og det ble mange såre bein før vi var fremme utpå kvelden. Dette var siste kveld i telt og vi fikk våre arrieros til å lage en herlig biffmiddag på grillen. Alle var enige i at det var noe av det beste kjøttet de hadde spist. Og sammen med litt vin ble det jo reine herremåltidet. Siste dagen gikk vi i ca. 4 timer og kom tilbake til Penitentes rundt lunsjtider. Ettermiddagen ble brukt til å gå igjennom fellesutstyret, rydde på lageret og komme seg ut av fjellklærne og inn i dusjen. Utpå kvelden ble det også tid til noen øl for mange av oss og flere for andre.. Nå er vi tilbake i Mendoza og slapper av de siste dagene før vi setter kursen hjemover til Norge på lørdag morgen. I Mendoza har vi ikke noe fast program men det ryktes at massasje, spa og vinsmaking står på programmet for mange av oss. Avslutningsvis blir det i alle fall noen fine dager i varmen før vi kommer hjem til julefeiringen. Takk for at dere har fulgt med på dagboken :)

14.12.2015 - retur til base camp

Etter to døgn med full snøstorm rasende på utsiden av teltet har gruppen besluttet å avbryte ekspedisjonen uten å nå til topps. Været har desverre ikke vært på gruppens side denne gangen og det var ikke lovet noen bedring i værsituasjonen for de kommende dagene. Ekspedisjonsleder Thor Elvebakk ringte akkurat og informerte om beslutningen og at de har returnert til Base Camp. Alle har det fint og gruppen er ved godt mot til tross for at det ikke ble helt til topps denne gangen. Mer utfyllende dagbok kommer når batterier er ladet og gjengen har fått hvilt ut litt.

12.12.2015 - Camp Guanacos

Vi skulle i følge programmet ha flyttet opp til Camp Colera i dag, men ute raser vinden og snøføyken bombarderer teltene våre, så her er det bare å ligge i ro. Beveger man seg ut er sikten nesten null til tider og det skal ikke mange sekundene til før man er helt dekket av snø, akkurat som inne i forteltene våre. Værmeldingen for toppen er alt annet enn lovende også for reservedager våre, med vindstyrke på mellom 60-80 km/t og effektive kuldegrader på -40. Vi har derfor bestemt, om ikke det skjer en drastisk endring i morgen, å avslutte vårt toppforsøk her og sette kursen ned mot BC. Vi avventer i det lengste men akkurat nå raser det et forferdelig uvær ute. Dersom det bedrer seg litt tar vi en tur opp til camp 3 i morgen tidlig for de som ønsker det før vi pakker sammen. Utrolig synd og kjedelig, for vi er alle i god form, men sikkerheten kommer først. Og ser man ut teltåpningen nå, vil de fleste forstå den avgjørelsen

11.12.2015 - Flytting til camp Guanacos.

En morgen som startet lik gårsdagen. Fantastisk fint vær og klar himmel. Vi tok oss god tid og spiste både frokost og lunsj i camp  1. Så var det tid for litt væroppdatering. Vi nærmer jo oss toppstøt og vår første toppdag er søndag med reservedager mandag og tirsdag. For toppen er det ikke lovende dessverre. Med vindstyrke på mellom 60-80 km/t og da effektive kuldegrader ned mot -40 fra lørdag til onsdag kan det se ut som toppen svikter i år. Vårt eneste håp er en endring i værmeldingen de neste dagene, selv om det nå haster. At det kan endre seg fikk vi bevis på under dagens forflytting. Vi startet ut i flott og varmt vær hvor vi omtrent bare gikk i nettingen. Halvveis ut kom skyene, det begynte å blåse og plutselig kom snøværet og kulden. Da var det på med dunvottene og flere lag med klær. 10 min tidligere var det altså sommertemperatur. Vi kom alle vel frem til camp 2 etter 4 1/2 time. Nå ligger vi i teltet og hører vinden røske i teltene mens snøen pisker utenfor. Vi har sett skyene rase over toppen av Aconcagua og er glad vi ikke er høyere oppe. Her i camp Guanacos er det kun to andre grupper og ingen av de har heller ikke toppen som mål nå utifra værmeldingen. Fortsatt ingen på toppen i år. Men vi har fulgt planen vår til punkt og prikke, noe som har medført at hele gruppen er i usedvanlig god form her oppe, noe vi ikke kan si om de andre utenlandske gruppene, der flere deltagere sliter med høyden.

Derfor håper vi i det lengste at været gir oss en åpning og at vi kan gjøre et forsøk. Men vi risikerer ingenting!

10.12.15 - Hviledag c1

Nok en hviledag etter en strabisiøs bæredag til C2 i går. Og for en hviledag! Knall på himmel, sol og den reneste påskestemningen ute. Det ble sent før folk etterhvert kom krabbende ut av soveposen og fant seg til rette med liggeunderlag og en god bok. Det ble tid til sosialisering og selvfølgelig mye spørsmål om vær. Vi nærmer jo oss toppstøt om ikke mange dager så vi håper været er med oss videre. Nedre camp bestående av Inger, Odd, Britt og Siri nyter utsikten fra campens flotteste teltplass. Litt lengre opp har Anders og Stein også panorama mot Andesfjellene. Øverst har Thor, Rasmus, Arild, Ulf, Kristina, Sondre og radarparet Terje og Christer tatt plass. Ganske chill som Kristina ville sagt det.

Thor og Rasmus stekte pannekaker  til lunsj så stekosen lå som er tykt lag over camp 1. Servert med brunost og blåbærsyltetøy ble det dagens høydepunkt.

Deretter fulgte pastamiddag servert i teltene før kvelden og stjernehimmelen gjorde sitt inntok. En herlig dag! I morgen settes kursen for camp Guanacos på 5400 moh.

09.12.15 -bæring til C2

Det har vært en relativt urolig natt med mye vind og snø. Dessverre var det ikke mye bedre når vi våknet i dag tidlig. Vi hadde planlagt å starte med bæring til camp 2 kl 0900, men utsatte hele greia da det var lite fristende å gå ut av teltet. I følge værmeldinga skulle vinden løye utover dagen, så vi begynte først å gå litt over 1100. Da var det både dunjakke, slalåmbriller og de tykke vottene på. Etter fem timer i et ordentlig rufsevær hvor det omtrent snødde sideveis nådde vi camp 2. Alle sammen var med opp helt til campen, så gruppa virker veldig sterk og det lover godt for fortsettelsen. Vi er flinke til å gå rolig for man kjenner jo høyden 5400 meter over havet. Når vi begynte å nærme oss camp 1 løyet vinden helt og det var utrolig deilig. Man blir litt sliten av å gå i sterk vind hele dagen. Kvelden blir brukt i teltene og vi har en etterlengtet hviledag i morgen. Da skal vi kose oss glugg i hjel.

08.12.15 - hviledag camp 1

Første natt på 5000 meter og det var mange som sov relativt dårlig, både på grunn av høyden og på grunn av sterk vind. Til tross for en urolig natt er alle i god form og glade for at vi har en rolig dag. Hviledag til tross, en liten tur måtte vi ut på, så kl 11 la vi ut på en liten akklimatiseringstur som ble på ca to og en halv time. På den tiden kom vi ca. 450 høydemeter opp mot camp 2. Vel nede igjen ble det en fantstisk pizza lunsj lagd på primus og ved hjelp av to stekepanner. Utover ettermiddagen dro været seg til og nå er det ganske så ufyselig her med sterk vind og snødrev. Alle har fått middag servert i teltet og slapper av før morgendagens bæring til camp 2. Nå skal det bli godt å slappe av i posen.

07.12.15 - Flytting C1

I dag begynner det for alvor og vi flytter fra messetelt og komfort i base camp til mye enklere kår i camp 1. Selv om vi for to dager siden fraktet mye av utstyret opp, viste deg seg fort at dette også ble en dag med mange tunge sekker. Oppover mot camp 1 viste alle god form og vi kom oss opp på ca. 7 timer. Vel oppe satte alle opp telt og vi fordelte alt av personlig utstyr som vi hadde bært opp noen dager i forveien. Da vi kom opp viste det seg at vi hadde hatt en intern misforståelse angående teltet som skulle stå igjen i base camp. Thor gikk derfor ned igjen for å sette det opp, mens vi andre rigget oss til for kvelden. Thor kom først opp igjen til camp 1 dagen etter og var svært fornøyd med den ekstra treningsøkta..som da tok kun 3 timer. Alle er i fin form, selv om vi nå kjenner at vi er i høyden.

06.12.15 - Hviledag i Base camp

Ikke værst å tilbringe en fridag på 4200 moh. når sola skinner og det er reneste påskeværet ute. Frokost gikk over til lunsj og innimellom var det soling, boklesing, høre på musikk og for noen å ta seg en liten kattevask. Det store samtaleemnet som alikevel tok litt plass er det obligatoriske legebesøket i BC. Her må alle innom og få svar på om de er skikket til videre avansement på fjellet.Oksygenmetning, måling av blodtrykk, sjekk av lunger og hjerte, samt endel spørsmål om erfaring og antall høydemeter tidligere. Vel, vi kom oss trygt igjennom og alle som en er klarert for å flytte opp til C1. Det blir spennende å få en ny base på 5000 moh.

05.12.15 - Bæredag c1

En baktung gjeng møter til frokost 0800; nok en gang deilige sveler, havregrøt, egg og litt (tørt) brød. Her i basecamp stråler solen, og vinden puster bare såvidt, men likevel stapper vi permafrost (Steins tolkning av primaloft), googles og bobletøy i en allerede tung sekk, fordi erfaringen tilsier at været snur fort. Det er store sko å fylle, leppene er hvite, og ansiktene litt hovne før vi legger av sted og jentene konkluderer med at skjønnheten kommer innenfra. Det er bæredag. Alt av mat og fellesutstyr, samt litt personlig utstyr til bruk på fjellet skal flyttes opp i camp 1, 5000 moh. Thor går i front, han går veldig sakte. Så sakte at alle holder følge, gnagsårene glimrer med sitt fravær og ingen blir høydesyke. Etter lunsj venter monsterbakken som selv Johaug ville fryktet, 400 snødekte høydemeter med 30 graders stigning. Det er i motbakke det går opp, og på toppen venter camp 1 (jippi), sekkene losses og når snøværet setter inn er vi klare for returen. Om turen ned er det lite å berette, men i basecamp ventet suppe, biff, sjokoladepudding og ikke minst sovepose! Slitne, fornøyde, friske og glade tok vi kvelden i nok en stjerneklar kveld.
Hilsen Kristina & Sondre

04.12.15 - hviledag base camp

Vi våknet opp til blå himmel og fint vær og kunne spasere rolig opp til messeteltet for deilig frokost kl.09. Med toast, eggerøre, havregrøt og nok kaffe til selv å tilfredsstille de mest krevende av oss kunne vi nyte det sosiale samværet og kose oss. Selv om det er hviledag er det alikevel en del ting som er obligatorisk. Deriblant en liten akklimatiseringstur opp til 4330 moh. Der satt vi og slappet av en god stund med flott utsikt over et snødekt Basecamp før vi tuslet rolig ned igjen. Så var det nok en deilig lunsj før hvile og avslapning i soveposen var et godt alternativ for de aller fleste. Thor og Rasmus gikk igang med å fordele fellesutstyr og ordne logistikken for morgendagens bæring til camp 1 for etter middagen var det samling med storsekk og innveiing. Ca. 6 kg fellesutstyr pr. person, deretter rundt 4-5 L vann, samt endel personlig utstyr og stegjern gjør at total bærevekt for de fleste ligger på mellom 18-20 kg. Det er kaldt og mye snø oppover fjellet så de fleste har derfor tatt med ekstra tøy i sekken. Noen valgte å benytte seg av bærere mens andre tester hvordan det selv er å være en. Forskjellen er derimot at de lokale gutta bruker 2 timer opp mens vi beregner å bruke 5. :-) På grunn av snø er siste del av ruten opp til camp 1 på 5000 moh. lagt om litt, så det blir spennende å se i morgen! Formen er fin og vi gleder oss stort til å sette igang jobbingen!

03.12.15 - Base camp

I dag skulle vi endelig komme oss til BC på 4200 moh. Det betyr en stigning på 1000 høydemetre, en ganske vesentlig forskjell fra de foregående dagene. Men aller først må Christer berømmes for sin snarrådighet da han satte avgårde i en hundremeters spurt over slettene for å få tak i teltet til Britt som vinden tok et tak i og rev med seg. Heldigvis kom det til rette og vi kunne fortsette vår ferd oppover Reclinos dalen. Rett etter camp fulgte en iskald elvevading før stigningen begynte. Det går stort sett oppover! November været har vært ganske variabelt og vi har i Vacasdalen allerede passert flere snøfonner. Det ligger snø på toppene rundt, det er kaldere og på vei opp mot BC fikk vi dag både sterk vind, snøføyk og litt glimt av sol. Det ble litt utfordrende ettersom vi måtte ta flere omveier rundt store snøansamlinger og i selve BC ligger det også en god del snø. Det er få folk her foreløpig, av større grupper er vi den største, og utenom det er det bare et par tre andre grupper som er her nå. Så en ganske stille og fredelig plass om dagen. Vel fremme etter 7,5 time var det en relativt sliten gjeng som ankom BC. Da gjorde det godt å få servert en tre retters til middag. Ellers kan det nevnes i dag at Stein sin poloskjorte fremdeles gjør nytte som turantrekk, Terje jobber hardt for å tømme kaffelageret vårt og Anders sitt videokamera har tatt kvelden før det i det hele tatt ble brukt. I morgen blir det en velfortjent hviledag, det ser vi frem til!

02.12.15 - Casa de Piedra

Den første natten i telt er unnagjort og de fleste har oppdaget soveposens isolerende og varmende effekt. Med komfort langt ned på minussiden blir det fort litt klamt når det tross alt fortsatt er plussgrader ute. Men uansett en god natts søvn for de aller fleste. Det var vekking kl 06 og avmarsj 08, så det var bare å få igang rutinene med frokost, pakking av bag og sekk, samt å få ned teltet. Nok en fin dag med behagelig temperatur og med litt vind merkes ikke den stekende solen så mye. Det ligger fortsatt endel snø oppover dalen her, så det merkes at vi er tidlig ute i sesongen. Kvelden ble avsluttet med en deilig kylling gryte som vi nøt til fulle. Snart må vi jo klare oss selv. Alle er heldigvis i fin form igjen. Nedenfor ser dere posisjonen for dagens camp.

01.12.15 - første etappe

I dag startet turen oppover fjellet. Det tok oss nesten 7 timer å nå vår første camp, Pampa de Lenas på 2800 moh. Da var det bare å sette igang med oppsett av telt, få ut mat, kjeler og gass fra tønnene, samt organisere og klargjøre for middag. I dag var det kjøtt på menyen, grillet over åpen flamme av våre arrieros. Med deilig salat ordnet av Inger ble det et festmåltid med både vin, brus og vann. Ulf sliter med en sår og vond hals så han tok en tidlig kveld, men vi håper han er fit for fight igjen i morgen!

30.11.15 - siste forberedelser

Siste dag før vi begynner på fjellturen og dagen da alle skal bli godt kjent på lageret. Etter en rolig morgen begynte vi alle å sjekke teltene vi skal ha med. Etter litt om og men fikk vi alle gode telt og noen i reserve som blir med til fjells. Resten av dagen gikk med til å pakke alt av fellesutstyr som skal med. Mengder av mat, snacks, kokeutstyr og diverse er nå pakket ned i tønner og bagger som skal fraktes av muldyr opp mot base camp. Derfra må vi klare oss selv så det gjelder å ta det så rolig som mulig de første dagene inn i fjellet. I skrivende stund er det personlig pakning som klargjøres slik at vi er klare til morgendagen. Totalt blir det godt over 30 kolli som skal fraktes oppover fjellet. Nå er det snart middag og kanskje blir det en siste øl før alvoret begynner i morgen. Alle er spente og gleder seg.

29.11.15 - bursdagsfeiring

Siste dag i Mendoza for denne gang og alle var veldig klare for å komme seg til fjells. Etter ca. Tre timer i buss kom vi fram til Penitentes (2600 MOH) hvor vi skal bruke de neste dagene til å forberede oss på fjellturen som venter. Vel fremme fikk vi alt fellesutstyret inn på lageret og gjorde klar for pakking neste dag. Etter noen rolige dager i Mendoza var alle klare for å bruke kroppen litt, så etter en usedvanlig god lunsj (de kan mat her i Argentina) ble det en liten akklimatiseringstur i det lokale skianlegget. Vi kom oss opp på 3000 MOH før været slo om og vi var relativt raske ned igjen. Kvelden ble avsluttet med middag, spruddel, kake og en storstilt 60 års feiring. Gratulerer Inger!!

28.11.15 - forberedelser

I dag var den store dagen for å ordne tillatelser til nasjonalparken. Grunnet at systemer var nede ble det til at alt måtte gjøres på "gamle" måten. Dvs. først veksle om fra USD til pesos deretter fylle ut noen skjemaer, så gå et annet sted for å betale tillatelsene og få kvittering, så tilbake for å få selve tillatelsen. Alt i alt tok det noen timer. Deretter var det litt egentid og så siste rest av innkjøp. Resten av dagen har noen brukt til å tusle rundt i denne koselige byen, andre hoppet på en sightseeingbuss og atter andre tok sine siste personlige innkjøp. På ettermiddagen var det en liten gjennomgang av utstyr på rommene for å sjekke at alt utstyr holder mål til ekspedisjonen. Vi gleder oss nå endelig til å komme igang med det vi er her for, nemlig å komme oss til fjells! I morgen forlater vi sivilisasjonen til fordel for Penitentes på 2600 m.oh. Her vil vi starte akklimatiseringen, pakke og gjøre oss klare for Vacasdalen!

27.11.15 - Handing i carrefour

Frokost 08:00 etter en fantastisk deilig natt i sengen. Thor og Rasmus har lagt frem handlelisten så etter frokost var det avgårde i bil til Carrefour, det lokale supermarkedet her i byen. Det er ikke småtteri som skal handles, derfor ble gruppen delt inn i mindre enheter med ansvar for hver sin handleliste. Gruppe 1 bestående av Inger, Odd og Ulf hadde blant annet ansvar for noen middager med tilbehør samt den viktige potetgullekspressvognen. Gruppe 2 med Kristina, Sondre og Terje var sjef for lunsjene, mens gruppe 3 med Britt, Arild og Christer fikk det voksne ansvaret med å sørge for nok kaffe, te og diverse andre viktige oppgaver. Tilslutt gruppe 4 med Stein, Anders og Siri med krydder, toalettpapir, tilbehør til middager og andre småting. Tilsammen har vi forhåpentligvis komplementert hverandre slik at vi overlever på fjellet! Etter å ha saumfart butikken i noen timer var det bare å losse ombord i bussen og få det tilbake til hotellet. Resten av dagen er til fri disposisjon for å utforske denne koselige byen før vi samles igjen til middag senere i kveld. Da går turen til Hvitserk restauranten og våre venner på La Florencia som vi har fast besøk hos hvert eneste år. Vi koser oss på tur sammen, latteren sitter løst og det er god stemning i gruppen!

26.11.15 - OSLO - LONDON - BUENOS AIRES - MENDOZA:

En av de lengste flyetappene man kan gjøre i verden er nettopp tilbakelagt. Nesten 14 timer nonstop fra London til Buenos Aires er i lengste laget, men heldigvis gikk det overraskende greit med noen gode filmer, litt rødvin i glasset og noen timers søvn. I Argentinas hovedstad fikk vi en fin bysightseeing og god lunsj....et kjærkomment avbrekk før en ny to timers flytur til Mendoza. Inn og ut av sikkerhetskontroller, fra minusgrader til over 20 plussgrader og mye stillesitting. Vi får si at vi hviler før alvoret bryter løs. Og ikke minst har alt gått på skinner! All bagasje hang med hele veien og når vi endelig kom frem til vårt hotell i Mendoza var det en ganske trøtt og sliten gjeng som valset inn døra. Men ikke så trøtt at vi ikke rakk en felles øl før sengen kallet. I morgen starter vi med logistikkvirksomheten for alt som må handles inn til fjellet, det gleder vi oss til!

25.11.15 - avreise:

I dag dro en spent gjeng avgårde mot Aconcagua med en lang reise foran seg.