Aconcagua - 27.12.2016

Sist oppdatert: 18.01.2017 09:01

Dagbok for Hvitserk sin tur til Aconcagua 27.12.2016

18/1-17

I går kveld lokal tid kom hele gruppen ned til base camp. Alle har det bra og det ryktes at det smakte veldig godt med en øl. I dag begynner de å gå ut av fjellet og hvis alt går etter planen er de tilbake i sivilisasjonen i morgen kveld lokal tid.

17/1-17 TOPPSTØT

Toppstøtet var vellykket og vi gratulerer Anne, Arve, Børre, Christian, Gry, Nina og Viktoria med å nå toppen av Aconcagua. Per Olav måte gi seg på balkongen ca. 200  meter unna toppen og Aleksandra, Gaute og Rakel ga seg litt lenger ned. Vi fikk melding i natt når alle sammen var tilbake i camp 3. Alle har det bra, men er slitene og gleder seg til å komme ned fra fjellet. I dag går de sannsynligvis hele veien ned til base camp.

15/1-17 FORFLYTNING TIL CAMP 3

I dag flytter gruppen opp til camp 3 og gjør seg klar til toppforsøket. Når gruppen kommer til camp 3 spiser de og hviler i noen timer før de setter igang med toppforsøket mandag formiddag norsk tid. Været ser bra ut så de har gode muligheter for å nå toppen. Vi ønsker lykke til!

13/1-17 HVILEDAG CAMP 2

Våknet til nok en herlig dag med sol. Noe vind i Guanacos camp. Mange merker nå effekten av høyden med tanke på søvnkvaliteten. Men i dag er det akklimatiseringsdag og masse til hvile. På formiddagen ble det artig innslag i ekspedisjonstilværelsen: guiden Alexander og to av deltagerne ble intervjuet av Bø Radio, Vesterålen. Ja, hvem hadde trodd det på radio og greier :-) Klokken 12 tok vi en akklimatiseringstur i retning Colera. Godt å røre på seg, turen gikk opp til 5742 moh, herlig til å snuse på litt tynnere luft. Når vi kom tilbake inntok vi en velsmakende lunsj som vi pleier ute, I flott vas. Det er trivelig å kunne spise sammen ute. Sånn ellers så går dagene til å smelte snø til vann, og vi damene priser oss lykkelig over teltflasker og tissetuter. Det er slitsomt med alt dette vannet som skal inn og ut når man befinner seg i høyden. :-) / Gry

12/1-17 CAMP 2

I dag har gruppen flyttet opp i camp 2 på ca. 5 500 moh og alle sammen har det fint. Stemningen i gruppen er bra og alle begynner å forberede seg på toppstøtet som sannsynligvis blir på mandag. Været kan imidlertid skifte fort og vi må vente noen dager til før vi med sikkerhet kan si når de kommer til å prøve seg på toppen.

8/1-17 AKKLIMATISERING

Lat formiddag i soveposen før vi gjorde oss klare til akklimatiseringstur kl. 12. Vinden var fortsatt sterk, men vi kom oss cirka 100 høydemeter opp i fjellsiden, og pustet inn enda tynnere luft før vi ruslet ned til camp. Vi spiste lunsj i form av kjeks, rett i koppen, spekeskinke, chips og paprika. Lunsjen ble inntatt utendørs i le av noen store steiner før alle forsvant i soveposen for å varme seg, og fullføre dagen hovedoppgave som er å slappe av. Ut på ettermiddagen løyet det litt, og solen kom frem. Men det er meldt mye vind i morgen også. Vi er spente for værmeldingen fremover når det er cirka en uke igjen til siste topp mulighet.

7/1-17 FLYTTEDAG TIL CAMP 1

Det siste måltid I BC for denne gang, frokost kl. 8 som vanlig består av pannekaker, eggerøre med mer. Etter frokost var det pakking av alt personlig utstyr og telt dom skal være med opp til Camp 1. Når må vi klare oss uten luksusen I BC. Alle var klare. Avgang kl. 11. Også I dag gikk vi I rolig tempo, men det var sterk vind og tungt å gå. Medbrakt lunchpakke fra BC smakte som bare det. Turen opp denne gang tok 5 timer 45 minutter i dyp konsentrasjon om å puste riktig og å holde seg på beina i vindkastene. Det er nok av tid til å dvele ved fordelene og ulempene ved ekspedisjonslivet: de samme tunge grusbakkene må gås for andre gang, men gleden er stor når turen går lettere enn forrige gang og vi etablerer oss på høyder vi har vært før. Middag i form av real turmat ble inntatt i soveposen og det blir tidlig kveld. Det er likevel vanskelig å sove på grunnen av vinden blafrende teltduker og sand som blåste ned fjellsiden forstyrret nattesøvnen for de fleste.

6/1-17 Bärdag till camp 1

Spännande dag, första gången upp till camp 1 på 5000 möh. Frukost klockan åtta. Som 'vanligt' äggröra, gröt, pannkakor och rostat bröd. Sedan på med storskor och ryggsäcken och så börjarde vi vandringen till camp 1 i ett mycket sakta tempo. Ganska brant stigning till att börja med för att sedan bli lite 'flackare' över den sten- och grustäkta glaciären. Stannade för lunch på en mycket fin plats med bra utsikt över dalen och resten av vägen till camp 1. Vi hade med lunchpaket från BC. Pizza och choklad med ett äpple till efterrätt. Efter lunch blev det brantare stigning sista biten genom ett snö och is-landskap. Väl framme i camp 1 satte gruppen gemensamt upp de två tälten som var med upp och så fylldes det ena upp med all utrustning vi bärt upp. Efter ca 45 minuter vände vi neråt igen med mycket lättare ryggsäckar. Tillbaka ner till BC gick mycket fortare än upp och vi var tillbaka i BC efter två timmar. Vi välkomnades med te och färsk frukt. Efter skobyte och lite vila så var det trerättersmiddag; soppa, pasta med svamp och mycket ost. Pudding till efterrätt. Efter maten var alla trötta efter den längsta dagen hittills och det dröjde inte länge innan alla hade krupit ner i sovsäcken.

5/1-17 Hviledag i BC

Vi sov alla ut och åt frukost kl 9. De i gruppen som mådde dåligt vid ankomst till BC igår mådde idag mycket bättre. Gröt, pannkakor, äggröra och rostat bröd till frukost med stora mängder kaffe och te. Klockan 10.30 samlades vi för en kortare acklimatiseringsrunda upp för backen mot camp 1. Vi gick i samlad trupp 100 höjdmeter uppåt och satt där en stund och pratade och väntade på att höjden skulle 'verka'. Sen vände vi ner till BC igen och lunchen. Efter lunch var det packning av de gemensamma sakerna som skulle bäras upp till camp 1. De två guiderna Juan och Alexander stod för packandet och alla fick en säck var på ca 8 kg. Före middag var det obligatorisk läkarkontroll. Syremättnaden i blodet, blodtrycket och lyssna på lungorna. Alla blev godkända med undantag för några höga blodtryck men vid en senare mätning på kvällen/morgonen efter var alla godkända. Återigen trerättersmiddag, soppa, pasta med kyckling och ost och färsk äpplepaj till efterrätt. Efter middagen kröp vi ner i sovsäcken inför den stundande bärdagen till camp 1.

4/1-17 Base Camp

Opp kl 05.30, med start kl 07. I dag skulle vi krysse elven, så med tanke smeltevann og vannmengden var det greit å starte så tidlig som mulig. Kaldt var bare forbokstaven, isvann i elven så det ble en sjokkstart for kroppen denne morgenen. Børres håndkle (eneste som var smart nok til å ha lagt det i sekken) ble redningen da vi kom på andre siden og all sand skulle av de stivfrosne, følelsesløse føttene.

En flott dagstur med fantastisk natur og fjell landskap. Etter 8 1/2 time og 1000 høydemeter var vi i Basecamp Plaza Argentina 4200 moh. En milepæl

Fantastisk med nystekt pizza ved ankomst!

Senere fikk vi servert 3 retters middag: suppe, lasagne og kake til dessert, tenk sånn deilig mat på 4200 meter.

Reality check: Nå begynner mange å kjenne på at det er ikke akkurat noe eventyrlig Spa vi er på. Hodepine, magetrøbbel og kvalme er nå noe en del av oss bare må komme komme oss gjennom, og holde ut... det koster å drive høydetrening....

3/1-17 Vi ser fjellet for første gang

En grei natt søvn, varmt i soveposen men den blir nok vår beste venn lengre opp på fjellet så skal ikke klage. Klar for en ny dag, varmt i dag også, sikkert 30 grader i dag også, men litt mer vind gjorde dagen noe svalere. Dagens utfordringer på veien mot neste camp var magekramper, men kanskje ikke så rart med Den varmen, 4 liter vann i buken og lunsj på det. Kroppen har litt å jobbe med da.... i tillegg når mange sliter med tett nese og forkjølelse, er det greit å ha damer med på laget: hva fikser ikke en tampong når en neseblødning melder sin ankomst. En noe ny og annerledes erfaring for noen, og kan oppleves merkelig. Men tanken må jo være Solve the problem.

På veien i dag fikk vi se The mountain, Aconcagua viste seg med all sin prakt. Fantastisk! Tenk dit skal vi... Det er kun fra denne siden, fra Vacasdalen at man se fjellet fullstendig på denne måten.

Etter 6 1/2 time, og 14 km var vi fremme ved Casa de Piedra på 3200 moh. Mye vind, så ypperlig å trene på å sette opp telt i dag også.

Også i kveld ble det grillmat på menyen, før vi tidlig fant soveposen. I morgen blir det tidlig start.

2/1-17 Fjellturen starter

Startet dagen med den siste frokosten i mer siviliserte former, før vi forlot Penitentes. Endelig skulle vi ta fatt på det store eventyret. Ekspedisjonstillatelsen kontrollert og obligatorisk lagbilde unnagjort, med overkommelig vekt i dagstursekken la vi i vei innover Vacasdalen, med start på 2400 moh. Et frodig og vakkert skue, mer frodig enn det jeg hadde forestilt meg på forhånd.

Varmt innover dalen, så 30 grader med steikende sol var utfordrende nok i seg, godt vi ikke skulle klatre mange høydemetrene i dag. 12 km og 5 timer senere ankom vi Pampa de Lenas. Herlig å være i gang, med de første 400 høydemetrene, nå var vi på 2800 moh.

Flott vær, men en del vind så det var bare å venne seg til å bardunere teltet ordentlig. Klar beskjed fra guide Alex, blir ikke enklere jo høyere vi kommer, så da er det bare å gjøre som han sier.

Trivelig med kaffe/kake slabras før det ble en fantastisk grillaften i kjent Arreros stil. kjempegodt og med vin til og med!

En bedre førstekveld kunne vi ikke fått. Noen valgte å sove under åpen blinkende stjernehimmel, men ikke så dumt å legge seg i soveposen i teltet heller, med vinden blafrende i teltduken.

1/1-17  Siste pakking

Etter frokost møttes alle på "lageret"til siste teltsjekk og pakking av mat og godis. på grunn av lange stenger måtte vi etterhvert ta en del HMS tiltak (helse, miljø, sikkerhet). Men resten av teltene ble godkjent og vi kastet oss over maten. Alt ble tatt ut av sin orginale emballasje, for ALT søppel som transporteres opp i fjellet må ned igjen!!

Skal vi tro guidene gikk organiseringen av mat og utstyr over all forventning.

Deretter var det organisering av egne kolli. Her  var det om å gjøre å ha tunga rett i munnen. Og selvfølgelig 3 retters lunsj innimellom(.....)

Med innstilte staver er vi veldig klare for morgendagen!!!!!

31/12-16 Nyttårsaften i Penitentes

Da var det endelig på tide og flytte seg nærmere fjellene, og reise fra et julepyntet Mendoza. Etter en deilig frokost, fylte vi hele resepsjonen med stæsj og lesset det deretter i bussen. Ettersom noen av oss tar det med drikking alvorlig, ble dette en kjøretur på grensen til det ulidelige. Men frem kom vi, og etter en rask inlosjering samlet vi oss i "lageret". Her ble vi inndelt i grupper. På programmet stod sjekk av telt og festing av barduner. Skal vi tro guiden vår Alex gikk dette bra ettersom ordene "bra"og "perfecto"ble nevnt til stadighet!

Det gikk så bra at vi kunne ta en avklimatiseringstur opp lia til 2800moh. Spesielt bra var nok dette for Alexandra siden hun ved flere anledninger hadde uttalt at dette rolige livet gjorde henne syk(hun er nemlig en aktiv marantonløper).

Men nyttårsaften er nyttårsaften, så vi kastet oss i dusjen før et bedre måltid. Her er det riktignok ikke så enkelt å vite hvor og i tilfelle om vannet kommer. Men man finner en teknikk etterhvert.

Maten var veldig god, og jammen hadde vi ikke plass til dessert også!! Arve og Børre tok et stort ansvar for underholdningen, det ble en liten forsmak på hvordan det er å fungere med lav oksygenmetning.

Flesteparten så dobbelt av tretthet etterhvert og tippet senga før midnatt. Noen juksa (vi nevner ikke navn)og tok en strekk på senga før midnatt og gikk ned til festen igjen. De riktig utholdende holdt ut godt over midnatt, bl.a Per Olav som er en sosial kar og misunnelig nok kan spise hva han vil og allikevel være slank som en gasell.

Da gjenstår det å ønske alle venner, bekjente og familier et RIKTIG GODT NYTT ÅR!!!!!!

29/12 Matinnkjøp og sjekk av utstyr

I dag var det altså dags for å gjøre en del innkjøp til potensielt sultne fjellfarere. Men først ville Alexander sjekke utstyret til samtlige. Det ble en liten gjeng av oss som måtte til utleie butikken og forsterke utstyret. Dette var litt vanskelig å skjønne meningen med, siden svetten rant fra uante plasser og 1.omgang med deodorant for lengst var en saga blott. Noen av oss begynte å tenke mer på krysning av Grønland enn Aconcagua.....

Vi skulle så få en briefing om turen, og heldigvis skjedde det i en av byens grønne lunger. Her ble det utdelt handleliste på størrelse med midtgardsormen. Vi ble inndelt i grupper, og til stadighet møtte man på kjentfolk med ville blikk i butikken ...

Belønningen for dette ble en cowboystrekk på hotellrommet.

På kvelden ble det nok et festmåltid der Børre bidro til god underholdning. Man bør vite at om man bestiller hvitvin kan den fort bli rød, og kokte poteter er potetmos som er frityrstekt!! Men alt dette ble tatt med godt humør, pga proaktiv tenkning! Det vil si, man bestemmer seg for noe, og dette gjelder til man har ombestemt seg!!

Neste dag var det søknad om parktillatelse. Dette ble i hovedsak tatt hånd om av vår livlige lokale guide Juan. I dag ble det en god del fritid. F.eks Gry liker sighseeing, både planlagte og uplanlagte turer. Da er google maps god å ha i store byer!!!.

Dagen ble avsluttet med en solid pizzafest!!!

27/12-16 Avreise

Da kommer endelig reisebrev fra en fornøyd gjeng på tur!!

På Gardermoen trappet vi opp med det som lignet flyttelass. Det var ikke vanskelig å se hvem som skulle være med-fargerike bager i litt større utgave enn treningsbager! Allerede i fedrelandet begynte utfordringene, for store håndbagasjer og for tunge bager. Børre hadde nok det tyngste lasset, 2 esker med frokostblanding. Bare så synd at denne blandingen var med nøtter og han er nøtteallergiker.....Så mye overvekt til ingen egen nytte!! Det skulle vise seg at dette ble en gjenganger der vi kom, noe som resulterte i at enkelte fikk mindre og mindre å drasse med... Men overraskende nok kom alt frem!

Etter en laaaaang flytur kom vi til Buenos Aires med temperatur over gjennomsnittelig norsk sommer. En sighseeing fikk vi på kjøpet, pga lettere heteslag og litt minus i søvn refereres ikke byens historie her..

Her møtte vi også et nytt medlem i gruppen(som riktignok hadde vært på samme fly)Gaute. Det skulle vise seg at han er gruppens ninja-2 blunk med øynene og han er borte, 1 blunk til og han er tilbake! Men hva gjør vel det med et slikt sprudlene vesen!!

Etter en Argentinsk lunsj med mer kjøtt en man kan drømme om, var det tid for siste flytur til Mendoza. Etter litt venting var vi på vei. Der ventet fint hotell, dusj(.....) og en god seng på oss! Og endelig var vi fulltallig. Her var siste gruppemedlem, Victoria. Hun kom rett fra Nepal, ei fjellgeit med skikkelig eventyrlyst!

Hilsen Anne og Rakel

Har du lyst å være med til Aconcagua neste gang vi reiser? Les mer om turen her.