Til dronningen av Andes

Sist oppdatert: 02.09.2013 10:07

Den beste måten å starte et nytt år på er nyttår i Chile etterfulgt av bestigning av Aconcagua.

28.12.12 - ENDELIG AVGÅRDE

Det var en spent ekspedisjonsgjeng som hadde oppmøte på Gardermoen fredag kveld. Einar og Jone kom med flyet via Schiphol og ned til Charles de Gaulle og møtte resten av gruppen. Lite dramatikk i det.

I Oslo oppstod det litt mer dramatikk. Etter en runde med juleøl og akevitt (Haavard) fikk Ådne en god klem. På Charles de Gaulle måtte Olav "lillefinger" dras ut fra taxfree'n da han gikk berserk blant kremene. Etter dette var det flytur på 14 timer. Skjedde vel relativt lite, men noen fikk et glimt av ekspedisjonens mål. Fascinerende å se rett ut på toppen når flyet var på 20000 fot.

Einar

29.12.12 - FARRELONES

Flyet ankom på tiden, all bagasje var også kommet frem. Etter 45 minutter i immigration så kom alle mann gjennom og turen fortsatte til Farellones. Etter 1,5 time i gammel buss så ankom vi Posada Farellones, vårt fine og koselige overnattingssted. Dette etter å ha passert 1000 meter med høyde og 40 hårnålssvinger. Vi gruer oss alt til returen.

Ved ankomst Posada ble det rom, lunsj og en liten aklimatiseringstur i solskinn og god norsk sommer temperatur. Deretter ble det en øl eller 2-6 i solen. Aadne har paadratt seg prolaps, mulig det skyldes en hendelse fra dagen før...hmm..

30.12.12 - første høydeøkt

Dagen startes med frokost kl 08:00 der vi blant annet serveres ferske jordbær, vi har det tøft.Turen går så opp på 3333 meter høyde hvor vi så nyter lunsj. Ingen vil inrømme det, men kremene (med faktor) som Olav har handlet blir populære.

Turen nedover går i passelig tempo hvor alt fra rekorder på "86 cm" diskuteres til tema som tåler dagens lys. Vel tilbake får vi enda mer øl i solen. Vi er alle enige om at ingen andre enn oss kunne klart dette tøffe livet mot toppen av den sydlige verden.

31.12.12 - Godt nyttår

Vi er midt i en meget spesiell nyttårsaften - vi er solbrente og bare bader i sol og glede - langt vekk fra deg og alle vi er glad i!
I dag spiste vi nok en sunn og smakfull frokost, før vi fikk transport opp til landsbyen La Parva. Solkrem, caps, buff - alt ble lagt til rette for ikke å bli alvorlig skadet av solen... Bare så det er sagt: Einar smurte tykt inn med faktor 50! ( Og Oddvar også..)

Vi gikk i ett jevnt og godt tempo opp alpinløypene og kom etter hvert opp i skaret til Falsa La Pharva - ALLE I SUPERFORM. Noe vind i skaret, men det ble fort varmt igjen i brattbakken som fulgte. High Five, så bar det videre til Cerro La Pharva på 4050 moh.
SOL og bortimot VINDSTILLE!

Macho - Jone sovnet med bar bringe i solsteken og våknet igjen med solstikk og en følelse av at alt var for varmt... Svein Kåre sang " Vår Gud han er så fast en Borg" - det toppet" det hele. Olav gikk rundt i alt av klær (sort!) for å beskytte seg mot solen. Det samme gjaldt etterhvert Einar...Per er i storform, og det synes som om toppformen er prikket inn! (Som hos alle andre.)
Etter en varm seanse, kom skyene - i en form Siri Kalvig ville gått bananas av... Så drøye 2 timer senere var vi nede i landsbyen igjen. Som første gruppe, avbestilte vi transporten og gikk hele veien ned til Pousada igjen: 1300 m opp og 1650 m ned! Og ALLE er i STORFORM!

Jorunn viste sitt sanne jeg - hun slår oss gutta i alt! For ei dame! Nå sitter vi og tar noen pils i sola og venter på BBQ og Champagne - det er jo årets siste dag!
(Og Einar drikker kald pils med sorte fingerhansker).

01.01.13 - Mendoza

1.januar i Mendoza er en slapp affære – alt er stengt… Det gir oss en etterlengtet hviledag, så får vi heller gi litt gass i morgen: Innkjøp av mat og diverse utstyr til fjellet, Permits, personlige ting – så Penitentes og Andes…
Tilbake til 2012 sine siste timer og minutter i Chile: Grillet kylling, biff og pølser – sammen med salat og potet – nydelig. Mye snakk om de kommende dager!

Så det er sagt – Svein Kåre truet før tur å ikke dusje i det hele tatt, men til de andres lettelse, var han fin og nybadet allerede på dag 4..!
Vi vekket oss selv rundt klokken 04 00 lokal tid (Vi ligger 4 timer bak dere)! Pakking var unnagjort kvelden før, så det var egentlig bare å tråkke inn i bussen, som stod utenfor og ventet. Vi var i søvne, men allikevel hadde vi en følelse av vemod, for å forlate vårt eget lille paradis… Hundene, som har fulgt oss trofast var triste og vi sa på gjensyn…

45 hårnålssvinger nedover gikk som en lek – Jorunn prøvde fortvilet å sjekke bremsene på forhånd, men hun måtte til slutt stole på fagfolkene – det gikk som sagt veldig bra.

Vi sjekket inn og måtte betale overvekt, så og si hele gjengen (Ref. Olav – kosmetikk…) Einar måtte fylle ut mer papirer, men slapp gjennom til slutt. Så ett forsøk på frokost, men farten på servicen var såpass laber, at det ble med en kaffe/Cola for de fleste.
Vel ombord på flyet ventet skinnseter og et nesten tomt fly. Bortimot alle satt ved vindusplass på venstre side for å få et glimt av ”Dronningen av Andes”… De fleste fikk ikke øye på henne, men Olav og Jorunn påstod at de hadde sett henne…
Vel fremme i Mendoza, ventet solen på oss. Alt gikk som smurt og vi busset inn til sentrum og satte fra oss bagene på vårt Suite hotell… Så gikk vi inn til ”turistsentrum” og fant den ene restauranten som var åpen… Sen frokost kalles det. Farten på serveringen var om mulig enda lavere enn på flyplassen i Santiago. Rogalendingene hisset seg mest opp, da et enkelt smørbrød tok en time på å dukke opp på bordet.
Nå har vi alle sjekket inn på rommene/suitene og vi skal prøve å finne en åpen restaurant, som har STORE BIFFER… - det blir i kveld klokken 20 00 lokal tid. Vi ber om at favorittrestauranten åpner!

Nå er alle ute og spiser is og koser seg med et stille byliv, mens Haavard legger nye planer for morgendagen – ref. stengte butikker. Detaljerte handlelister og møte med vår lokale samarbeidspartner… Vi hadde et såkalt møte for å finjustere planene for i dag og i morgen. I den sammenheng insisterte Jorunn på at ALLE måtte komme for å feire hennes bursdag den 15.januar – da er vi etter planen 6 962 moh! ( Summit Cerro Aconcagua.) Vi har også noen som fyller år den 7 & 10.januar – så det blir en STOR og VELFORTJENT FEST etter fjellet – da er vi sikkert alle slanke og brune også?

Og plutselig hopper vi i tid igjen! Vi fikk tak i den gode BIFFEN og den gode RØDVINEN fra MENDOZA!
Alle ble utnevnt som sjefer for det ene og andre – og det skal vi følge opp! Vi skal ikke bare på toppen, vi skal også kose oss underveis!

Litt praktisk informasjon:
Vi har antagelig kontakt med mobilnettet tom. i morgen – så er det slutt, før vi er ute av fjellet igjen ca. 18.januar. Vi har med satellitt og prøver å sende dagbok daglig – av og til så ofte det er hensiktsmessig for oss…
Vi ser frem til teltlivets gleder!

02.01.13 - Penitentes

Selv om det var stengt overalt i går, rakk denne effektive gjengen å gjøre alt siste dag i Mendoza. Til og med en ekstra biff klarte de å få i seg før avreisen til Penitentes. Penitentes er utgangspunktet for alle som skal bestige Aconcagua. Denne siste utposten ligger rett ved parkinngangen på 2700 m.oh, og det er herfra man starter turen.

Vel fremme i Penitentes var det bare å brette opp ermene og sette igang med jobbingen på lageret. Nå skal all mat pakkes, alt av fellesutstyr skal klargjøres og fordeles, og alt går så i tønner som muldyrene transporterer innover Vacasdalen. Selv går gjengen med sekkene sine hvor de har det mest nødvendige av utstyr, som trengs underveis på etappen. Vel fremme i camp har de tilgang på alt utstyr igjen.
Ryktene forteller at det har blåst mye på fjellet, det har vært vinder på oppimot 180 km/t, og dette har vedvart i nærmere 2 mnd. nå. Heldigvis er gruppen omringet av sol og blå himmel der de beveger seg nede i Vacasdalen. Endelig har ekspedisjonen startet!

03.01.13 - Pampa De Lenas

Etter en god frokost klarte de å komme seg avgårde rundt klokken 11:00. Alt gikk knirkefritt, det eneste problemet var egentlig sola, og at det var lite vind. Det gjorde det godt og varmt å gå!

Etter en god lunsj var de så fremme ved første camp, Pampa de Lenas klokken 16:30. At det for noen var godt over 20 år siden de sist satt opp telt gjorde at økten tok litt tid, men nå er vi i den fasen at tid har vi mye av, så etter en liten stund stod alle teltene oppreist, i helt riktig formasjon! Nok en god biff var det som skulle til for at kvelden ble tidlig hos alle. Haavard forteller at alle har det fint og koser seg. De hilser hjem og ønsker god helg!

05.01.13 - Plaza Argentina

I dag skal vi, ifølge Haavard tilbake til "sivilisasjonen". Dagens etappe tar oss til Aconcagua base camp, Plaza Argentina på 4200 m.oh. Vi måtte grytidlig opp fordi muldyrene hadde start kl. 07:00. Kl. 07:30 var vi også klare til start.

Første utfordring var å komme seg over Vacaselva. Heldigvis var det ikke sa høy vannføring, så det var bare å kaste seg utpå. Alle kom velberget over, men det var en iskald fornøyelse :-)! Et stykke inne i dalen kunne de fleste av oss se Aconcagua for andre gang. På turen inn til Casa de Piedra gikk Oddvar, Jorunn og Jone så målbevisst inn til leiren at de gikk glipp av Dronningen av Andes i all sin prakt. Visstnok første gang dette har skjedd i Hvitserk sin historie i følge Haavard.
Ellers merker vi nå at vi begynner å komme opp i stor høyde, så vi tar det sakte. På slutten la Jone og Per inn et ekstra gir. De hadde i flere dager drømt om dusjmulighetene i Base Camp :-).
Vi er alle friske og raske, og koser oss på tur!

06.01.13 - Hviledag i BC

I dag har vi vært hos legen, og han var godt fornøyd med oss alle sammen! Ingen høydesymptomer hos noen av oss så langt! I dag har vi også gått en rolig tur opp til ca. 4500m.oh for å snuse litt tynn luft. Vi har også gjort stort innhogg i sjokoladelageret, så Haavard vurderer nå sjokoladerasjonering :-)!

Ellers har dagen gått med til å slappe av, sjekke litt utstyr og kanskje ta et slag kort? Basecamp er etablert, alle er i storform og været er bra. Det har vært litt av og på de siste dagene, plutselig kaldt og så varmt igjen. Men heldigvis har de med seg nok klær så akkurat det skulle ikke by på de største utfordringene her nede. I basecamp har de full forpleining og nyter det gode liv. De får servert både frokost, lunsj og middag her, alt servert av dyktige sesongarbeidere på fjellet. Gjengen har et eget messetelt hvor det er både bord og stoler, så her har de alle bekvemmeligheter!

07.01.13 - Bæredag til C1

7 januar ble ikke som vi ønsket. Vi måtte i morgentimene bare konstatere at ryggproblemene som Haavard hadde slitt med de siste dagene ikke var forenlig med et opphold i fjellet. Det er trist å ikke ha med Haavard videre, men vi har fått mange viktige tips og råd som vi tar med videre.

Vi har demed fått en ny guide. Han er amerikansk og bor til daglig i Mendoza. Han har vært på toppen 29 ganger og skal være en av de mest erfarne i området. Han blir flydd inn til BC onsdag morgen ,ferdig akklimatisert etter et opphold i fjellet i forrige uke. Vi er et bra team og føler oss helt trygge på at turen videre og opp på fjellet blir bra, også med ny guide.

Bortsett fra guidebytte forløp gårsdagen som planlagt. Da bar vi utstyr opp til det som betegnes som ekstremhøyde. Turen fra BC og opp til C1 på 5000 meter med ryggsekker på godt over 20 kg var tøff, både på grunn av tynn luft men også fordi terrenget var krevende. Det er uvanlig lite snø i år, så vi kunne gå med fjellsko hele veien men det gjør også at grus og stein blir mer bevegelig og vanskelig å gå på. Men det er jammen god trening, og dessuten bringer all anstrengelse oss et skritt nærmere målet. Dagen i dag er en nødvendig hviledag i BC, før vi flytter opp til C1 i morgen. Vi har sett Aconcagua på nesten hele turen. Det virker så nær men vi vet det er mange krevende dager før vi ydmykt kan stå på toppen. Og når vi gjør tingene riktig, så klarer vi det! Vi hilser hjem til alle!

Jorunn.

08.01.13 - I fin form i C1

Idag er gruppa kommet til Camp 1, og alle er i fin form og trives med den nye guiden.

Idag har vi flyttet opp til Camp 1 med tunge sekker og mye vann. Vi har tatt det stille og rolig, men det er det som er viktig i denne høyden.

Jacob, vår nye guide, er veldig hyggelig og veldig erfaren. De neste dagene skal vi legge igjen forsyninger i Camp 2 og Camp 3 parallelt, og alt går på skinner. Vi føler oss i fin form og været er bra.

Jorunn

11.01.13 - Klar for flytting oppover

Idag har gjengen hatt hviledag etter en bæredag til Camp 2 igår.

Dagen startetmed bursdagssang for Per som fylte 60 år. Det ble dessverre ikke kake, men han ble lovet dette når vi kommer ned fra fjellet. Igår hadde vi bæredag til Camp 2. Vi slet oss oppover ca 500 høydemeter i strålende vær, men plutselig ble det endringer og vi fikk den siste biten i snø og vind.

Planen er å flytte opp til Camp 2 hvis alle ting går etter planen. Folk er i fin form, og det er veldig hyggelig med hilsner hjemmefra - så legg gjerne igjen det i kommentarfeltet under!

Jorunn

13.01.13 - Snart klare for toppstøt

Gjengen er i Camp 2 og planlegger toppstøt allerede 14. januar på grunn av et værvindu.

Da har vi kommet frem til Camp 2. Vi satser på toppstøt den 14. januar på grunn av været. Akkurat nå snør det litt, men det er lite vind og alle er ved godt mot. Skal bevege oss et stykke oppover lia i løpet av dagen, og så flytte til Camp 3 i morgen og satser på toppstøt i morgen natt.

Hilsner fra gjengen:

Per: hilser så mye til Trygve, Berit, Turid, venner, kollegaer og kjente fra Camp 2, 5400 moh. Mandag forsøker vi toppstøtet.

Svein Kåre: hilser til Aleksander, Ina, Julia, Mario, Mathias, glad i dere alle.

Oddvar: hilser til Solveig, barn med ektefeller og barnabarna. Jeg har det bra men savner dere.

Olav: hilser til alle kjente og kjære hjemme. Masse glad i dere.

Jone: hilser og gir en stor klem til alle kjente og kjære.

Einar: hilser til familie, venner og kollegaer.En spesiell hilsen til Silje, jeg er glad i deg.

Jorunn: hilser til venner og kollegare som følger og heier på, og sender kjærelige hilsner til hele familien.Jeg savner dere. Ser ofte på de fine motivasjonstegningene som Vemund og Sondre har laget, og ser på og holder i steinen hjemmefra. Veldig glad i dere alle!

Red. anm.: det var litt dårlig dekning, så kontoret beklager hvis eventuelle navn har falt ut/er feilstavet.

Oppdatering kl. 18:00 13. januar: Gruppa har ringt og forteller at de utsetter toppstøtet til 15. januar (som opprinnelig planlagt) på grunn av en del snø det siste døgnet.

15.01.13 - Alle på toppen

Toppstøtet er i gang!

Klokken 09:10, 15. januar: Gruppen ringer og forteller at de skal i gang med toppstøtet nå. Alle er i fin form, og det er stjerneklart, men kaldt. De ringer igjen utover dagen.

Klokken 13:55, 15. januar: Gruppen er på 6500 moh. Alle er i fin form og på god vei oppover!

Klokken 15:20, 15. januar: Gruppen er rett under Canaletaen på 6700 moh. Været er fortsatt bra, og alle henger med. De har lagt fra seg sekkene og tar en liten pause før de tar fatt på de siste meterne. Tvi tvi!!

Klokken 17:50, 15 januar: ALLE PÅ TOPPEN! Vi gratulerer med en kjempeinnsats, og kommer tilbake med mer informasjon etterhvert.

17.01.13 - Vel nede i Penitentes

Etter en lang toppnatt, en lang bæredag, og en lang dag ut av parken er Aconcaguagruppen vel nede i Penitentes.

Nå er alle vel nede i Penitentes. Vi ankom tidligere i kveld, og har vært her en stund nå. Noen har fått seg en øl, og vi skal spise snart. Alt er vel, men det har vært noen lange dager. Etter toppen hadde vi en flyttedag fra Camp 3 og ned til Basecamp hvor vi måtte pakke med oss alle tingene, og grytidlig idag morges tok vi fatt på den 42 kilometer lange gåturen ut av Vacasdalen (som vi brukte tre dager på inn). Vi er lykkelige og veldig fornøyd med at alle kom til toppen. Og veldig tilfreds med at Hvitserk ordnet alt så bra når vi dessverre ikke fikk med Haavard som guide. Men igjen, han hadde lagt et godt grunnlag for at vi skulle klare det.

Det har vært en fantastisk flott og utfordrende tur - en kombinasjon som gir en euforisk lykke- og mestringsfølelse. Aconcagua anbefales på det sterkeste for motiverte fjellsamlere og opplevelsessøkende mennesker!! Et ordtak, eller noe slikt på tampen... Tre Kjennetegn på en ekspedisjonsfjellklatrer: 1) Evne til å lide, 2) dårlig hukommelse 3) jeg glemte den siste...:-)

Tusen takk for oss - Vi sees på fjellet igjen!