Til Sør Amerikas høyeste fjell

Sist oppdatert: 21.08.2015 15:46

Den første Aconcagua ekspedisjonen er igang, og vi er nok en gang klar for å erobrere Dronningen av Andes! Denne tøffe men samtidig flotte ekspedisjonen ledes av Haavard Gjerdset og Pål Røsrud. Sammen med Reidar, Jonn, Ole Jan, Øzge, Leif Arne, Siv, Aadne, Bjørg, Mai, Solveig, Per, Liv Marit, Kjell Petter og Ingrid skal de sammen jobbe for tilslutt å stå på toppen av Aconcagua på hele 6962 m.oh.

19.01.2014 - ode til aconcagua

Aconcagua,
mektige dronning av Andesfjella,
du finst gjennom alle tider,
mens vi er korte lysglimt i æva.
For oss er du det høge målet,
for deg er vi ingenting.

Vi møtest i eit kort, kaldt famntak,
så skilst vi,
og vi forlet deg
med den same lengten
som vi kom med.

18.01.2014 - tilbake i sivilisasjonen

Med stadig ømmare tær og blomstrande gnagsår la vi igjen trottig i veg dei fjorten siste kilometrane mot innganen til nasjonalparken. Slitne, illeluktande, men lykkelege kom vi endeleg ned til rangerstasjonen og blei møtte av ein nyvaska og nybarbert Haavard som hadde teke med seg ein kjølebag med øl. Meir skulle det ikkje til for å slå ut femten slitne Aconcagua-vandrarar. Etter litt venting på muldyra drog vi vidare i buss mot Mendoza. På vegen stansa vi ved ein særeigen restaurant der velkledde argentinske familiar var samla til laurdagslunsj. Dei stirte lenge etter den sveitte, stinkande, skitne gjengen som strena inn og kravde kylling og øl. Bussturen frå parken til Mendoza tok tre glovarme timar, og airconditionanlegget blei ikkje sett på før vi stoppa utanfor hotellet. No er alle innlosjerte på Modhotels, vi er grundig vaska og flidde (enkelte har til og med vaska og føna rein truse for kvelden) og er klare for den store avslutningsmiddagen (biff igjen ...) på ein veleigna restaurant i byen.

Dagsrapport ved Kjell Petter, Liv Marit og Ole Jan

Helsingar:
Bjørg og Mai: Helsar til alle som har fylgt oss på turen opp til Aconcagua. Vi har det jælma bra!
Haavard: I love you, Elin!
Liv Marit: Savner dere alle hjemme. Namaste! Ain't no mountain high enough!
Solveig: Jeg gikk ikke helt til topps, men er svært fornøyd med å ha kommet godt over 6000 meter. Hilser til alle som har fulgt med på turen min.
Per: Hilser og gleder seg til å komme hjem til Helena, Emil og Rat - og Harry.
Ingrid: Hilser til Monica, som fyller år i dag. Lykke til med bestigningen av Kili. Hilser også til familien - savner dere alle. Jeg klarte det!!

17.01.14 - den lange veien ut av fjellet

Denne dagen vakna vi til solskin og kvitt landskap utanfor telta. Etter frukost pakka vi igjen saman og heldt fram retretten, i litt meir samla orden no. Etter rundt fire timar og to elvekryssingar samlast vi til lunsj - som vi hadde fått med oss frå Base Camp. Etter ein times tid i sola tusla vi vidare nedover. Etter kvart skifta vêret til trist regn. Vi gjekk godt og vel 30 kilometer den dagen, og kom 1400 høgdemeter nedover. Då vi kom til Pampa de Leñas, fekk vi igjen servert eit herremåltid, denne gongen grilla biff med ein utsøkt tomatsalat, som var laga til av muldyrdrivarane (argentinske cowboys) - dei er verdsmeistrar på dette kulinariske feltet. Til maten blei det servert rikelege mengder raudvin, noko som førte til at enkelte hadde vanskar med å finne både teltinngang og soveposeopning.

16.01.2014 - RETUR til BC

Vi vakna tidleg til ein ny, fin morgon med strålande sol. Etter ein enkel frukost pakka vi saman telt og utstyr og la i veg nedover i spreidd orden. Dei fleste av oss hadde sekker på oppunder 30 kilo. Etter korte stopp i Camp Guanacos og Camp 1 kom vi ned til Base Camp og slo opp telta der. Alt i alt hadde vi gått ned 1700 høgdemeter denne dagen, noko som set preg på ein sliten skrott. Vi fekk servert ein flott biffmiddag med raudvin som smakte nydeleg. Utpå kvelden tjukna det til med torevêr og tung snø. Alle gjekk slitne til ro den kvelden.

15.01.2014 - til topps!

Vi gratulerer Kjell Petter, Mai, Øzge, Bjørg, Jonn, Ingrid, Liv Marit, Per, Leif Arne, Reidar, Ole Jan og guidene Pål og Haavard med vellykket toppstøt på Aconcagua (6962 moh) i natt. Tre gjester måtte snu underveis, men alle har det bra og gruppen returnerer til Base Camp i løpet av dagen hvor vi får en fyldigere rapport. GRATULERER!

Det var en slitsom natt, med mye snø og vind vi utsatte avmarsjen til fem. Da var det derimot blitt ganske fint, stjerneklart, månelyst og kaldt. Startet ti over fem. Etter drøye halvtimen måtte Siv gå ned, holdt på å fryse av seg føttene. Solveig snudde etter et par timer. Hun hadde prøvd storskoene dagen før og hadde fått store gnagsår. Aadne måtte snu ca tre kvarter før toppen. For gjengen som kom til topps skinte solen hele tiden og det var en nydelig dag. Førstemann var på toppen halv tre, siste halv fem. Sistemann var tilbake i camp i ni-tiden, så det ble en lang dag. Nå er kroppene slitne, men alle har det bra, og vi returnerer til Basecamp i løpet av dagen.

14.01.2014 - klare for toppstøt

Vi har kommet fra Camp Guanacos til Camp Colera. Dagen startet i knallfint vær og bra temperatur. Etter et par timer kom snøværet og det har snødd siden. Nå har alle fått seg en real til middag, og har tre liter vann og er klare for toppstøtet. Alle er spent, men vi satser på å gå etter planen. Vi starter 05:00 argentinsk tid (09:00 norsk tid) den 15. januar.

(oppdatert 23:50 den 14. januar. Oppdateringer kommer fortløpende så snart vi hører fra gruppen!)

12.01.2014 - Hviledag i Camp 1

Idag er det hviledag, en relativt kjedelig dag når vi egentlig vil oppover! Noen leser, andre ser film og planlegger dobesøk. Midt på dagen kom parkvaktene på besøk for å konfiskere bæsjeposene, men etter en liten diskusjon fikk vi heldigvis beholde dritten vår! Folk har godt humør, og alle er friske og kalre for toppen.

Aadne hilser til familie, venner og kjente.

Leif Arne hilser til alle kjente og på jobb.

11.01.2014 - på høyde med elbrus

Idag hadde vi en bære- og akklimatiseringsdag til Camp 2, Guanacos på 5450 moh. De fleste gikk med sekker på ca 20 kg, og vi satte opp to telt før vi fortsatte oppover til vi var på 5643 meter over havet. Dette er én meter høyere enn ELbrus, og var en viktig milepæl for Kjell Petter.

10.01.- høyderekord for flere

Ca klokka ti startet turen oppover. Alle var oppe på 5300, noe som var høyderekord for flere.

Hilsener:

Tillykke med 28. årsdagen til Mona og Anette. Klem fra mor.
Liv Marit hilser til Erik go alt du har lørt om friluftsliv.
Siv hilser til familie i Kristiansand, glad i dere alle, det er tyngre nå, men er klar for toppen.

9.01. - bæredag

Vi startet fra BC med tunge sekker og friskt mot. Ble etablert i camp 1 kl. 16:00, der Pål og Håvard disket opp med deilig middag. Nå er vi klar for å tilbringe de neste dagene her.

8.01.2014 - legesjekk i boks

Alle har pakket personlig utstyr, kamera og iphoner er på lading. Alle ble godtkjent i legesjekken, vi er klare for å gå videre oppover!

07.01.2014 - bursdagsfeiring i BC

Haavard er 49 år i dag. Dette vart ein hard dag. Dei fleste av oss bar ca. 20 kilo frå 4200 til 5000 meter, der vi sette opp tre telt til oppbevaring av mat og utstyr for resten av turen. Ved middagen vart det gjort stor stas på Haavard, med song og kake. Alle er framleis i fin form.

Helsingar:
Hilsen fra Kjell Petter til venner og kjente på Aure!
Hilsen fra Ingrid til familien og til hjerteavdelingen på Haukeland sykehus!
Helsing fra Reidar til Nenita!
Helsing fra Bjørg til Oda Brage, Iver og Jostein. Glad i dykk! Har det supert på tur.
Hilsen fra Solveig til familie, venner og kollegaer. Har det kjekt!
Hilsen fra Øzge til mamma. Har det supert!
Helsing fra Mai til alle på Fjellmuseet og andre som fylgjer meg på tur. Eg har det veldig bra!
Siv hilser til alle, spesielt mamma og pappa, Mia og Jan. Er på tidenes ferie!
Liv Marit hilser til alle sine kjære hjemme, spesielt til Erik, Julie og Mathias. Jeg har det bra, men savner dere!
Greetings from Jonn to Tim. Hope you are doing great at school! Elles vil eg helse til familie og kjende.
Hilsen fra Aadne til bror min, Arne, som har gebursdag i dag!
Hilsen fra Leif Arne til alle heime!

06.01.2014 - Første bæredag

Etter ein framifraa frukost med blant anna omelett og pannekake starta vi med hoegdetrening fraa 4200 til 4535. Under oppstiginga fekk vi sjaa penitentes for foerste gong. Vel nede fekk vi servert lunsj. Vi fekk utlevert fellesutstyr som skal berast opp til Camp 1 paa 5000 meter i morgon. Alle er framleis i fin form.
Under middagen fekk Haavard ros fraa Paal, som framheva dei gode eigenskapane hans som reiseleiar, spesielt at han er hjelpsam, men ogsaa direkte. Alle applauderte for dette.

Søndag 5. januar - basecamp

Vi stod opp klokka halv seks for å ete frukost og pakke saman utstyret til muldyrkaravanen. Etter rask og effektiv innsats var vi klare til avmarsj klokka kvart over sju. Det blei ein kald start på dagen: Vi vassa til knes over ei iskald elv i berre sandalar. Ingen nølte eit sekund før dei gjekk uti.

Dagsetappen begynte med eit parti med bratt stigning før det flata ut litt. I alt har vi stige 1000 meter i dag på sju og ein halv time, og vi er no komne opp på 4200 meter.

I Base Camp fekk vi ein hyggeleg velkomst med kald drikke og noko godt å bite i. Det lokale firmaet som Hvitserk samarbeider med yter storvegs service.

No har vi slått opp telta i Base Camp og ser fram til fire trivelege akklimatiseringsdagar. Alle har det bra, trass i litt hovudverk hos enkelte.

Lørdag 4. januar - vandringen er godt i gang

Første dagen vi sto opp litt tidlig. Frukost klokka sju. Etterpå var det nedrigging av camp, noe som gikk over all forventning. Klokka åtte var alle telt, sekker og tønner pakket og klar for muldyrtransport. Etter en liten times gange kom vi frem til en flott bro, og elva ble krysset mens sola kom opp over fjellene. Flott natur i Vacasdalen!

Det ble nok en varm dag med sol og skyfri himmel. Solkremen var fremme ved hver pause. Varmen kombinert med litt for lite væskeinntak har for noen av oss ført til lett hodepine. Like før vi kom frem til Casa de Piedra, fikk vi et glimt av Aconcagua, dronning av Andes. Vel framme i campen etter sju timar og tre kvarter, som er ny Hvitserk-rekord, er alle klar for en ny natt, og Haavard og Pål har gjort klart for en nydelig biffmiddag.

For første gang i Hvitserks historie har en ekspedisjonsdeltaker fått bot: Per fikk bor på 500 pesos for pissing på ulovlig sted. Det hører med til historien at rangerne ble blidere stemt da de fikk en panne med biff som vi hadde til overs!

Fredag 3.1. - fra punta del vacas

Vi åt vår siste frukost i sivilisasjonen før vi blei køyrde til Punta del Vacas, der vi skulle starte på vandringa. Etter at alle løyva var godkjende og vi hadde fått teke gruppebilde framfor skiltet, tusla vi innover i roleg tempo. Det var varmt, men heilt greitt å gå.

På vegen innover dalen kunme vi glede oss over eit rikt dyreliv. Vi såg mange små øgler, ein guanaco, som er ein slektning av lamaen, og beitande muldyr. Vi såg også kondorar som svevde over fjella, og masse småfuglar.

Utpå ettermiddagen blei vi innhenta av muldyrkaravanen med alle Hvitserk-bagane og tønnene med utstyr. Dei heldt eit forrykande tempo oppover.

Klokka halv seks var vi framme i Pampa de Lenas og slo opp telta for første gong. Alle greidde prøva. Snart diska Haavard opp med ein praktfull biffmiddag.

I leiren var det faktisk vassklossett, og det var lagt ut ein slange med friskt vatn til å drikke og vaske seg i. Men Siv og Øzge hadde misforstått og henta vatn frå elva soma rann nedanfor leiren, så dei kom tilbake med grått elvevatn. Heldigvis blei tabben oppdaga før det skjedde nokon katastrofe.

Til slutt samlast alle til ein hyggeleg prat mens mørket senka seg. Så gjekk vi til sengs, slitne, men lykkelege, til den første natta i telt under ein glitrande stjernehimmel.

02.01.2014 - akklimatiseringen er i gang

I dag var det høydetrening igjen, opp til 3200moh var planen. Vi skulle møtes kl 10:00, men her tar ting tid sa vi kom oss ikke av gårde før ved 11:00 tiden. Turen gikk til Puenta Del Inca der vi bare måtte ned og se pa de fantastiske konstruksjonene naturen har laget. Kunstferdig bro og varme kilder, som for det meste består av salter og carbondioxin CO2, som høydepunkt.

Vi startet på 2942moh og "loffet" sakte men sikkert oppover (1 1/2t) enda en slalombakke til vi satte oss ned med medbrakt lunch på 3220moh (20m høyere en målet). Vi er definitivt en skravlete gjeng, men når det stiger som verst er det ikke mye lyd igjen i oss. Vinden var også sterk, og i disse tørre bakkene blir det mye sand i luften, sa her kom Hvitserk sine buffer til sin rett. Det er nok kjekkere i slalombakkene på vinteren i skikkelig snø.

Kl. 16:00 presis var det veiing av all bagasje som skulle fraktes på mulldyr de forste dager. Vi klarte alle og komme under max vekt på 30kg.
Havard ankom oss her oppe med alt av mat og utstyr som en god gjeng av oss begynte å og pakke i sekker og øonner. Det blir nok av mat, og godteposene vi alle får utdelt inneholder det meste. Her er det bare å glede seg til starten av 2 1/2 uke med tørrfor, masse vann og ikke minst trange soveposer:-) Det er i alle fall en ting vi har fatt prentet inn og det er drikke, drikke, drikke vann og tisse blankt:-)

Hilsner
Bjørg hilser sa mye til Oda, Brage, Iver, Jostein og eller alle kjente
Mai hilser sa mye til alle kjente
Per hilser sa mye til famile og alle pa jobb samt et lite voff til Harry
Siv hilser til Lena og onsker lykke til

Da er det bare og si:
GOD TUR til oss alle.

Solveig og Per

01.01.2014 - Avreise til penitentes

Endeleg var dagen komen, bussturen opp til Penitentes gjekk bra lenge, men så gjekk både buss og passasjerar varme. Dette resultarte i at vi ikkje nådde lunsjen på hotellet, alternativet var ostesmørbrød. Klokka 17. var alle klare til å rusle opp slalåmbakken. Alle var over 3000 moh..

I dag har vi kjørt 1700 høgdemeter og gått 200.

Vi ynskjer familie, kjende og kjære godt nyttår.

Mai og Bjørg

Helsingar:

Jonn helsar til Timm og alle heime. Har det veldig bra.

Liv Marit helsar til kjære Eric, Julie og Mathias, øvrig familia, venner og kolleger i DHL.

Siv hilser til Mia og Jan, glad i dere! Har det supert på tur.

Aadne hilse kona, den og den andre.

Leif Arne hilser alle heime og på jobb.

Ole Jan helsar til alle kjende og /eller kjære.

Ingrid hilser til venner, familiae og spesielt Vebjørn – mamma er glad i deg, og til vesleprinsen Sebastián – mormor savner deg.

31.12.13 - nyttårsfeiring på argentinsk vis

Vi starta med sjampanjefrukost etter Ingrid sitt sjenerøse initiativ. Dagen vart elles brukt til avslapping ved bassenget for nokre, trakking i byen, og shopping med ymse resultat. Shoppinga resulterte i stilig skjorte for Jonn, blomstrete bukser til Siv og Liv Marit, (noko dei meiner vi andre kjem til å misunne dei…) og andre “nødvendige” effektar til den store kvelden.

Vi starta med norsk nyttårsskål på hotellet, før vi reiste på restauranten der vi endeleg fekk smake den argentinske biffen slik vi var førespegla han. Solveig og Leif var og nøgde med sin kjukling. Veldig triveleg kveld!

31.12.13 - Hilsen fra Hvitserkgjengen i Mendoza.

Vi møttes på Gardermoen, noen tidligere enn andre og ALLE kom seg til London. I London lesket vi oss på Giraffe mens vi ventet på nattflygning til Buenos Aires. Vel om bord i flyet, var vi alle stort sett samlet i samme område med kontroll på hverandre  - bortsett fra Haavard... Satt han på 1. klasse?

Da vi entret Argentisk territorium viste det seg at det var Haavard som av en mystisk grunn ikke var med flyet. Han er nå ventet inn til Mendoza innen årets utgang!

Vi fulgte i Eva Perons og Diego Maradonas fotspor i et dampende hett Buenos Aires. De ulike nabolag ble grunndig beskrevet av vår eminente guide Elba. Vi var innom Eva Perons grav, Camineto med tangodansere, Katedralen hvor vi overvar en nydelig messe, Boca  og Medero Tango hvor vi spiste  lunsj og hvor ordet biff har fått en elastisk betydning. For øvrig er naboplassen til Eva Perons grav ledig til den nette sum av 250 000 USD ( ps. Plass til 10 ).

Etter disse opplevelsene bar det rett til flyplassen igjen, med kurs for Mendoza. Etter opptil 40 timer på reise i ekstrem varme begynner det nå å røyne på...blant annet koker Ingrids føtter i sine Phantom støvler. På tross av utstrakt bruk av flystrømper er det tilløp til LRS(låra rett i støvla) hos flere av de kvinnelige deltagerne. Vi stod her i en herlig lang kø for innsjekk, men endelig var vi lufta igjen! Et par timer senere ankom vi Mendoza, fikk stablet oss inn i en altfor liten buss med kurs for hotellet. Vi ble lempet av ved Portal hotell, som viste seg å være feil hotell! Etter litt om og men fikk vi et par enda mindre busser rekvirert og ankom vårt flotte Mod Hotell, endelig!

Vi befinner oss nå på 1100 moh, og har i dag konsentrert om akklimatisering i form Malbec, shopping og jakten på klatretillatelsen! Vi er alle klarert, ready to go! Etter mildt påtrykk av Siv er nå alle utstyrt med staver, også Ole Jan! Ikveld feirer vi nyttår i Mendoza, vi kommer tilbake med oppdatering! Vi har det gøy på tur og gleder oss til det egentlig begynner!

Skrevet av Siv og Liv Marit

28.12.13 - avreise

Vi har kommet fra Camp Guanacos til Camp Colera. Dagen startet i knallfint vær og bra temperatur. Etter et par timer kom snøværet og det har snødd siden. Nå har alle fått seg en real til middag, og har tre liter vann og er klare for toppstøtet. Alle er spent, vi satser på å gå etter planen. Vi starter 05:00.