Ny tur til Annapurna!

Sist oppdatert: 16.10.2013 22:39

Den 02 oktober reiser en spent gjeng til Nepal og trekkingturen inn til Annapurna basecamp, en av verdens vakreste fotturer. Følg oss i dagboken når Solveig, Anna, Kari, Christian, Hilde, Nina, Lise Cathrine, Toril, Dagrun, Alvhild, Odd og turleder Inger skal oppleve det beste av Nepal. Vi gleder oss!

02.10.2013 - AVREISE GARDERMOEN

En liten rapport fra en glad gjeng i Kathmandu .

Alle 11 deltagere møtte opp på Gardermoen og var klare for tur. Innsjekking gikk greit og vekten på bagasjen varierte. Kim, Christian og Hilde hadde de letteste bagene, alle med 10-13 kg. Andre hadde ikke helt klart å pakke så lett. Det var en forventningsfull gjeng som boardet Qatar Airways Dreamliner. Flyet kan fly opp til 45000 fot og kan holde en hastighet opp mot 900 km i timen. Dermed fløy vi fort til Doha. Toril, Anna og Solveig er vant til Sognefjordens Dreamliner dvs Widerøe, så de storkoste seg til en forandring. Her hadde vi alt som skulle til for å gjøre flyreisen behagelig. Damene på turen så film, mens de to hanene i kurven kastet seg over spillemenyen. De testet også responstiden på flyvertinnene. Flotte unge damer strømmet til med champagne, kjeks, våtservietter og all den drikke vi kunne drikke. Dagrund spiste høne fra Oslo til Kathmandu, Alle nøt high tech flyet.

I Doha hadde vi heldigvis ikke lang ventetid til vårt neste fly til Kathmandu. På flyet til Kathmandu  trekker de fleste ned "rullegardinen" og sover, men det er noen som fremdeles kan spise kylling middag kl. 02:00 om natten. Imponerende!

Vi ankommer Kathmandu i regn, men det er godt og varmt. Jangbu, vår lokale kontakt møter oss med velkomst skjerf og en namaste hilsen. Vi stuer oss inn i en minibuss etter at alle bagene er plassert på taket og så bærer de ut i en kaotisk trafikk hvor biler og sykler iblandet fotgjengere presser seg fram. Tutingen er enorm , men merkelig nok kommer vi helskinnet til hotellet.

Dette er ikke en gjeng som ligger på latsiden "Ingers bootcamp" tillater ikke det. Vi går rett ut i denne kaotiske byen med nye lukter, forurensing og ivrige selgere. Vi utstyrer oss med nepalesiske rupees og er klare for shopping. Stavmotstander Kim ender opp med staver, damer som vil ligge mykt kjøper liggeunderlag, drikkeflasker, drikkeflaskeholder og regnkaper handles inn. Alvhild holder seg i bakgrunnen og småspiser, men uten mat duger vi ikke, så pizza er neste stopp. Hilde har døgnet for første gang siden tenårene. Hun holder stilen som alle andre som ikke har sovet så mye det siste døgnet. Everest øl smakes for første gang og det blir nok ikke siste gang på denne turen.

Denne gjengen er ikke ferdig ennå. 10 personer presser seg inn i en bil til 7. Lise og Nina melder pass og hviler seg litt etter turen. Vi skal opp på apetempelet. Her kryr det av aper som svinger seg i bønneflaggene og avluser hverandre.

Nå er det snart klart for velkomst middag med Jangbu på en lokal restaurant. Vi har blitt litt bedre kjent og stemningen er god. Det blir nok godt med en god seng i natt og så er vi klare for en liten flytur til Pokhara.

03.10.2013 - Pokhara

Ferie er ikkje noko latmannsliv! Alarmen på kl.06:00, og transport til flyplassen kl 06.45. Etter hyggeleg velkomstmiddag kvelden før, med ulike regionale innslag i drakter og dans frå Nepal, ble det tidleg godnatt. Litt før kl. 06:30 var alle klare for frukost og flytur til Pokhara - eller, klar og klar; enkelte hadde det ikkje heilt klart når gjaldt bagasje på 15+5 kg. Aldri har så mange jakkelommer vore stappa så fulle og så tunge før ein flytur. Tunge fjellsko i 30 varmegrader på asfalt er vel heller ikkje å foretrekke. Likevel ingen grunn til å uroe seg. For gjennom vekt- og sikkerheitskontroll gikk både vannflasker og elektronikk i ryggsekken. Avinor - høyrer de?!

Etter eit par dagar utan koffein på morgonkvisten drakk enkelte av oss kaffe med begge hender når det ble servert på flyet. Og hyggelege og serviceretta flyvertinner har det vore, enten det var Twinotter eller Dreamliner. Flyturen blei eit vakkert møte med Pokhara og Annapurnaområdet, med kvite skytepper drappert rundt fjellmassivet.

Byen Pokhara framstod som kontrast til eit meir masete Kathmandu. Pokhara er innfallsporten til Annapurna. Byen er som Kathmandu prega av fjellturisme, med alt det inneber av utstyrsbutikkar og opplevingar. Me valgte utstyrsbutikkar: siste rest med utstyr, som kanskje det blir bruk for, blei handla inn. Ja til og med Kim blei biten av shoppingstemninga.

Idag blei me dessutan kjende med guiden vår i Annapurna, Lal. Og Lal blei kjend med oss. Det blir sikkert krevjande å hugse alle namn, men Sun (Solveig), Day (Dagrunn) og Carrie (Kari) blir ein god begynnelse.

Det andre valget falt på båttur på Phewa Lake. Dette var perfekt avslapping før fotturen, ja spesielt for dei to gallionsfigurane Lise og Torill. Hilde og Kristian hadde vett til å slappe heilt av i det vesle symjebassenget ved hotellet. Det er utruleg kor mykje ein rekk på ein ettermiddag. I tillegg til Kristian og Hilde tok Inger, Nina og Lise massasje.

Ført i pennen av Anna.

04.10.2013 - POKHARA - TIRKHEDUNGA

"Karry" and " Day "vant trevlingen som dagens skribenter! Kvelden i går ble avsluttet med en deilig buffet og rasling av sabler,dvs champagneflaskene ble åpnet vha sabel.
Wake up call kl.06:15, frokost og avgang med buss til dagens startpunkt. Nepaleserne er tidlig oppe. Klesvask i elva og verkstedene i full gang (uten norsk HMS standard) i følge Christian.

Kaffebarene var vel besøkt . All honnør til sjåføren som tok oss trygt fram på de hullete og svingete veiene med kaotisk kjøremønster. Avgang i fint, oveskyet turvær og 6 spreke bærere for avgårde med alle våre bager (30 kg pr bærer + egen bagasje) Lunsjen ble inntatt i Bangara. Stekt ris og poteter. Lite sted og så kom regnet. Inger beordret regntøy på samme myndige måte som hun bestilte lunsj.

Vi startet med "singing in the rain" og avsluttet med stille gange i glatte trapper. Gjengen gjør unna turen på to timer kortere enn anslått- sprekinger. 9 stk. tok badetøy på og sprang rett til fossen for å bade til stor jubel fra tilskuerne på broen. Andre brukte vårservietter. Vi nevner ikke navn.

I Tirkhedunga ble vi servert velkomst te og kjeks. Her oppdages en igle på bordet, og det er mange igler når det regner. Bærerne ble presentert og de var i alder fra 21 til 40 år. Bærer erfaring fra 6- 16 år. Skikkelig spreke gutter. Pengene er hele tiden et styr, så Lise er utnevt til drikkepengesjef. Solveig og Alvhild finner  mange flotte fotomotiver så turen blir godt dokumentert.

Full avslapping på sengen frem til middag- mange nye oppblåsbare liggeunderlag skal prøves!

Våte klær henger overalt, vi håper på sol i morgen! Vi avslutter dagen etter 14 pjong? med god middag og terningsspill med våre bærere. Vi har lært noen nye nepalesiske ord, og våre guider Lal og Kancha, har lært "bare bra."

05.10.2013 - Magisk stemning

I dag våknet vi til en magisk stemning med svart og god kaffe servert på sengen. Nydelig musikk fylte hele plassen. Ved frokostbordet var det ord som "for en deilig frokost!" og smilehull som regjerte plassen - noen ganger smaker havregrøt og grønnkokte egg bare fantastisk. Vi fikk smake Nepalesisk brød laget med plante vi ser langs stien - brukes også til vin - Rakshi. Vi kom oss avgårde nøyaktig kl.07:30 etter planen. Det bar oppover de mange trappene som vi har hørt om, 1300 høydemeter med 8 timers vandring. Litt spent stemning - hvor tøft vil det bli? Etter endt tur er gjengen superfornøyd, kanskje litt støl i lår og legger, selv Torils 90 trapper hjemme i lavlandet blir bare en lek. Underveis har vi opplevd lokalbefolkning i sin særdeles enkle bostandard. Glade barn leker med steiner og hilser høflig namaste. Vi har hatt mange geitestopp - hundrevis - velkomne ekstrapauser. Geitene skal ned til offring for hindufestivalen Dasain. Noen ser ut som en lett blanding av geiter og sau. Vi ankom lunsj kl.10:32 og etter god mat og nydelig varm sitronte bar det videre kl. 11:27. Det var gode Pjong fra Solveig, Alvhild stoppet oss så vi fikk se godt på de fine Rhododendron trærne. Vi forestiller oss synet av de blomstrende om våren.

Må bare si at det ikke er vanskelig å smile, drikke og gå sakte. Vår entusiastiske, skinnende levende turleder støtter og ser oss - selv under elegant fall er det bare positivitet å finne. En fantastisk gjeng går i stødig tempo og følger hverandre på rekke og rad. Det ble annonsert at vi var framme litt tidlig, men alle var glad for at vi skulle litt lenger og kom i riktig tid frem slik at vi kunne nyte synet av regnet innenifra. Her er vi i Ghorepani 2860 moh og gleder oss til middag kl 18:30 før vi skal forberede søvn for igangsetting kl.04:30 - vi gleder oss og håper å se alle fjell i klart vær på Poon Hill 3193 moh. Vi gleder oss til flere høydemeter.:

Ført i pennen av Nina og Lise

06.10.2013 - POON HILL

Natten gikk med torden og regn. Tåken lå tett da vi våknet kl 04:15 vi skulle opp på Poon Hill. Lalu vurderte mulighetene, og så gikk vi. 9 stk var optimister. Turen gikk oppover 300 meter og vi var ikke alene. En lang lysrekke slynget seg oppover. Alle med hodelykter. Det var tett rhododendronskog, snart hørte vi lystige rop og vi var over tåken. Solen kom opp på fantastiske snødekte fjell. En av verdens flotteste soloppganger fikk vi oppleve. Kameraene gikk varme og smilene var mange. Vi fikk spekepølse og salte kjeks og stemningen var magisk. Nå bærer det videre i sol for første gang på turen. Shortsene er på og vi er klare til avgang.

Turen fortsetter oppover i jungelen med fin utsikt til fjell, men Tor med Hammeren hadde gjort underlaget både bløtt og sleipt. Her ramlet noen både i oppoverbakke og i nedoverbakke, men alt gikk bra. Når det er sagt så var det alikevel den første dagen uten regn. Hurra!

Flott grønn skog, tropisk jungel, orkideer, fuglesang, rhododendron, det kjentes som en eventyrskog i skodda. I dag var også den lengste etappen. Vi har vært på vandring i 12 timer, en hard dag for knærne i alle nedovertrinnene.

Men humøret er på topp og vi koser oss sammen på tur!

Hilsen Solveig og Toril

Hilsner:

Alvhild ønsker god tur til Australia. Jeg tenker på deg.
Solveig helser til til dei ho kjenner.
Hilde hilser til Siren, Tove, Oda og Nanoq og selvsagt mamma og pappa.
Christian hilser til mamma, pappa, Karsten og familie.
Kari hilser til Jerome og gutta, kollegaer og alle andre som måtte lese.
Dagrun hilser til Emil og Jørgen.
Nina hilser til alle kjære hjemme. Håper alt er bra.
Toril helser til mine to barn og barnebarn i Norge og Skotland
Lise Cathrine hilser masse til Simen, Martin og Anne og kjære mannen min Øyvind som ordner opp mens mor er på tur.
Inger hilser til Marie, Magnus, Lisa og Steinar,. Min kjære søster og svoger. Etter regn kommer sol.

07.10.2013 - NATT i NEPAL

Det er rart mde hva mørket kan forvrenge. Solveig og Alvhild hadde blitt fortalt at det fløy små flaggermus på terrassen, så da vingeslag ble hørt sent på natta var de sikre på hva det måtte være, og slo til med dødelig kraft. En kjempesommerfugl tok kvelden.

En strålende morgen ankom, og en overivrig hane uten klokke insisterte på at vi måtte våkne kl. 07:10 .Vi slo opp dørene, la oss i sengen igjen nøt utsikten fra soveposen. Fishtail Mountain, med sine hvite topper og knallblå himmel. Vi vet når en god dag er ankommet. Frokost ble servert på gressplenen utenfor Mountain Discovery Lodge.

Vi har flere grundere med oss på turen og derfor vil vi nå introdusere en prototype på en sportsbh. Den har innlegg for dopapir, våtservietter og antibac. Godversjonen kommer med rom for tannbørste. Utviklingside av Hilde, Solveig og Lise.

Ellers nyter vi dagene og koser oss på vandring blandt små hjem og langs åkerkantene. I tillegg får vi servert fantastisk mat underveis, så her er alt bare velstand.

08.10.2013 - Små uhell

Kaffe på sengen, nyter utsikten. Fantastisk sol fra morgenen av, men det varte ikke lenge før det ble overskyet. Hilde og Christian bestemte seg for å snu da Christian har hatt problemer med magen en stund. En av bærerne tråkket også over, så dette var en dag med små uhell. Bæreren ble teipet, utstyrt med Lises fjellstøvler og Ingers sokker og staver, og kom seg ned sammen med Hilde og Christian.

Vi blir sprekere og sprekere for hver dag og 2064 trappetrinn er ikke noe problem lengre. Alle har godt humør, det går jevnt og trutt videre opp mot MBC. Vi møtte også på den andre gruppen i dag som var på vei ned fra Annapurna BC. De fortalte masse fint om denne plassen, så nå gleder vi oss til å komme frem!

09.10.13 - LANG ETAPPE

Ein lang etappe venta oss idag, med 1200 høgdemetrar med stigning. Me starta difor roleg, slik at ikkje nokon skulle gå på ein smell. Me gikk gjennom eit heilagt område, der det ikkje var lov å spytte eller late vatnet. Det gikk bra. Det var fantastisk sol og det gjorde turen til ein flott etappe. Me så Fishtail bade i sol, med sine kvitefiskehale. Lunsjen, som vi åt på Deurali, var som vanleg god. Etter lunsj klatra me vidare gjennom bjørkeskog, og møtte sauer og geiter som overlevd den hinduistiske haustfestivalen. Fleire turgjengarar sprang forbi oss, men me tok dei att. Me er blitt kalla "gruppa som går og går". Det er god stemning, og alle er friske. Det er godt å vite at Hilde og Kristian har det bra der dei er. I morgon skal vi tidleg opp, så me gikk å la oss kl 20.

10.10.2013 - ABC

Mange hadde lege og høyrt på regnet i natt, og var litt uroleg for om det var muleg å sjå fjella rundt ABC. Me starta kl.04:45 i regn og vind. Dette blei det berre meir og meir av oppover fjellsida. Me me gir oss ikkje, me skal opp, alle saman! Det går oppover og oppover, og vi var framme ca kl.06:45. Her venta varm te, egg, knekkebrød, belgiske praliner og pølser. Det smakte utruleg godt. Me håpa i det lengste på at skodda ville lette, det var litt gjennombrot med, og Kari og Solveig prøvde seg med soldans. Me fekk bilete av gruppa med fjella i bakgrunn, kledd i skodde. Me møtte ein sveitser som hadde nådd toppen av Annapurna i løpet av 26 timar utan oksygen. Han var ein av verdas beste klatrarar. No er me klar for å gå ned der vi gikk opp i går, og litt til. Gruppa er i fin form og nøgde.

Skrivarar: Inger og Anna

11.10.2013 - EN LANG DAG

Vi har hatt en lang dag i dag, og vært på beina i 13 timer. Det har også vært tilnærmet tre årstider i løpet denne etappen. Vår, vinter og høst. Vi møtte to turister på vei oppover som lurte på om dette var veien til Everest BC. Det var det jo ikke, og Annapurna BC hadde de ikke hørt om engang. Dagrun anbefalte de å ta en snack på nærmeste lodge og "think it over" :-) Det er tydelig at ikke alle er orientert om avstander og destinasjoner i motsetning til oss som vet utmerket godt hvor vi er. Toril, den eldste i gruppen har vist sine gåkunstner i dag og svinger beina over stokk og stein, og de er det mange av.

Vi har forsert mange bakker i dag, det går opp og ned hele tiden, og i dag har vi gått ned 1800 m. Lal synger oss oppover bakkene, alle er i godt humør og Lise muntrer opp med sin glade latter. Vi har spist en fantastisk lunsj  og middag og alle har blitt vegetarianere på denne turen.

12.10.2013 - DEN Store trappedagen

Den store trappedagen og et nytt mesterskap på veien mellom Bamboo og Jhinu Danda.  Vi startet som vanlig med morgente kl. 06:00. Frokost fikk vi servert utenfor med utsikt til Fishtail. Fantastisk med så høye, hvite fjell mot blå himmel. Vi går gjennom grønne skoger med fullt gresshoppeorkester. Apekatter slynger seg i trærne og vi ser alt fra en annen synsvinkel. Vi er stolte over hvor mange høydemetre vi har gått.

Underveis har vi stoppet i små landsbyer, fylt opp drikkeflasker, spist karameller og pølser. Det er utrolig hva sekkene inneholder. Et nytt mesterskap har sett dagens lys.Chomrong International Challenge. Alle opp samlet over 2069 trappetrinn. Hver enkelt tipper på tiden og så er vi igang. Solen steker og det er varmt. Kim, Nina, Lise, Solveig, Dagrun, Kari, Anna, Toril, Alvhild og Inger deltar. Alvhild hadde nesten en bildefri time. Kari stilte med en stav. Solveig måtte holde litt igjen, Hun hadde mer inne, men holdt igjen for gruppen.

Dagrun som er muntrasjonsrådet vårt var plutselig stille, men satte inn turboen på slutten. Anna gikk taktfast med to staver og våre flotte bærere stod på toppen og heiet. Inger sekunderte. 57 minutter ble tiden. Gågruppen kom til målet med stil. Kald øl ventet og Toril vant ølpremien ettersom hun tippet 50 minutter og var derfor nærmest.

Vi spiste lunsj med en fantastisk utsikt til fjellheimen. Så var vi klare for nedstigningen til Jhinu Danda på 1700 m.oh og her ventet varme kilder. Det var hett nedover og Lise, Nina, Solveig og Toril med flere prøvde å lade solcellene slik at mobilen kunne brukes.

Vel nede, svette og varme bar det rett ned i de varme kildene. Alle bærerne kom også og etter en grundig vask var vi alle samlet i bassenget. Det gjorde godt for støle muskler. En rolig ettermiddag i hagen på Namaste Hotell og så middag.

Det har atter vært en fantastisk dag. Vi savner Hilde og Christian, men de kommer opp til avslutningsfesten med bærerne. Det gleder vi oss til!

13.10.2013 - NOK EN TRAPPEDAG

Nok en stor trappedag og slaktedagen.

Vi starter dagen som vanlig med morgen-te og kaffe kl.06:00, og etter frokost i det grønne ble det litt tid til shopping. Kari hadde kjøpt en flott  "sølvring" i går som raskt ble til "gullring" i dag. Flak på flak falt av ringen. Godt kjøp! Sekkene ble fylt opp med salatbestikk, armbånd, sjal og buddhaer fra den kvinnelige delen av gruppen (som vanlig...)

Så startet dagens gåtur som selvfølgelig inneholdt en del trapper. Det går opp og ned. Vi passerte flere hengebroer som svingte godt selv om vi prøvde å gå i takt. Vi går gjennom flotte terassekledde åser i flere grønn nyanser. Nesten all mat som spises dyrkes i området. Det er salat, diverse grønnsaker, hodekål, nydelige store agurker og tomater. Vi fråtser i grønnsaker og frisk mat!.

Det er tid for hindufestival og i de landsbyene vi passerer foregår slakting av sau og geit. Det virker som om alt blir brukt av slaktet. Ved noen vannposter vaskes tarmer og skrotter brennes. Dette virker helt naturlig i deres dagligliv.

Klærne er overraskende rene til kun å bli vasket i landsbyens fontene.

Ny vei er under utarbeidelse. Dette vil lette transport til lokalbefolkningen og skoleveien vil bli betraktelig enklere.

Det er varmt og fuktig og Toril har satt svetterekord, men holder fortsatt koken. Kari har fått tursveis, mens Anna fremdeles holder sveisen. Lise gleder seg til kveldens avskjedsfest med bærene og danser fjærlett nedover trappene.

Vi spiste lunsj på et flott sted med fantastisk utsikt til Annapurna III.  Nok en gang en god lunsj!

Lal og Solveig ga massasje til såre muskler og så fortsatte turen opp en bratt trappeås. Lise, Anna, Solveig og Alvhild satte inn turboen og forserte trappene med stil.

Utrolig hva Hvitserk klarer å time. Vi nådde en flott lodge rett før regnet satte inn. Her møtte vi igjen Christian og Hilde og gjensynsgleden var stor.

Middag og så full avskjedsfest med bærere og guider. Det var sang og dans både på norsk og nepalesisk. Utrolig energi på bærere som etter mange dagers slit hadde overskudd til å danse i timesvis. Lokalbefolkningen deltok også, både store og små. Vi holdt på så lenge at DJ`en sovnet bak "spakene". Det ble en sen kveld for oss som vanligvis går til sengs kl. 20:30.

Bærerne og guider fikk sin velfortjente tips og var svært takknemlige.

14.10.2013 - SISTE ETAPPE

Dagen startet litt senere enn planlagt da våre guider forsov seg etter festen i går. Det ble allikevel morgen-te og kaffe som vanlig. Vi våknet til øs pøs regn som ikke hadde tenkt å stoppe.

Våre trofaste bærere fikk haikened de siste bakkene mens vi sneglet oss ned glatte trappetrinn. Ikke helt uten knall og fall, men uten skader heldigvis.

Vel nede måtte vi vente på bussen. Vi fikk tatt gruppebilde med en fulltallig gruppe. Lal ga ut vennskapsbånd og litt handling ble det også. Hilde fikk kjøpt bærekurv til Christians store glede. Kancha innviet den på turen. Så kom bussen og alle 12 pluss bærere og guider stuet seg inn i bussen. Vi var 20 i en 10 seters buss. Alt går her..  Sang og god stemning ned til Pokhara. Her sjekket vi  inn på vårt fantastiske hotell. Regnet stoppet ikke og vi tok badstu, pedikyr og slappet av.

Til vår store sorg var butikkene steng pga hindufestivalen. Nye muligheter for de kjøpegale i Kathmandu.

Oppsummering av deltagerne:

Alvhild har klart å gå 10 dager i fjellet med lyse bukser uten en flekk. Hun har også tatt flest bilder og har blikk for motiver. Er stø på foten.

Lise er Queen of dices and dancing. Godt lag med bærere.

Toril  og Dagrund er morodamene i gruppen. Toril er nøttedamen og vil alltid ha påfyll av respekt for kokken.

Dagrund har alltid en slående kommentar. Hun har stor tiltrekningskraft på igler.

Nina er guppens sangfugl. Hun er først ferdig ved pakking og først klar til tur.

Solveig er gruppens yoga og styrkedame og gruppens pionger. Rask til bens. Kommer naken hjem med litt tøy. Resten er gitt bort.

Kim er tidenes samboer. Spandabel, mild og behagelig. En real kjernekar!

Kari er en flott danser og med ny frisyre. Hun ser folk rundt seg og har et godt hjerte. En real beitj.(byjente)

Anna er alltid pen på håret og holdt orden på dagboken med sin i pad. Laddjente med teknologiressurser. Ser muligheter.

Christian har fått skjegg og trives med det. Mister plain rice and toast master. Elsker Everest selv med antibiotika.

Hilde er motedamen med minst bagasje og med kjole. Solidarisk med sin mannkartentusiast og glade latter.

Inger er reservemamma. Fantastisk humør, entusiastisk og deler alt og tar vare på alle.

Nå er det tid for middag med Lal. Regnet har stoppet etter 24 timer og vi er sultne.

16.10.2013 - SISTE DAGBOK

Så er siste dagen nesten over og vi har hatt en hel dag her i Kathmandu. Vi hadde fri formiddag og mange prøvde å sove lenge. Etter så mange dager med tidlig vekking savnet vi morgen-te og kaffe. Ingen Lal, Kancha  eller Narrsh banket på døren og ønsket oss god morgen. For mange ble det en litt sen frokost, men så brant kort og penger i lommene og avsted bar det til butikkene. For de som ikke har vært her før kryr det av butikker med "real fake "sportsutstyr. Originale butikker finnes også som North Face og Marmot.  Det var mange som fant veien dit og bagene ble en del tyngre etter noen timers handling. Utrolig hvor effektive damene var. Kim og Christian hang på slep. Litt handling der også.

Etter kl.12:00 hadde vi sightseeing. Bagmati hindu tempel, Pasputinath hvor de brenner etter tradisjonen døde mennesker. Det koster 100 dollar og det går med 300 kg ved. Det kreves også en egen brenner og det tar 2,5 til 3 timer før hele seremonien er ferdig. Det er eldste familiemedlem som tenner på. Alle er tilstede hele tiden. Asken blir så spredt i Batmati elven som er en sideelv  til Ganges. Barn lekte litt lenger ned i elven og klær vaskes.

Rundt på området sitter Sadu, hindu hellige menn som har smørt seg inn i aske. De tilber Shiva som er den største Hinduguden.

Etterpå besøkte vi Bouthanath stupa. Dette er den største stupaen i Sør Asia. Vi hadde flott lunsj på en takterasse med utsikt til stupaen. Vi gikk rundt og satte bønnehjulene i gang. Det var også to store bønnehjul.

Veiene var like kaotiske som vanlig, men her ligger hunder, kuer, mennesker i midten av veien. Bilene tråkler seg rundt. Sykler med store fruktkurver på bagasjebrettet selger frukt. Kaotiske, flotte, forurensede Kathmandu fasinerer og lukter.

Vår tur er snart over. Vi har hatt en fantastisk tur med varierende vær, møtt flotte mennesker og vi kommer gjerne tilbake .

Takk for følge så langt.

Nå venter flyreisen og snart er vårt eventyr over. Vi takker alle som har fulgt oss på nettet. Snart får dere se flotte bilder fra denne turen. Bare gled dere.