Elbrus 16.Juni 2016

Sist oppdatert: 27.06.2016 15:45

Vi følger årets første Hvitserktur til Europas høyeste fjell, Elbrus 5642 moh. Vi har med en topp motivert gjeng som gleder seg til fine dager i Kaukasus der dagene skal nytes i alpint terreng med hvite topper og frodige grønne dalsider. Gjengen består av guidene Thor og Gjermund som har med gjestene Marianne, Kirsti Mari, Anne Karin, Espen, Tonje, Hanne, Jonn, Reidar, Hildegunn, Eli, Kari, Bente Olaug, Silje, Anne Berit, Stellan og Are. Dagbøkene oppdateres her etterhvert som vi får rapport fra gjengen på tur.

25.06.2016 - Siste dagbok, rapport fra toppstøtet:

Det ble ikke mye søvn disse få timene før vi skulle igang med turens store mål. Mye spenning i kroppen gjorde nok at de fleste kun hvilte i sengene sine. Kl. 02:00 var det frokost og de siste instrukser ble gitt. Ute var det stjernehimmel og alt lå til rette værmessig. Ikke sånn fryktelig kaldt, en 7-8 minus men å sitte bakpå beltebilen gjør at både dunjakke, vintervottene og slalåmbrillene satt på. I tillegg stegjern og sele. Så kl. 03:00 durte vi sakte men sikkert opp de samme bakkene vi hadde gått tidligere. I det vi nærmet oss Pashtukhov Rocks ble det bare brattere og brattere, og vi begynte nå å skjønne hvilken enorm oppgave som ventet.

Etter å ha lastet ut og fått samlet troppene satte Gia i tet avgårde i et jevnt sig. Etter en times gange kom også det første lyset frem og vi skjønte at dette kom til å bli en fantastisk flott dag. Vi holdt gruppen samlet et godt stykke og formen var fortsatt så fin som den kan være på over 5000 meters høyde. Det er tungt, fryktelig tungt å gå og da vi var godt inne i traversen ble det dessverre for tungt for Kirsti. Hun hadde ikke helt dagen med tunge ben og tross gjentatte forsøk ville det seg bare ikke. Så på 5300 moh. tok hun et fornuftig valg og snudde med en av våre fire ekstra lokale guider som var hentet inn for dagen.
Hun gjorde alikevel en sterk innsats! Resten av gruppen snirklet seg sakte oppover traversen og etter det som virket som en uendelighet kunne vi endelig ta oss en lengre pause i traversen. Mange slitne kropper og tunge hoder fikk en etterlengtet hvil før vi gikk løs på den siste monsterbakken.

Her ligger det faste tau som vi klipper oss inn på, og det er bra ettersom det er ganske så bratt.
Da vi endelig fikk hivd oss over kanten stod solen allerede høyt på himmelen og varmet. Nå var det bare å spasere bortover den relativt flate strekningen mot selve toppen, og kl. 10:15 stod hele 17 av 18 på toppen!!
Litt vind men ellers helt nydelig! Bilder ble tatt, tårer felt og gode klemmer utdelt. Etter 6 1/2 times knallhard jobbing var toppen av Europa nådd med 5642 moh.
Tilbake ned igjen var det ordentlig varmt og det var nesten som en bakerovn i sadelen. Nå var det så mange slitne kropper at da spørsmålet om å ta beltebil det siste stykket ned til leiren kom opp var det ikke noe tvil. Alle heiv seg på og det er det nok ingen som angret på!
Vel nede til lunsj var nattens anstrengelser tydelig da noen valgte å stå over middagen grunnet hodepine mens andre bare satt og pirket i maten. Man orker ikke så mye når man har vært igjennom en sånn kraftanstrengelse!
Det er nå en stolt og veldig, veldig glad gjeng som sloknet kl. 20:00 i soveposen.
I morgen bærer det ned igjen til vårt koselig hotell for en etterlengtet dusj og god seng, før avslutningsfesten, som vi gleder oss masse til!

24.06.2016 - hviledag

Selv om det i programmet står hviledag betyr ikke det at vi bare ligger og slapper av. Fortsatt er det godt og varmt her og vi nyter solen. Det ble en kort tur opp til Diesel Hut etter frokost før vi var tilbake til lunsj. Etter utallige sjekk av værmeldingen ble det stor stemning da det ble annonsert at toppstøtet skjer i natt. Spenningen og litt nervøsitet var å spore da vi gjennomgikk nattens hendelser. Så klokken 03:00 i natt er vi igang! Gruppen er nå i god form og vi satser på full pott!

23.06.2016 - akklimatisering på Pashtukhov Rocks 4700 moh.

For en dag og for et vær! Det har vært ganske typisk for Elbrus de siste dagene at det har vært fint vær på morgenen og så har skyene kommet utover formiddagen. Derfor valgte vi i dag å starte frokosten 06:00 og gå 07:00. Allerede da var det en knallblå himmel og solen var allerede godt plassert. Og det ble bare varmere og varmere. Dette kunne vært den fineste påskedagen hjemme i Norge.

Turen opp til Pashtukhov Rocks er kjent for å være seig, det er mange høydemetre som skal forseres og bakkene er mange, lange og bratte. Vi startet ut med stegjern på morgenskaren, og det var fint å gå. Men som sagt, det var som å være i en bakerovn etterhvert. Svetten og solkremen rant og nede i støvlene var det sikkert hundre grader. Men vi holdt et godt og jevnt sig og etter 4 timer nådde vi vårt mål på 4700 moh. Her satt vi en god halvtime og bare nøt den fantastiske utsikten.

Vel nede var det igjen en deilig lunsj med suppe, gresk salat og mye annet godt. Resten av dagen ble brukt til avslapning og hvile, det var mange slitne kropper etter denne turen. Fortsatt litt hodepine blant enkelte, men det regner vi med en god hviledag i morgen skal fikse. Vi har det helt supert her til fjells!

22.06.2016 - Flytting til containerne på Selveste Elbrus

Nydelig vær med blå himmel og stekende sol gjorde det godt og varmt med stilong og storskoene på. Det er mye som skal flyttes opp til fjells av mat, vann og utstyr. To gondoler og vips var vi på 3500 moh. Deretter snirklet vi oss sakte oppover de snødekte bakkene. Ganske tungt i våt snø som solen hadde smeltet. Vel oppe på 3800 har vi installert oss i våre nye hjem. Her bor vi trangt men godt i containere som hver inneholder to rom med fire senger i hvert. Zulya disker opp med fantastiske lunsjer og middager så her lider vi ingen nød! Et par stykker har fått føling med høyden i form av litt hodepine og kvalme, men det regner vi med en god natts søvn skal fikse! Ellers har folk ligget strødd her på liggeunderlagene sine og solet seg med Elbrus stigende rett til værs foran oss. Rett og slett en fantastisk dag!

19.06.2016 - Det gode turlivet

Dagens andre tur gikk opp til Mt. Terskol hvor det ligger et observatorium som var dagens mål. Denne dagen går vi på kjerrevei så mye enklere å gå enn gårsdagen. Sol og blå himmel fra start før det skyet litt over, men egentlig akkurat passe temperatur uten at det ble for varmt. På slutten møtte vi enkelte store snøfonner, men her var det allerede laget hode spor av andre som gikk foran oss, så etter rundt 3 timer kunne vi sette oss ned og skue opp mot vårt hovedmål, Elbrus. Alle i god form, så foreløpig går alt etter planen. Nok en god middag, noen øl og sosial prat utover kvelden.

18.06.2016 - Første akklimatiseringstur, irikdalen

En litt overskyet morgen men alikevel rundt 20 grader ventet oss da vi åpnet øynene etter en god natts søvn. Etter å ha inntatt frokosten satte vi oss i bussene og kjørte de få minuttene ned til byen Elbrus hvor vi skulle starte vår første akklimatiseringstur. Det starter ganske tøft med mye motbakker, men deretter åpner den flotte og frodige Irikdalen seg, og innimellom skylagene kunne vi skimte østtoppen til Elbrus. Det er fantastisk grønt og frodig her, og med alpine snødekte topper rundt skaper det en flott ramme rundt dagens tur. Vi har blitt litt bedre kjent med hverandre og latteren sitter løst og det er god stemning i gruppen. Vi fikk både regnskurer og sol underveis så det var godt å ha skalljakka tilgjengelig i sekken. På 2400 moh. spiste vi lunsj og hadde en fin bli kjent prat. Alle er fin i formen og det ble satt ny høyderekord av enkelte. På hotellet brukes ettermiddagene og kvelden til sosial prat og selvfølgelig EM i fotball.

17.06.2016 - Vel fremme ved foten av mektige Elbrus

Etter en lang reise som blant annet inneholdt en forsovelse i Moskva og en forsvunnet bag kunne vi endelig stige av flyet i Mineralnye Vody hvor vår lokale kjentmann Gia møtte oss. Så bar det innom et supermarked for litt innkjøp av vann og snacks før bilturen på 3 timer tok oss til vår lille oase i Cheget. På hotellet blir vi vartet opp, men etter mange timer på reisefot ble det en tidlig kveld for de fleste. I morgen starter vår første akklimatiseringstur og det skal bli godt å bevege beina litt igjen!