Elbrus 29. juni 2016

Sist oppdatert: 08.07.2016 11:04

Elbrus er med sine 5642 moh. Europas høyeste fjell og er med det i celebert selskap sammen med berømtheter som Everest, Denali og Kilimanjaro en av "Seven Summits". Fjellet ligger i vakre Kaukasus i Russland, fjellkjeden som regnes som den geografiske grensa mellom Europa i nord og Asia i sør. Her kan du følge dagboken til Hvitserk gjengen som skal prøve seg på Elbrus sammen med Guide Thor Elvebakk fra 29.06.216. de som reiser er: Elin, Eivind, Anita Sofie, Eveline, Turid, Vera, Vibeke, Marius, Lars Bjarne, Ragnhild, Viktor, Roger, Espen, Julie Isabel, Odin og Morten.

Dagbok 8/7: Klare for toppstøt!

Vi hadde en nydelig hviledag i går etter den tunge turen opp til Pashtukhov Rocks dagen før. Hele dagen var det blå himmel og sol, og ingenting annet enn avslapning stod på programmet. Noen beveget seg litt opp i bakken, noen spilte kort, andre leste bok mens noen tok igjen litt tapt søvn. Toppstøtet ifølge programmet skulle ha vært natt til i dag, men pga. dårlig værmelding har vi utsatt det til natt til lørdag, altså nå i natt. Da er det meldt sol og den snøen som laver ned nå skal gi seg. Så vi får nok en dag til å lade batteriene og siden det nå snør kraftig skal vi bare holde oss inne og tørke klær og klargjøre oss for nattens strabaser. Planen er frokost 02:00 og avreise 03:00. Så vil vi forhåpentligvis stå på toppen av Elbrus lørdags morgen! Alle er i fin form så nå gir vi gass!

06.07.16 - Pashtukhov Rocks

I går flyttet vi endelig opp på fjellet. Vi har hatt noen fine akklimatiseringsdager nede i dalen men nå var tiden inne for å kjenne på de store høydene. Men før den tid var det tid for feiring. Siste frokost på hotellet ble også en feiring av Victors bursdag. Kake, sang og gaveutdeling hørte med! Rolig flyttedag i går og første natt i container forløp delvis smertefritt. Turid ble plassert på gutterommet men tok hevn ved å ha døgnåpent sagbruk. Det var snorking til den store gullmedaljen og Morten, Marius og Odin var rimelig trøtte til frokosten. Vi er spente på hva som blir løsningen her. Dagens tur gikk opp til Pashtukhov Rocks på 4700 moh. Frokost 06 og avmarsj 07:30. Tidlig på for å få hardt underlag til stegjernene og for å dra nytte av finværet som har vist seg å holde frem til formiddagen. Så også i dag. Fantastisk flott med blå himmel, sol og full utsikt til Elbrus. Det ble rimelig varmt etterhvert, og det tok ikke mange minuttene før skalljakka var pakket ned. Alle vel oppe etter fire og en halv times gange. Det er en tung tur i ny og stor høyde, så det var flere som fikk kjenne på både hodepine, svimmelhet og kvalme. Men litt hvile nå før middag og med en hviledag i morgen regner vi med at samtlige er klare for det som nærmer seg. Vi tar en avgjørelse i morgen hvilken dag som blir toppdagen. Spreke Vera som er gruppens eldste holder ut og vet å sette ungdommen på plass med sine vittige kommentarer.

04.07.16 - Akklimatisering til 4000 moh.

Gårsdagen var det endelig klart for å komme seg til selveste Elbrus. Etter flere fine dager her nede i Baksandalen var alle klare for litt større høyder. To gondolbaner tok oss rett opp til 3500 moh, og der var vi rett på snøen. Været har vi vært heldige med så langt. Selv om det er litt ustabilt har vi sluppet unna det verste. Men for å være sikker stolte vi opp i stilongs, ulltrøye og Gore-tex. Etter 5 minutter skjønte vi at det ble for varmt. Solen presset seg gjennom skyene og lagde en bakerovn...tilslutt ble oppbretta armer og tilogmed t-skjortevær. Full lufting i buksene og lua av. Selvfølgelig ga jo det utslag senere på kvelden da det var en god del ansikter som lyste rødt :)

Vi fikk testet leieutstyret og vi fikk testet isøksa vår i bakkene, så nå begynner vi å bli klare! I morgen blir en stor dag, da flytter vi opp til containerne på Elbrus. Men først skal vi feire Victor som har bursdag!!!

03.07.16 - Akklimatiseringstur til Mt. Cheget.

Etter en fantastisk flott dag i går opp til Observatoriet med sol og blå himmel viste værgudene seg fra en annen side i dag. Tåka lå som et tykt teppe over hele dalen, så turen i dag gikk stort sett uten utsikt. Men fin gåtemperatur gjorde alikevel til at vi fikk godt utbytte av høydemeterne i dag også. Noen var glade for at det ikke var utsikt da stolheisen ned skulle erobres men vi kom alle hele ned igjen! Tilbake på hotellet var det utstyrsjekk på rom og deretter komplettere resten med leieutstyr. I morgen blir en spennende dag, da vi for første gang skal opp på selveste Elbrus og bevege oss opp til 4100 moh. Da får vi se hvor godt akklimatiseringen har fungert så langt. Kveldene blir brukt til sosial prat, EM i fotball og kortspill. Den største idioten er fortsatt ikke kåret, men vi venter i spenning! Eveline og Vibeke får påpekning for å gå til sengs kl 20 hver kveld!

Dagbok 01.07.2016 - Første akklimatiseringstur.

Det ble en lang transportdag i går, med tidlig avgang fra Moskva og endel timer i både fly og bil før gjengen endelig kunne parkere foran Hotel Povorot, vårt lille hjem i Cheget. Tidlig kveld, selv om Odin, Marius, Morten og Thor forgjeves prøvde å få med seg en EM kamp. Men etter første omgang var det slutt, da var øyelokkene tunge nok. Derfor var det godt å komme seg ut i dag og få luftet kroppen på aller første akklimatiseringstur. Etter en god frokost og en liten biltur nedover Baksandalen var det for å gå innover den flotte Irikdalen. Her er utrolig flott og vakkert! Grønne frodige bakker med spisse alpine tinder i bakgrunnen. Fint og varmt vær så her var shorts og t-skjorte dagens antrekk. Det er nesten litt Sound of music terreng rundt det hele. Vi gikk gjennom skog og åpne blomsterenger hvor kuer beitet, og langt der bak i skyene fikk vi innimellom også et glimt av Elbrus sin østtopp. Vel fremme på 2460 tok vi lunsj og en liten høydeprat. God blanding her også, fra de som hadde vært høyere før til de som satte ny rekord for hver meter. Vel tilbake på hotellet brukes fritiden til å slappe av for noen, eller for andre å finne ut om shopping genet fortsatt ligger klar til dyst. Her finnes et koselig lite torg med en mengde boder som selger noe for enhver, så bagasjen blir nok full skal du se! I kveld skal vi ha nok en god middag og bli bedre kjent med hverandre!