Europas høyeste fjell venter!

Sist oppdatert: 01.08.2014 15:34

Årets andre tur til Elbrus er snart igang og vi gleder oss stort til og oppleve Kaukasus sine vakre alpine topper samt bestige Europas høyeste fjell på 5642 m.oh. Følg oss i dagboken når Henning, Nicolai, Rakel, Anne Kristine, Synnøve, Nina, Tor Henning, Robert, Margit, Hege, Lars og turleder Thor Elvebakk skal måle krefter med Russlands kjempe! Vi oppdaterer dagboken så ofte som mulig slik at dere der hjemme kan følge oss på ferden.

31.07.14 - rapport fra toppstøtet

Så var endelig natten og dagen vi har forberedt oss så lenge til kommet! Klokken 02:30 var det vekking i kontainerne. Det var lite med søvn, de fleste lå nok og grublet litt på hva som ventet de neste timene. Alt av klær som skulle brukes var lagt frem, det var ullstilongser og ulltrøyer, det var tynne sokker og tykke sokker, det var lue, votter og slalombriller. Dunjakker, ansiktsmasker og fleece, det var som å se Michelinmannen vrikke seg inn til "frokost" klokken 03:00. Det var ikke så mye som ble fortært, men litt te og litt grøt ble tvunget ned, deretter var det utdeling av snacksposer før vi satte på oss stegjernene og ventet på beltebilen som skulle ta oss opp til 4750 moh.

Klokken 04:00 var vi alle lastet ombord og satte fart oppover bakkene. En fantastisk klar stjernehimmel viste vei og ga et varsel om en fantastisk flott dag i vente. Klokken 04:10 snudde vi hele beltebilen og kjørte tilbake til kontainerne. Nina hadde nemlig glemt igjen skalljakka på rommet sitt, og den må jo selvfølgelig være med! Tilbake i beltebilen igjen og denne gang satset vi på at alt var med. Vi passerte grupper med hodelykter og vi satt bare og så oppover de enorme bakkene som skulle forseres. Da vi klokken 04:30 lastet av tenkte Nina at litt mer utfordrende måtte jo dette bli, så hun kjørte den ene staven ned i beltene på bilen og ødela dermed den ene staven. Og dette før vi engang hadde begynt å gå.

Vel, endelig fikk vi stablet oss inn på en lang rekke og startet turen. Gia i tet, og så fulgte vi på. Til toppstøtet hadde vi også hentet inn Alex og Ishmael, to lokale guider som skulle være med til topps. For de aller fleste forsvant dunjakka fort av, det var ikke så veldig kaldt ved starten, men idet vi bikket 5000 moh rundt klokken 05:30 var det en periode hvor vi kjente høyden og kuldegradene. De korte pausene ble kun brukt til å drikke litt og gå på do.

På 5100 moh måtte Margit etter en heroisk innsats innse at energien og kreftene ikke var helt med. Hun var kraftig forkjølet fra start og hadde da ikke det lille ekstra som må til. Det var fryktelig synd, men når man ikke helt har dagen så blir toppstøtet langt og tungt. Hun fikk en god klem og fortsatte tilbake med Alex.

Resten av gjengen fortsatte ufortrødent videre. Ny energi kom da solen bikket over kanten rett før vi gikk inn i skyggesiden på traversen. Litt før klokken 08:30 var vi fremme i sadelen der vi tok en lengre pause og varmet oss i solen. Noen (Lars) tok en lengre pause enn andre da han før vi startet hadde forvekslet tablettbrettet Imodium med Oxytarm (avføringsmiddel).

Etter en lengre pause hvor noen lå rett ut mens andre tildels klarte å få i seg litt næring, var det bare å ta fatt på den lange bratte motbakken som stod igjen. Nå var det blitt skikkelig varmt, sola stekte og det var bare å kvitte seg med enkelte plagg. Men for en dag! Knallblå himmel og en fantastisk utsikt over Kaukasus. Klokken 11:00 bikket vi over kanten og kunne samle de siste kreftene til å ta fatt på strekker bort til toppen. De første toppet ut 11:15 og deretter fulgte alle som en. Aller sist kom Nicolai som også har slitt mye med forkjølelse hele veien, men de siste kreftene ble brukt til å krabbe opp på alle fire og hive seg med for å rekke gruppebildet.

Tildels folksomt på toppen, men vi fikk brukt kameraet flittig og brukt litt tid til å nyte den store prestasjonen.
Tilslutt var det bare å begynne på nedturen. Et par slitne deltagere ble sikret ned i tau, og vel nede i sadelen kunne vi enda en gang lette på antrekket og hvile litt. Det var som den reneste bakerovnen. En tung nedstigning for mange hvor noen ikke helt klarte å gå rett, hvor noen måtte ta pause hver 10 meter og hvor andre gikk litt i sin egen tåkesky. Høyden gjør mye rart med oss . Det var derfor godt å få tatt beltebilen det siste stykket ned til kontainerne igjen. Sprekingene Anne, Tor Henning og Henning tok beina fatt og gikk ned.

En sliten gjeng ramlet inn i campen rundt klokken 14:30 og vi var verken fulltallig til middag eller til frokost dagen etter:-) Ingen tvil om at et toppstøt på Elbrus koster! Men for en prestasjon av samtlige!

Nå skal vi ned igjen til varmen og dalen, slappe av og suge på karamellen. Vi skal feire og slappe av før vi vender nesen hjemover på søndag. Det har vært en fantastisk tur med mye humor og latter og vi har kost oss på tur sammen som en gruppe.
Tusen takk for oss!

31.07.14 - 10 av 11 til topps!

Thor ringte og rapporterte at gjengen har hatt fantastisk vær på toppstøtet sitt, med strålende sol og blå himmel, og tilhørende varme. Margit hadde slitt med en forkjølelse de siste dagene og hadde dermed ikke energinivået helt der det må være for å komme seg helt til topps, så hun måtte kaste inn håndkleet og snu på 5100 meter - men det er likevel en knallsterk innsats. De andre ti kjempet seg videre og sto på toppen av Europas høyeste fjell på 5642 meter i morgentimene i dag - vi gratulerer!

30.07.14 - klar for toppen

Ja, det nærmer seg med stormskritt årets høydepunkt, nemlig toppstøtet på Elbrus. Derfor har dagen før dagen vært en tilnærmet hviledag. Igjen et fantastisk vær og våkne opp til, blå himmel og sol, det lover godt videre! I tillegg føler de fleste seg i mye bedre form i dag enn i går, så hviledag gjør godt for kropp og sjel!

Sen frokost klokken 09:00, deretter litt sjekk av utstyr før det ble litt lek og praktisk undervisning i bruk av isøks. For noen tok det helt av, og de slang seg med dødsforakt nedover bakken for deretter å stoppe utglidningen med isøksen. Morsomt og slitsomt på 3900 m.oh.

Etter en deilig lunsj hvor det også dukket opp havrekjeks, norsk syltetøy og kaviar, har vi bare slappet av i solen, tørket litt klær og forberedt oss på nattens strabaser. Værmeldingen ser bra ut, så nå er det opp til hver enkelt å mobilisere alle krefter til denne store kraftanstrengelsen. I natt er det vekking 02:30, deretter litt frokost klokken 03:00, før vi blir hentet med beltebilen klokken 04:00. Da er det transport sittende bakpå planet i ca. 15 minutter før vi blir sluppet av på 4700 moh.

Så starter ferden i bratt motbakke opp mot Elbrus. Vi kommer til å beregne ca. 4 timer opp til sadelen som er stedet mellom vest og øst toppen. Derfra er det 2-3 timer bratt motbakke opp til selve toppunktet på vesttoppen med sine 5642 moh. Vi er veldig spente og gleder oss til å endelig komme igang!

Vi satser selvfølgelig på storeslem med hele gruppen på toppen, men vi trenger at dere der hjemme krysser fingre og tær for oss i natt!

29.07.14 - siste akklimatiseringstur

Turens siste og kanskje tøffeste akklimatiseringstur opp til Pashtukhov Rocks stod på dagsordenen i dag. Et velkjent landemerke på Elbrus da det er her de fleste grupper blir sluppet av med beltebil når de skal igang med toppstøtet. 4700 moh. kjenner de fleste på en eller annen måte, hos oss var det ingen unntak.

Heldigvis kunne vi sette avgårde i et fantastisk vær. Etter gårsdagens litt skumle hendelse var det litt av en forandring i dag. Knallblå himmel, stekende sol og et lite lag med nysnø gjorde at vi fikk den reneste påskestemning på vei oppover. Der vi stabbet oss oppover i sakte tempo, kom det noen susende forbi oss på snowboard og ski. Elbrus er jo også en populær skidestinasjon selv om klatrerne utgjør størstedelen av turistene nå i sesongen. Det ble varmt, veldig varmt og tilslutt var både goretex jakka og buksa hivd i sekken, og norske nettingstilongser var motebildet i bakken.

Høyden merkes på flere måter, noen streber avgårde nesten uanfektet mens andre merker det i form av hodepine og kvalme. Men vi kom oss opp alle sammen, en sterk prestasjon! Vel nede igjen har rødbetsuppa aldri smakt bedre:-) Stort sett samtlige stilte med nyanlagt brilleskille og litt solbrente neser:-) Det var mange slitne kropper som deretter tok seg en cowboystrekk frem til middagen.

I morgen er det hviledag og da håper vi at formen er bedre på samtlige. Da skal vi bare slappe av, sjekke litt utstyr og klargjøre for torsdagens toppstøt. Det nærmer seg for alvor nå, og vi er veldig spente!

28.07.14 - fremme i containerne

I dag var den store flyttedagen opp til selveste Elbrus. All bagasje ble pakket minus det som ikke trengtes på fjellet, det ble lagt igjen på hotellet. På vei opp til gondolbanen plukket vi opp vår kokk Zulya som også flytter opp med oss til kontainerne.
Opp gjennom tåkehavet steg vi til værs med masse mat, vann og all bagasje. Alt vi trenger for de neste dagene har vi med oss. Været skiftet fra sol og bakerovn til overskyet og tåke. En fantastisk lunsj med deilig suppe og brød og vi var klare for en liten spasertur litt lengre opp i bakken.

På 4000 m.oh snudde vi, og det var ikke et øyeblikk for tidlig. Tunge grå skyer seg inn og tordendrønn ramlet inn over oss. Det ble faktisk ganske farlig etterhvert som lynet slo ned rundt oss. Det summet i brilleglass og på klær, det prikket i hodet og for hvert lynnedslag måtte vi bare hive oss flate på bakken. Så var det opp og løpe ned mot kontainerne. En annen gruppe måtte søke ly inne hos oss for å vente ut tordenbrakene.

Det gikk bra med oss selv om noen fikk seg en liten støkk av dette. Det ble nok litt mer spenning enn vi trengte! Heldigvis ser værmeldingen mer lovende ut de neste dagene.

Zulya tryllet frem grønnsakssuppe, deilig salat og ris med kjøtt til middag, veldig mye bedre enn det vi har fått på hotellet! Kvelden ble avsluttet med flere quizrunder før vi tuslet til våre respektive senger.

Her oppe er det lite privatliv. En kontainer består av en gang og to rom, som hver har fire senger (to køyesenger). Her har vi fordelt oss broderlig utover. Noe særlig mer er det ikke plass til. I tillegg er det en kontainer som er kjøkken og spiseplass og så er det en utedo. Fra klokken 20-22 har vi strøm fra aggregat som gir litt strøm til lys og lading.

Dorutiner er selvfølgelig et hett tema og deriblant er forskjellige sitteteknikker blitt iherdig diskutert blant enkelte gutter. Vi har uansett blitt enige om å dele de to doene inn i en jente og en guttedo.

Våre små hus ligger på 3900 m.oh, noe som betyr at det meste vi foretar oss er anstrengende. Det er ikke så mye som skal til før man blir tungpustet og må ta en pause. Noen har i løpet av dagen fått føling med høyden, men ikke noe mer enn forventet her oppe.

I morgen skal vi virkelig teste oss, da går turen opp til et punkt som kalles Pashtukhov Rocks som ligger på ca. 4750 m.oh, nå begynner vi å snakke høyde!

27.07.14 - all slags vær på Elbrus

For første gang skulle vi idag avlegge selveste fjellet Elbrus et besøk. Selv om vi har vært her noen dager har vi holdt oss nede i dalen med akklimatiseringsturer til toppene rundt. Nicolai fikk fritak for å pleie forkjølelsen sin og er allerede på bedringens vei etter en hestekur med antibiotika. Spenningen var derfor stor da vi blant mørke truende skyer og tåke satte oss i den første gondolheisen opp. Stillongsen og gore tex buksa var på og dannet en liten kontrast til en bestemor i skjørt og slippers som tok heisen opp sammen med oss. Nok en gondolheis senere var vi over skylaget på 3600 m.oh og kunne endelig sette støvlene i snø. Her sprakk skylaget opp og Kaukasuskjeden viste seg fra sin beste side med sol og selveste fjellet i all sin prakt.

Men ikke før var solkremen smørt på, før det skyet til og begynte å snø. Så kom tordenbrakene, det vibrerte i isøksa og tilslutt var sikten også nesten borte. Øksene ble satt igjen i snøen og vi beveget oss videre opp til 3900-4000 m.oh der vi dro på oss dunjakka, satte oss ned og spiste lunsj i snødrivet. Her fikk vi også sett vårt hjem for de neste dagene, det skal bli en liten forandring fra hotell til bunkerslignende omgivelser:-)

Da vi trodde vi hadde opplevd det meste av vær manglet det bare selvfølgelig at det på vei ned igjen begynte å pøsregne. Så i dag har vi hatt alt av vær! Kvelden ble brukt til en utstyrssjekk på rom hvor Thor og Gia måtte sende halvparten bort på sportsbutikken for å leie noen tykkere votter. Andre valgte også å gå for et sikrere valg og leide seg ordentlige fjellstøvler. Det er dumt å måtte snu på toppdagen fordi man fryser på beina eller på hendene. Og slik det ser ut nå ligger det an til en kald toppnatt på torsdag natt/morgen. Men nå har vi pakket det som skal til fjellet og vi har pakket det som skal ligge igjen her på hotellet. Så i morgen er det flytting, og vi nærmer oss for alvor det store målet!

26.07.14 - En nydelig dag

Etter gårsdagens tunge grå skyer var det godt og se at himmelen igjen var knallblå og at solen varmet allerede fra tidlig morgen. En nydelig dag som skulle ta oss opp til Mt. Cheget på 3460 m.oh. Vi startet ut ganske bratt under stolheisen som går nesten hele veien til toppen. Sakte og rolig tempo i varmen mens vi sneglet oss oppover lia. Nina og Hege snakker på både inn og utpust, vi andre har mer enn nok med å puste her i høyden. Nicolai prøver så godt han kan med tett nese og sår hals. Vi håper antibiotikaen skal ta knekken på det verste snart.

Dessverre kom vi ikke høyere enn 3200 m.oh ettersom russiske grensevakter ville ha toppen for seg selv. Vi måtte derfor ta til takke med litt russisk teknomusikk nede på kafeen, mens jentene tok hundrevis av bilder. Da Nicolai dro fram selfiestangen ble det stor misunnelse...og litt latter. Det er mye godt humør, og jentene ler og fniser nesten konstant mens vi gutta egentlig ikke helt skjønner hva de ler av. På vei ned heiv de fleste seg på stolheisen, mens sprekingene Lars, Henning, Anne og Rakel tok beina fatt og gikk deler av veien. Ingen bombe at vi etterpå slappet av på kafeen før middag.

Etterpå var det litt ordning av utstyr og kveldens underholdning stod Lars for som febrilsk prøvde å putte på sine heldekkende gamasjer foran en stor tilskuermasse. I morgen bærer det opp på fjellet for første gang, det blir spennende! Da byttes grønne enger ut med snø, og vi skal karre oss opp til 4000 m.oh. Da får vi også sett på vårt nye bosted de neste dagene, kontainerne hvor vi skal leve tett sammen om to dager. Vi koser oss fortsatt og ser frem mot de neste dagene!

25.07.14 - høyderekorder for fall

Tunge grå skyer hang over dalen i dag tidlig, grøten var byttet ut med egg og pølser til frokost, og Lars har sluttet med å legge seg klokken 20 på kvelden (han står nå opp kl. 03:00 i steden). Dagens turmål strakk seg opp til i overkant av 3000 m.oh, og igjen lastet vi inn i bilene, hvorav den ene kjøres av det jentene synes ser ut som verdens hyggeligste bestefar med sixpence. En kort etappe opp til Terskol hvor vi lastet av og startet vår gåtur opp langs kjerreveien. Nina fikk et snev av hjemlengsel da vi passerte en haug med kumøkk, Rakel begynner å skjønne hvor vi egentlig er, og ikke lenge etterpå kom regnet og tåka. For første gang måtte gore-tex jakka på og for første gang ble vi ganske våte og litt kalde. Men så er det noe med kontrastene og det å være i fjellet, her skifter det fort.

Regnet kom og gikk litt mens vi spiste høydemetre og tørre brødskiver, andre satte ny høyderekord for hvert skritt oppover, og vel fremme på toppen var det ikke så mye å se, så det ble en kort pause før vi tuslet rolig ned igjen. De gamle er fortsatt eldst og Robert og Margit hadde nå satt inn turboen og stakk avgårde i tet. Noen fulgte veien ned igjen, andre valgte skogsløypa tilbake. Sola kom også frem igjen og tørket oss litt opp, og etterhvert kom også varmen i kroppen tilbake, deilig!

Vel nede måtte Henning og Nicolai rett til middag nr. 1, som består av grillet kjøtt på spyd med pommes frites (og det er godt) på stamkafeen vår, mens andre prioriterte dusj og skifte av klær. Etterhvert troppet vi opp alle sammen i tur og orden, Robert forøvrig i nyinnkjøpt hip hop dress med matchende solbriller og gode historier. Det var også flere av oss som fulgte guttas råd med litt ekstra mat. På denne kafeen er det også alltid like spennende å se om man får det man bestiller, om vannet kommer med eller uten kullsyre og om kaffen er med eller uten melk. Kveldens EGENTLIGE middag bestod av det noen trodde var IKEA kjøttkaker med potetmos, med vannmelon til dessert. Høres sånn passe ut, men var egentlig ganske godt! Som avslutning foregår det nå en intens jakt på Yatzy trofeet, og denne kveldens deltagere var Hege Voi Voi, Nina, Nicolai og Thor. Det gikk sånn passe og vi havnet uansett langt bak poengscoren til gårsdagens vinner. Inne i matsalen satt Tor Henning og satte fyr på nye turplaner for Anne, Rakel og Synnøve. Det snakkes om nye topper og større høyder..:-) I morgen venter nok en akklimatiseringstur, nå opp til Mt. Cheget på 3460 m.oh. Vi gleder oss som vanlig!

24.07.14 - god stemning!

En nydelig og varm dag i Kaukasus. Helt blå himmel, sol, hvitkledde alpine topper og grønne frodige enger. Rammen for dagens første akklimatiseringstur kunne neppe vært bedre. Etter dagens frokost servert av russiske babusjkaer lastet vi inn i bilene våre og kjørte nedover dalen til dagens utgangspunkt. En ganske kraftig stigning førte oss opp og inn i Irik-dalen. Her fikk vi flott utsikt til toppene rundt, og etterhvert til østtoppen av Elbrus. Vi har vandret gjennom gresskledde bakker, skog og passert små gjeterhytter hvor både hester og kyr beitet. Nesten litt "Sound of Music" stemning! På 2400 m.oh hadde vi en lengre pause før vi tuslet nedover igjen.

Vel nede tok vi en velfortjent kald øl i solen på en av de koselige kafeene her i Cheget. Nicolai og Henning bestilte seg en middag før middagen, mulig de frykter å miste litt vekt før det som venter?:-) Så mye mer er det ikke her i Cheget bortsett fra endel markedsboder. Til middagen underholdt Robert med et dikt til stor applaus, og vi avsluttet kvelden med et slag Yatzy, hvor Synnøve tok en overlegen seier. Det er god stemning, mye latter og vi har det kjekt sammen på tur. I morgen venter en ny fin fjellvandring og da skal vi til ca. 3000 m.oh, som for enkelte blir ny høyderekord. Vi gleder oss!

23.07.14 - fra moskva til kaukasus

En lang transportetappe har fraktet oss fra sommerhete Oslo, til et mellomstopp i Moskva og nå til vår foreløpige endestopp Cheget, langt inne i Kaukasusdalen. I Moskva rakk vi sightseeing på den Røde Plass, litt god mat og drikke med utsikt mot Stalins gravplass og Kreml, før vi overnattet på en koloss av et hotell. Noen med litt lettere bagasje enn andre ettersom Tor Henning ubevisst valgte å sjekke inn bagasjen hele veien fra Oslo til Mineralnye Vody, der den fint dukket opp på bagasjebåndet i dag.

Bilturen (eller rallyturen) inn til dalen foregikk stort sett i halvsovende stilling ettersom vi var tidlig oppe i dag. På hotellet vårt her i Cheget nyter vi flott utsikt til alpine, snødekte fjell, sol og blå himmel. Alle er på plass, i god form om enn litt trøtte etter dagens strevsomme tur:-) I morgen starter vi vår første akklimatiseringstur, det blir godt å komme igang!