Til Europas høyeste fjell - Elbrus i Kaukasus!

Sist oppdatert: 24.06.2014 09:44

Vi reiser tilbake til det fantastiske Kaukasusområdet, med høye spisse tinder, flotte breer og ikke minst, Europas høyeste fjell - Elbrus på 5642 m.oh. Følg oss på ferden når Asbjørn, Nils, Christer, Thomas, Håkon, Ivar, Christian, Sigmund, Emelie, Mari Anne og turleder Thor Elvebakk skal bevege seg opp den snødekte flanken mot toppen! Vi oppdaterer dagboken så ofte som mulig!

24.06.14 - rapport fra toppstøtet

Endelig! Dette var dagen for toppstøtet på Elbrus. Alle akklimatiseringsdager skulle nå komme til sin rett. Værmeldingen var lovende, alle var i god form og vi var rett og slett klare for å sette inn støtet.

Selv om de siste dagene har inneholdt mye dårlig vær var altså denne dagen vår første mulige toppdag, men det var litt skepsis utover kvelden da det både haglet og var sterk vind, og det så ikke ut til å gi seg med det første.

Vi tok en tidlig middag kl. 18:00 før det bare var å hoppe til køys. Vekking var nemlig satt til 02:30. En rask frokost kl. 03:00 der appetitten  ikke var den helt store, selv med medbrakt knekkebrød og brunost fra Thor.

Kl. 04:00 hørte vi beltebilen parkere utenfor, og da var det bare å laste opp. Det var fortsatt mye vind, men skylaget var i ferd med å sprekke opp. Det er en kald fornøyelse og sitte bakpå planet de 15-20 minuttene det tar og transportere oss opp til startpunktet, så det var en godt kledd gjeng som hadde tatt på seg det som var av klær. Litt av en måte å feire St. Hans på!:-)

Vi ble sluppet av midt i en gedigen motbakke så det er ikke mye rom for hvile. En rask samling av troppene og vi var igang kl. 04:30. Oppover og oppover med en kald vind midt imot, der går sakte og vi prøver å holde et jevnt sig. Gå 50 minutter og 10 minutters pause. Det er en balansegang mellom å ikke ta for mange pauser og fryse, og å få i seg nok væske og næring. Men når det er kaldt både spiser og drikker vi mindre. Etter en time/halvannen kommer lyset og de som orket å snu seg rundt opplevde en fantastisk soloppgang over Kaukasus. For nå hadde skyene som tidligere hadde ligget som et tungt teppe over Elbrus, plutselig forsvunnet.

Det er tungt å gå når det er så bratt, spesielt med stegjern. Endel slitne kropper idet vi går inn i den lange traversen, som også er kald da den ligger i skyggesiden for østtoppen. Litt slakere, men det er bratt og stien er ikke veldig bred. Det er bare å sette beina sine i sporene til personen foran.

Etter 4 timer når vi får sadelen, det stedet som skiller vest - og østtoppen. Der skinner sola og som slakt ramler vi inn for en lengre pause. Mari Anne bestemmer seg for å legge igjen frokosten her, men samler nye krefter og med god hjelp fra våre to lokale russerguider stabber seg videre. Fra sadelen går det igjen veldig bratt oppover i 2 1/2 time før vi kan skimte toppen. Den ligger på en liten kolle med en relativt flat anmarsj.

Vi har vært flinke og holdt oss samlet hele veien, og klokken 11:00 står vi samtlige endelig på toppen! En kjempeprestasjon av alle, og det har kostet mye krefter for enkelte. Det sjangles litt, det er hodepine og kvalme og det er mange slitne men en lykkelig gruppe som endelig kan feire at toppen av Elbrus på 5642 m.oh er nådd!  Gratulerer til Christer, Thomas, Asbjørn, Christian, Håkon, Ivar, Sigmund, Nils, Emelie og Mari Anne!

I tillegg har Gia nådd toppen for 100 gang, og det feires med en liten flaske som han har tatt med seg. Ble ikke akkurat den store avkastningen på den der oppe.. Men Ivar valgte å feire på sin måte ved å etterlate seg sin frokost på toppen:-) Solen og det fine været fortsatte på nedturen vår og vi kan vel si at enkelte glemte solkremen og at det nå vises.

Nedturen er tung, det å gå bratt nedover på stegjern i mange timer kjennes i beina, og det var ingen motforestillinger da spørsmålet om beltebilen skulle komme og hente oss. Vel nede ved kontainerne våre ca. kl. 14:30 har stort sett alle brukt tiden til og sove og spise. Det blir nok en relativt tidlig kveld, og vi gleder oss nå stort til å komme ned igjen til sivilisasjonen, få oss en dusj og selvfølgelig feire som seg hør og bør!

23.06.14 - alle på toppen!

Thor ringte fra Elbrus og kunne rapportere at alle elleve sto på toppen av Europas høyeste fjell klokken 09.00 i morges norsk tid (11.00 lokal tid) Underveis hadde de fint vær og sol, men en del vind som gjorde det ganske tungt - så det er en svært sliten gjeng som nå er på vei ned til camp. Nærmere rapport følger.

Vi gratulerer Asbjørn, Nils, Christer, Thomas, Håkon, Ivar, Christian, Sigmund, Emelie, Mari Anne og turleder Thor!

22.06.14- klar for toppstøt!

I dag var det hviledag. Det betyr egentlig som ordet sier å hvile, gjøre minst mulig. Det er dagen før dagen og vi trenger alle krefter til nattens toppstøt. Sen frokost kl. 09:00, deretter tilpasning og sjekk av utstyr. Resten av dagen har gått med til kortspill, boklesning og spising. Vi har hatt en brief om det som skal skje i natt, og alle er nå klare og spente. Værmeldingen er sjekket for n'te gang og det aller beste er at den kraftige vinden som har herjet de siste dagene skal løye. Men det blir nok likevel en kald seanse.

Det blir vekking 02:30 i natt, deretter litt frokost kl. 03:00 før beltebilen plukker oss opp rundt 04:00. Deretter 15-20 min. kjøring opp til Pashtukhov Rocks før vi begynner å gå. Det betyr at vi bør være på toppen rundt 12:00 hvis alt klaffer. Vi er veldig klare for å sette igang, så dere der hjemme får sende oss noen gode tanker i natt!

21.06.14 - Den siste store akklimatiseringsturen

Litt rufsete vær i dag, men ikke verre enn at vi etter en god frokost pakket sakene våre og satte igang med den siste store akklimatiseringsturen. Dagens mål var Pashtukhov Rocks på 4800 m.oh. Dette er den samme plassen hvor vi blir sluppet av med beltebilen når vi skal igang med toppstøtet.

Vi tok på oss stegjernene for å få litt øving i motbakkene, pakket oss inn mot vinden og satte i marsj. Vi var ikke kommet langt opp i bakkene før vinden tiltok, skyene trakk inn og det ble ganske så hvitt rundt oss. Vel oppe var det tilnærmet stiv kuling og hagl, ganske ufyselig så det ble ikke lange pausen. Men alle kom opp og var i god form. De små symptomene vi har hatt på at vi befinner oss i høyden er for tilnærmet ingenting å tenke på. Det er en meget sterk gjeng, noe som lover godt! Vi satser selvfølgelig på storeslem på toppen.

Vi følger nøye med på værmeldingen og Gia sjekker flere ganger om dagen. Vår toppstøtdag som er mandag virker veldig lovende. Vinden skal løye og tilogmed sola skal titte frem. Men mye kan skje på fjellet så vi tar avgjørelsen i morgen. Da er det hviledag, vi kan sove litt lengre og vi skal bruke tiden til å slappe av, kanskje ta en liten tur dersom været er bra og ellers lade batteriene.

Olga imponerer på kjøkkenet og måltidene her går hotellet i Cheget en høy gang. Det er arme riddere og god grøt til frokost, deilige supper til lunsj og middag og en stor porsjon med hovedrett. Vi lider ingen nød.

Kveldene er lange her i kontainerne så vi får tiden til å gå med kortspill, boklesning og musikk. Noen timer på kveldstid har vi et aggregat som gir litt lys og mulighet for lading av kamera og mobil. Det er en kunst og kunne slappe av uten å gjøre så mye, men slik er ofte livet på høye fjell!

20.06.14 - nå begynner alvoret

Endelig er det slutt på de harde akklimatiseringsdagene med fotball og øl. Nå er det kortspill og te som gjelder. I dag flyttet vi opp på Elbrus. Vi rakk gondolbanen før den stengte for vedlikehold kl. 10.00. Det ble noe stress med bager, vanndunker og egg som også skulle fraktes opp på fjellet. Vi tok en kosetur til nesten 4300 moh. I begynnelsen av dagen var været rimelig guffent, men nå er det knallvær (noe vind) og super utsikt over Kaukasus. Maten her oppe på fjellet er kjempegod.  Det må nevnes at doene og dobesøk er et omdiskutert tema. Alle er i fin form.

Hilsen Emelie og Mari Anne

19.06.14 - opp på elbrus!

I morgen forlater vi vårt gode hjem og vertskap her på hotellet i Cheget, og flytter opp til noen litt mindre luksuriøse kontainere. Det blir slutt på opera og popmusikk til frokosten, slutt på øl og VM fotball, og ingen flere dusjer på noen dager. Nå blir det trange køyesenger, fire på hvert rom, utedo og Olga som skal stå for maten. Endelig vil kanskje noen mene.

I dag fikk vi også se bostedet vårt for de neste dagene da vår akklimatiseringstur tok oss opp på selve Elbrus for første gang. To gondolbaner som vel har sett bedre dager fraktet oss opp til 3600 m.oh, til sur vind og tildels overskyet vær. Temperatursvingningene er formidable på fjellet. Titter sola frem fra skyene blir det ordentlig varmt og to minutter etterpå når skyene igjen siger inn blir det guffent og kaldt. Klær av og på hele tiden.

Vi forserte snøbakkene hele veien opp til 4000 m.oh, hvor lunsjen ble inntatt ( og i dag hadde alle husket den!) Etterpå ble det litt trening med isøksa der enkelte tok øvelsen litt vel bokstavelig. Det ble trent i å falle både forlengs, baklengs, på mage og rygg, og hele tiden prøve å stanse utglidningen med isøksen. En noe andpusten gjeng etterpå kan man trygt si! Selv om sola ikke var fremme hele tiden har det blitt noen fine brilleskiller, lueskiller og diverse andre skiller der hvor solkremen ikke helt ble smurt ut. En fin gjeng til middag!:-)

Formen er også veldig god på alle mann. Noe murring i hodet på enkelte, men når det er alt lover dette veldig godt for de kommende dager. Nå har vi fått ordnet det siste av utstyr, alt er sjekket og kontrollert. Vi gleder oss, og er selvfølgelig litt spente på det som venter.

18.06.14 - gjengen går tur med bikkja

Vår tredje og nest siste akklimatiseringsdag før vi flytter opp på fjellet og klargjør for toppstøtet som nærmer seg. Dagens mål var Mt. Cheget på 3460 m. Det startet pent og pyntelig for seg opp motbakkene under heisen, men etterhvert måtte denne spreke gjengen holdes litt igjen av Thor som synes det gikk noe fort. Det er ikke så lett å skifte til bestemorsgir når man er vant til et helt annet tempo i fjellheimen hjemme. Men etterhvert seg vi langsomt oppover i følge med vår lille firbeinte venn som hadde bestemt seg for en ekstra lang luftetur i dag.

Det gikk på kryss og tvers mens vi sakte men sikkert tok høydemeter for høydemeter. Alt godt dokumentert av Sigmund og Christian som vel har gruppens største kameraer. Sol fra start men etterhvert noe vekslende. Etter gode 4 timer med gåing, litt klyving og forsering av snøfonner kunne vi endelig sette oss ned på toppen. Blodsukkeret til Thomas var på vei ned i kjelleren, så det var på tide med lunsj til langemann. En som derimot ville spare på den var Håkon som like gjerne hadde lagt den igjen på hotellet. Det ble startet en liten innsamlingsaksjon slik at både han og bikkja fikk seg litt næring:-)

Tilbake valgte de bedagelige å ta stolheisen ned igjen, det vil si alle bortsett fra Christian, Nils og Mari Anne som trosset både regn, hagl og litt sol for en ekstra spasertur. Kvelden ble brukt til en utstyrssjekk der enkelte nå må ta en tur til den lokale sportsbutikken for å oppgradere litt utstyr. Det er kalde temperaturer på fjellet og enkelte bør derfor få leid seg noen andre fjellstøvler. Dette fikser vi i morgen! En dag til her nede og så flytter vi til fjells!

17.06.14 - FULL SOMMER PÅ 3000 MOH.

Solen varmer godt her i Kaukasus, noe både leggene til Asbjørn, nakken til Håkon og hodet til Emilie har fått erfare. Derfor fikk alle utlevert Hvitserkbuff til beskyttelse, men tydeligvis var det bare Ivar som visste hvordan den skulle brukes da han var den eneste som tok den på seg :-) Solkrem smøres uansett på med jevne mellomrom og vann drikkes kontinuerlig.

En ny dag og en ny fin dag på vandring. Denne gang gikk turen opp til Terskol før vi tok av fra hovedveien og satte kursen opp kjerreveien mot et observatorium som ligger på rundt 3000 m.oh. Dagens første høydetips fra Thor var å ikke stikke hodet ned i sekken og rompa i været når man skal finne noe i sekken, men heller bøye seg ned. Det tok vel nøyaktig til første pause før det var glemt:-) men bedring ble det etterhvert!

Oppover og oppover, helt til vi hadde flott utsikt til både øst og vesttoppen av Elbrus. Kikkerten til Nils gikk på rundgang og det ble en diskusjon om det faktisk var mennesker på vei ned fra toppen vi så eller om Nils hadde fått solstikk. Men neida, han hadde rett og vi så flere som nok hadde toppet ut på en så fin dag. Lunsjen ble fortært, vi slappet av og nøt den tynne luften. På vei ned forsvant de fleste i rakettfart, noe Thomas visstnok måtte ta skylden for, ettersom skoene hans overhodet ikke hadde noe gripemotstand. Han skled nedover de bratte stiene 1 cm over bakken.

Kvelden ble som vanlig benyttet til en brief om neste dag, skru ned volumet på musikkanlegget og se en VM kamp. Når det gjelder musikken som spilles i matsalen så starter det allerede til frokost med høy guffe på anlegget og varer til middagen. En salig blanding av pop, russiske folkesanger og Gud vet hva. Alt styrt med hard hånd av vår russiske vertinne. I morgen venter en ny flott tur, denne gang til Mt. Cheget på 3460 m.oh. Vi gleder oss!

16.06.14 - første vandringstur

En strålende dag her i Kaukasus. Også dagen for vår første akklimatiseringstur. På grunn av nylig innførte regler og innstramming av grenseområdet mot Georgia, har vi måttet bytte litt om på programmet vårt. Istedenfor å bruke Adyr Su Dalen og en fjellodge de første dagene blir vi værende her i Cheget og tar toppturer rundt i området. Absolutt ingen dårlig erstatning, heller til det bedre. Vi får bo på vårt fine hotell, ha fine rom og tilgang til dusj hver dag. I tillegg slipper vi unødvendige transportetapper. Vi får til og med en ekstra akklimatiseringsdag på kjøpet, så her er det ingen som klager.

Dagens første tur tok oss ned til Elbrus village, hvor vi startet ut med sola i ryggen og et lite vindtrekk som gjorde at det ikke ble for varmt. Så bar det oppover på stien, blandt gresskledde åser, forbi små gjeterhytter og gule blomsterenger. Rett og slett idyllisk! Foran oss lå den hvitkledde østtoppen til Elbrus og bak oss lå Kaukasusrekken med skarpe tinder og store breer. Vi tok oss opp til 2400 m.oh. Vi møtte hester og kuer på vår vei, og Gia fortalte at selv bjørner holdt til her oppe, men de slapp vi heldigvis å se. Det ble gode 5 timer på vandring og tilbake i Cheget var det deilig lunsj med grillspyd, salat og pommes frites. Alt servert av russiske babusjkaer med overarmer større enn lårene til Christer. Håkon traff til og med en kjenning fra Førde som med en annen gruppe hadde vært på toppen denne dagen. God stemning!

Den andre og vel så viktige akklimatiseringsfasen vår starter i kveld med VM i fotball på tv og en kald øl til dessert. I morgen skal vi øke høyden noe og komme oss opp til 3000 m.oh. Det lukter ny høyderekord for noen og enhver i gruppen, selv om Asbjørn leder godt med sine 8201 m.oh fra Cho Oyu. Vi pusher stadig litt høyere for hver dag, og på denne måten legge alt til rette for når vi flytter opp på selve fjellet. Det ryktes om mye snø og kalde temperaturer der oppe, så vi får nyte varmen så lenge vi befinner oss her nede i "lavlandet".

15.06.14 - PÅ PLASS!

En spent og fornøyd gjeng har nå forflyttet seg ganske mange kilometer på få dager. Etter ankomst Moskva bar det rett til den Røde Plass for litt sightseeing, litt kake, pannekaker med kjøtt, pizza og øl. Ikke alt samtidig vel og merke, men alikevel godt med litt i magen. Utifra tilbakemeldingene var det nok pizzaen som var vinneren selv om Emilie mente kaken var veldig god! Andre ville vel heller sagt den var noe tørr.

Mari Anne stakk avgårde med dagens pris for beste antrekk. Iført fjellutstyr med knall røde og blå Berghaus Yeti gamasjer på beina trålet vi et av de finere shoppingsentrene i Moskva på jakt etter minibank. Det var her hun fikk kompliment for de fine skoene hennes:-) En ny trend er nå i startfasen blandt Moskvas hippe og kule ungdommer.

Etter noen få timers søvn bar det avgårde grytidlig i dag til nok en flyreise. Deretter minibuss innover Baksandalen til Cheget på 2100 m.oh hvor vi nå befinner oss. Her blir det akklimatiseringsturer og oppladning til det som venter. Vi skal kose oss i høyden, nyte det fine været og få mange fine turer sammen!