25.04 - 25.05 Team Halvor og Simen over Grønland

Sist oppdatert: 22.05.2017 14:11

25. april starter Grønlandseventyret for Anne Karen, Unni, Sigrid, Geir, Thomas, Trond, Carl samt guidene Halvor og Simen. 600 km fra vest til øst skal tilbakelegges med ski på bena og telt som bolig i løpet. Dette er dagboken for turen.

Dagboken starter 26. april når gruppen står på startpunktet i vest.

Nysgjerrig på tur du også? Her kan du lese mer om turen: Grønlandskryssing med ski og pulk

Dagboken oppdateres hver 2-3 dag når gjengen har hatt overskudd til å sende oss en liten hilsen med innblikk i hvordan livet på isen er.

20.05.2017 - I mål

"Vi er endelig fremme i Isortoq."

Beskjeden fra gjengen var kort, men ikke til å misforstå, de har nå fullført ekspedisjonen fra vest til øst over innlandsisen på Grønland. Nå venter noen dager med logistikk og pakking før de alle kommer hjem til gamlelandet.

Team Halvor og Simen var tredje og siste gjeng over isen med Hvitserk i 2017. Neste år sender vi nye lag på den klassiske av alle skiekspedisjonen.

18.05.2017 - Hjemlengsel

Etter en varm, nesten vindstille dag med sol fra skyfri himmel nådde vi etter 34,9 km "Point 40", som markerer starten på nedstigningen av breen på østkysten. Under marsjen dukket de første fjellene vi har sett på tre uker opp! En spesiell opplevelse som løftet stemningen i gruppa skikkelig!

Værmeldingen for i morgen virker grei, så vi krysser fingrene for at den skal slå til slik at vi kan begi oss i kast med brefallet i morgen! Det blir merkelig å starte på siste etappe på det som har vært en så lang tur, men alle innrømmer at det skal bli godt å komme tilbake til sivilisasjonen nå: Dusj, rene klær og det å sitte på en stol er ting som blir nevnt, og selvsagt det å få mulighet til å kommunisere med dere der hjemme igjen!!

PS: Ikke bli skremt om dere ikke får en telefon de første dagene. Mobildekningen er nok ikke like bra langs kysten her som hjemme!

17.05.2017 - 10 timer med tog

Hipp, hipp hurra for 17. Mai! Selv om vi sleit litt med tårene under "Ja vi elsker" på morgenkvisten, har vi hatt en strålende feiring på Grønland. 10 timer med 17. Mai tog, sol fra skyfri himmel, norske flagg festet på pulkene og utvidet lunsj gjorde dagen minnerik. Dette til tross har det vært en dag hvor vi også har tenkt ekstra mye på de vi har hjemme. Vi begynner nå å se enden på skisesongen 2017 og det er ikke mange dager igjen. Tanken på at eventyret på Grønlandsisen begynner å nærme seg slutt, er både vemodig og litt godt. Stor 17. Mai klem fra oss alle!

(Notat til dagboken av Halvor: Siden det er dameteltet som har skrevet dagens innlegg, har de i all beskjedenhet unngått å nevne at det var de som stod for den utvidede lunsjen! Vi ble servert herlig parmaskinke, fenalår, en eksklusiv spekepølse, grisini og parmesan. Dette ble etterfulgt av en fantastisk suksessterte! Alt ble skyllet ned med sprudlevann medbrakt av Thomas og Trond!)

16.05.2017 - ny bestenotering

Halvor: Dagen i dag startet med strålende sol, men med en kald vind fra nord. Det blåste gjennom stort sett hele dagen, men på de to siste øktene ble det helt vindstille, og dermed veeeeldig varmt! Helt topp i pausene, som ble turens lengste, da alle slappet av og solte seg oppå pulkene! Ikke like behagelig under øktene da svetten silte.. Til tross for vekslende vær, hadde vi gnistrende føre under hele dagen, noe som resulterte i ny bestenotering med 35,5 km!

I morgen er det 17. mai, noe vi selvsagt skal markere her på innlandsisen! Det blir stas, men også litt trist da dette jo vanligvis er en dag man tilbringer med de nærmeste.. Vi kommer nok alle til å tenke ekstra mye på dere der hjemme i morgen.

Simen ønsker spesielt å hilse mor og far, og gratulere med dagen (PS: Spis masse is Anine!), mens jeg vil sende en hilsen til dere i Lørenskog, Skedsmo og Rælingen men spesielt til Vakreste og de to go' guttene mine, Mikkel og Marius! Gratulerer, og ha en flott dag alle sammen! Team Halvor og Simen

15.05.2017 dag 20.

Geir meldte om -18 grader i teltet i morges, vanskelig å komme seg ut av soveposen. Det mildnet heldigvis utover dagen. I pausen etter økt fire mente Halvor å se noe vi kunne ha mistet, Sigrid gikk tilbake for å sjekke. Det viste deg å være en fugl som etterhvert ble ganske nysgjerrig på oss. Halvor mente det så ut som en bekkasin(?). Simen prøvde med litt lav åling bak en pulk å fange den, alt behørig filmet av Carl og Unni. Etter endt dag overrasket Thomas med pølser medbrakt fra hans lokale pølsemaker i Larvik.

Trond hilser til alle i familien.

Carl hilser Ingvild og familien.

14.05.2017 Dag 19.

Fortsatt på høydeopphold og vi lurer på hva vi skal bruke formen til når vi kommer hjem. Selv om vi har passert summit for lengst, har vi hatt en del motbakker, men i dag fikk vi for første gang flere etapper med gli og følelsen av at nå bærer det nedover mot østkysten. Lenge siden en god hårdag nå og vi begynner å se fram til en dusj. Også damene begynner å merke energiforbruket på matlysten og vi er ikke lenger så rause med kjeks og sjokolade til gutta. Vi har raskere teltrutiner og kommer oss fort i posen der vi oppsummerer dagen, koser oss med Pringles og smågodt og lytter til latter, småprat og sang fra de andre teltene.

Sigrid hilser så mye til mamma og pappa. Glad i dere. Gode klemmer til Peder og Ida Josefine.

Unni sender en stor klem til mamma, pappa og sin kjære storebror.

Anne Karen hilser til hele familien. Vi tenker litt mer mot turslutt og hjemkomst nå.

13.05.2017 - Dagbok 17 og 18

"Her kommer den kalde fine tia"

De siste dagene har vi fått kjenne på litt arktisk kulde. Vi har lært at en kald dag fort blir enda kaldere med litt vind, at toalettbesøk bør gå fort, at neser er ømfintlige og at ansiktsmasker er en fin ting!

Selv om vi nådde høyeste punkt på ruten dag16, har vi også lært at nedoverbakker på Grønland ikke er som nedoverbakker ellers: pulken må fortsatt trekkes, og det  ser fortsatt ut som om det går oppover. Ingen grunn til å sette seg i hockey og kjøre om kapp med pulken ennå.

Når alle ansikt gjemmes bak hetter og ansiktsmasker blir det naturlig litt mindre prat i gruppa, men så fort vinden stilner og solen titter frem er praten og det gode humøret der igjen!

Nå nærmer kl. seg 22 og det begynner å bli for kaldt i teltet til å skrive dagbok. Runder derfor av nå med en hilsen til alle dere der hjemme: Dere blir snakket om, og savnet masse alle sammen! Vi koser oss på tur, men gleder oss veldig til å komme hjem til dere!!!

11.mai - Halvveis over isen

I dag er det 16. dag på tur, kl er nå 21, og vi har slått leir 2485 m.o.h, og vi har tilbakelagt halve strekningen av ruten over Grønland.  I går tilbakela vi 30,4 km på 11 timer, og i dag har vi gått 30 km på 10 timer. Vi har hatt flott vær, blå himmel og nesten vindstille de siste to dagene. Nå sitter Thomas og jeg Geir i teltet og forbereder middagen, Real Tur mat, igjen... Bena er stelt og klare for en ny økt i morgen. Så snart middagen er fortært, kryper vi ned i soveposen. Alle hilser hjem, alt vel med alle sammen. Thomas hilser så mye til Elin, Sebastian, Emil, stor klem til dere og familie og venner. Vi har det helt topp på tur. Farfar sender varme tanker til Sonja fra isen på Grønland.

09.05.2017 - MER VÆR

Telt Carl og Trond.
Dagen starten som vanlig med pakking av utstyr og riving av telt. Pulkene måtte graves frem etter nattens snøvær.  Like før avmarsj dro laget igang bursdagssang for Carl (han rundet visstnok 30), noe han satte stor pris på.

Idag bød værgudene igjen på whiteout og sterk vind. Heldigvis medvind, slik at vi har holdt en god marsjfart. Dette også til tross for en del tekniske utfordringer med ising av bindinger og en sprukken skistøvel. Med et par hundre mil til nærmeste skiverksted, gjelder det å bruke kreativiteten. Heldigvis har vi et par slektninger av MacGyver med oss.

Værtjenesten melder en del vind tom imorgen.  Opptil 18 m/s.  Pga dette har et par av teltlagene valgt å lage levegg.  Telt Thomas og Geir har bygget noe som mest minner om en festning.  Kanskje ikke så rart mtp Geir sin lange fartstid i Forsvaret. De holdt visstnok fortsatt på å bygge selv etter undertegnede var ferdig med middagen og hadde funnet seg godt til rette nedi soveposen...

Thomas ønsker å sende en stor gratulasjon til sine foreldre i anledning deres bryllupsdag!

Carl hilser så mye til sin kjære Ingvild! Hilser også masse  til familien. Alt står bra til.

Trond hilser til alle hjemme

08.05.2017 - snart nedoverbakke

Dagbok dag 13. Halvor: I dag har vi forlatt DYE 2 og satt kursen mot østkysten! Vi har gått alle 10 etappene i mer eller mindre Whiteout. Alle har fått prøve seg som førstemann med ansvar for orienteringen, en krevende oppgave under slike vanskelige forhold! På tross av snøvær, var føret og gliden god, så vi får skylde på sikten da det ikke ble en ny bestenotering i forhold til tilbakelagt avstand. Kun en tangering av tidligere noterte 25,6 km. Det er meldt snø i morgen også, så vi får nok tilsvarende forhold da og.

Vi fra guideteltet vil gratulere Manuela og Morten med giftermål, og jeg vil gjerne takke dere hjemme i Rælingen for fantastisk bok med bilder og hilsener!! Ble felt noen tårer her når jeg åpnet den. Tenker mye på  all morro vi skal ha når jeg kommer hjem! Team Halvor og Simen!

07.05.2017 - DYE II

Hallo dere der hjemme.

I dag søndag 7 mai kom vi til DYE. Veldig spesielt å endelig komme frem hit, har sett DYE i nesten 2 dager. En spesiell plass, midt ute i isødet. I baren i dag ble det servert rom og cola, det smakte. Halvor og Simen sto for paraply drinkene. Vi har hatt lite vind i dag og flott vær. Det har vært mye vind, men bra vær. Litt kaldt på kvelden.  Geir og jeg (Thomas), sitter nå i teltet og smelter vann til middag, dagene går slik som dette: opp rundt 06, varme vann til grøten, (ikke server oss havregrøt når vi kommer hjem altså.) Så varmer/smelter vi vann vi skal ha utover dagen, det er 2 flasker og termos til alle sammen. Dagen starter mellom 9 og kl 10 med 10 økter a 50 min på ski og 10 min pause. Halvor roper villig ut 2 minutter igjen på med ski og en ny økt. I alle disse pausene spiser vi, smågodt, potetgull, spekemat, kransekake, nøtter, kvikk lunsj, sjokoladeplater, seigmenn og så drikker vi kakao og solbærtoddy. Middagen er real tur mat av alle slag, med potetmos og 0,5 dl med olje og litt krydder. Vi lider ingen nød, men det skal smake med taco, burger osv. Vi har det veldig fint tur. På kvelden er det litt reperasjon av utstyr, det går i liming av feller, feiling av staver. Alfa sko kan vente seg en tlf med salg av dårlige ski sko. En spesiell hilsen til Emil, Sebastian og Elin, uten dere så hadde jeg ikke klart dette. Gleder meg til å komme hjem til dere. En hilsen til resten av familie og alle på jobben i 1 og 2 etg og til gutta på Larvik turn håndball G 05-06 og 04. Stå på tren bra. Alle hilser hjem, vi har det alle bare bra.

Hilsen Thomas fra Team Halvor og Simen

06.05.2017 - Endelig noe å sikte på

Dag 11. I dag fikk vi farta opp.Det var sol fra skyfri himmel,mindre vind og uten klabb på fellene ble det dobbeltak med fraspark over isen med innlagte spurtpriser.Vi unte oss også en lengre pause på en halvtime hvor vi fortærte en lunchsuppe på pulkene med sang fra Geir.Nå har vi slått leir for kvelden med utsikt mot en av våre delmål på turen, DYE II.(Amerikansk overlevning fra den kalde krigen)I løpet av morgendagen vil vi ankomme DYE og ta det i nærmere øyensyn.Skal ikke legge skjul på at det innimellom har vært noen tøffe dager med sterk vind og tunge pulker.Tanker går ofte til de der hjemme da.I dag sender Unni en ekstra stor klem til Joar,Jakob og Maja.Mamma har det fint på isen Ida Josefine,og takk for Grønlandskalenderen.Gi Frode og Peder en god klem fra meg,Savner dere veldig.

Anne Karen sender gode tanker til Idun,Jonas,Bendik og Bård.Sist men ikke minst hilser Thomas til de gode guttene sine. Team Halvor og Simen

04.05.2017 - Morgen, dag 9

I går fikk vi en fantastisk start på dagen med tilnærmet vindstille og strålende sol! Dessverre visste vi at meteorologene hadde varslet vind opp i 25 m/s på ettermiddagen. Når viden begynte å øke på, ble det derfor besluttet å stanse for dagen, selv om vi bare hadde gått 7 økter og 17 km. Det viste seg å være en riktig avgjørelse, da vinden fortsatte å øke. Prognosen slo til og det har vært en temmelig bråkete natt i teltene! Heldigvis skal det løye litt utover dagen, men så blåse opp igjen på kvelden, men ikke like kraftig som i natt! Dette betyr at vi kanskje ikke får logget så mange km vi ønsker i dag heller, da vi muligens starter litt senere og etablere leir litt tidligere. Go' nyheten er at det er meldt lite vind og fint vær til helgen! Ser fram imot fulle dager og litt flere kilometer, hilsen oss på innlandsisen!

Oppdatering dag 9

Telt Carl og Trond. Etter en stormfull natt hvor Carl var ute å reparerte levegg, har vi ligget rolig i teltet og hørt på vinden. Vi har bla kost oss med reinsdyrsuppe og spekemat til lunsj. Her gjelder det å spise mens man kan! Har blitt noen turer ut i vinden for å spa frem pulkene og forsterke leveggen. Kan ellers melde om at moralen er på topp og vi satser på en mer produktiv dag imorgen. Carl og Trond hilser masse til de hjemme!

01.05.2017 - Dagbok dag 6

Etter 6 dager på isen hvor vi stadig har økt antall økter, og dermed tilbakelagt avstand, var vi i dag oppe i 9 økter og 20,1 km. Det er under det vi må ha i snitt for å nå fram i tide, men vi starter rolig  nå som bakkene er brattest og pulkene tyngst! Vi har hatt et par netter med en del vind ( meldt 20-25 m/s), men teltene står bra og alle sover godt! Det har blåst litt på dagen også, men med strålende sol og fint føre! Fisher kan vente seg en heftig reklamasjon når vi kommer hjem, da samtlige feller faller av skiene!? Dette har kostet oss litt hodebry, men vi kommer frem!  Teltet til Geir/ Thomas skulle egentlig skrevet dagbok for gårsdagen, men da mailen ikke var lagret, får dere der hjemme vente med en personlig hilsen fra det holdet. Da blir det heller Hege, Mikkel, Martine, Karoline og Marius som får en spesiell hilsen denne gangen! Glad i dere! Simen hilser også til Bente og Anine! Simen vil også nevne at vi så en snøspurv i dag!

Helsningar til alle kjente, hilsen Halvor, team Halvor og Simen

29.04.2017 - En hvit verden

Oh, what a beautiful morning, oh what a beautiful day! Vi våknet til 12 minus og strålende sol på dag 3. De første 5 øktene brukte vi for å komme oss opp siste del av brefallet, og selv om det var litt trist å forlate den spektakulære naturen i brefallet, var det herlig å ta på seg skiene.  Det er god lagånd i gruppa. Noen lager utedo, mens andre hjelper til når noen står litt fast i en bakke med den ca 80 kg tunge pulken. Heldigvis gikk ikke Sigrid bakerst da hun mistet ene pulken i dag og ikke oppdaget det selv! Nå sitter vi og stirrer på gryta og lurer på om den ikke snart skal koke opp så vi får spist middag. Ute skinner fortsatt sola, mens gradestokken nå har krøpet ned til minus 18 grader. Viktig melding til Emil og Sebastian: Pappa spiser godteri HVER dag! Sigrid, Anne Karen og Unni sender en stor klem til de hjemme. Uten deres støtte hadde ikke dette vært mulig!

26.04.2017 - DRØMMETUREN HAR STARTET

Team Halvor og Simen i Kangerlussuaq før utkjøring til punkt 660

Etter en litt forsinket transport, kom vi oss endelig ut til  punkt 660, som er startpunktet for kryssingen fra vest til øst! Mye har skjedd her siden Halvor var her i 2010: Mye mer grus og stein er oppe i dagen, og vi måtte bære pulkene et lite stykke over område med stein. Erter dette fikk vi faktisk gått litt på ski for vi ga oss i kast med brefallet! Det har vært varmt de siste dagene, så vi så enkelte våte partier, men det var stort sett blåis og snø! Slitsomt i de tyngste kneikene, men alle storkoste seg i det flotte landskapet! Siden vi startet såpass sent fikk vi ikke tilbakelagt mer en 3 km i luftlinje. Slo leir på et lite område mellom issvullene og fikk nyte en fantastisk solnedgang!