Nordvestpassasjen 2018 - Dagbok

Sist oppdatert: 02.05.2018 08:20

Nordvestpassasjen er navnet på sjøveien fra Atlanterhavet til Stillehavet, langs nordkysten av Canada. De 400 kilometrene mellom Cambridge Bay og Gjoa Haven er en polar drømmetur i historiske omgivelser.

I år tar Alexander med seg Sigmund, Trond, Rune, Silje, Bjørn og Roger for å utforske Canadas nordkyst. Alexander har allerede dratt over for å forberede logistikken, mens resten av gruppe drar fra Norge den 11. april. Her kan dere følge med gruppa på sin ferd gjennom isen.

30.04.18: Mission Accomplished. Vi er i Gjoa Havn!

Da var endelig dagen kommet, spente våknet vi til sol, -20 grader og vind på 12m/s. Telt ble pakket ned for siste gang og 5 - 6 økter stod nå mellom oss og mål.

Luringen Alex gjorde øktene litt lenger, så plutselig var vi bare 6km fra Gjøa. Vi bestemt oss for å droppe lunsj, og gå direkte. Og vipps skimtet vi noe i det fjernet, og Gjøa kom til synet. For en glede som gikk gjennom kroppen. Tankene gikk til alle timene med trening og alle øktene med skigåing, all den jobben som er lagt ned for å kunne gjennomføre dette. Og nå går turen mot slutten, litt vemodig er det jo også, men så godt det skal bli med dusj!

Under sjarmøretappen gjennom sentrum var det mange som ønsket oss velkommen til Gjøa, og de var veldig interessert i hvor vi hadde gått i fra.

I natt bor vi i to søte små hus. Rune og Trond disket opp med middag til alle, mens Bjørn og Sigmund tok oppvasken. Tusen takk for deilig hjemmelaget mat.

Nå står pakking på agendaen før turen går videre til Yellowknife i morgen.

For en fantastisk tur vi har hatt! For å oppsummere det med noen ord har Nordvestpassasjen bestått av trått føre, kulde, glede og fellesskap.

Og til slutt vil vi takk Alex, turguiden vår, for en helt utrolig tur gjennom passasjen. All den støtten, omsorgen og kunnskapen Alex har kommet med har bidratt til å gjøre dette til en unik opplevelse for alle og en av oss. Turen ville ikke blitt den samme uten deg, Alex. Tusen takk, du er en fantastisk person, fortsett med det du holder på med, for dette er noe du er ekstremt flink til. Vi vil igjen takke for en fabelaktig tur.

Hilsen fra Roger, Bjørn, Sigmund, Trond, Rune, og Silje.

29.04.18: DAG 17

VI hadde vår første etappe i kun ulltrøye i går! Uforventet varmt : ) Vi traff to Inuitter som kom fra Gjøa. De var på Caribou jakt. Et veldig hyggelig møte, men det minner oss også på at ekspedisjonen nærmer seg slutten og Gjøa ikke er langt unna. Vi kjenner at vi har vært på tur en stund og gleder oss til å være tilbake i sivilisasjonen. Samtidig skal vi nyte de siste kilometerne av turen!

Vi har fellesmiddag i teltet til Alex og Bjørn, og tror dere ikke Trond overrasket med Freixenet som han har hatt i soveposen de to siste nettene! For en mann! Det er utrolig hva vi har opplevd, og hvor fort tiden har gått. Det er litt overveldende, og noen av oss har hatt tårer i øynene i dag. Turen vi har drømt om så lenge er snart over.

26.04.18: Dag 14

De siste dagene har gått jevnt og trutt med gode rutiner innprentede arbeidsoppgaver. Dagens gjøremål med snøsmelting spising, pakking av camp, x antall økter på ski, hjelpe hverandre der det trengs, være på vakt mot isbjørn samtidig som man nyter følelsen av å være i et slikt landskap. Dagene går, vi koser oss på tur! Nå er vi bare noen kilometer unna Gladmans radarstasjon som vi har hatt i sikte i hele dag : ) Etter noen dager på flat sjøis skal det bli godt å komme i land på King William Island. I dag har vi sett både hare(r), ryper og Caribou. Det er fantastisk å se det Arktiske dyrelivet!

Etter en liten inspeksjon av stasjonen i morgen setter vi ny kurs over øya mot Gjøa!

Silje og Sigmund hilser til venner og kjente!

22.04.18: Dag 10

En kald natt med - 27 bød på en utrolig flott soloppgang for den som var så heldig å ha bjørnevakt (som Alexander og Roger). Vi er utrolig heldig med været på turen og har unnagjort nok en dag med sol (-22) og vind i ryggen.

Omkring halvveis på dagens etappe gikk kursen vår rett på et sted hvor isbjørn hadde voktet et pustehull for en sel og unnagjort måltidet. Hele selen var spist opp, kun blodspor igjen på isen.

8 økter og 22.5 km unnagjort i føre tung som sand, og vi holder tidsskjema med ca. halv dags forsprang.

Feirer den herlige dagen med felles middag. Som overraskelse til gruppen serverer Trond deilig sjokolade kake, og Silje og Sigmund kommer med Amundsen Expedition Akevitt. Hva en fabelaktig dag!

Så en hilsen til mine 3 kjære hjemme: Jeg har åpnet konvolutten jeg fant i den ene fotposen min, og gir dere mine beste kjempeklemmer tilbake. Må innrømme jeg fikk tårer i øyekrokene da jeg leste kortene, og har lest de igjen.

Roger

21.04.18: Dag 9

Vi starter dagen med labyrint i skruis, spennende å finne veien blant tårn av is i alle størrelser og fasonger. Vi klarte oss bra og etter 6 økter totalt fordelt gjennom dagen var det "flatere" is i sikte. Midt oppi det hele så vi isbjørnspor flere steder.

Finner fin teltplass i oversiktlig terreng med sjøis i alle himmelretninger.

Flott samhold i hele gjengen med hjelp der det trengtes i skruisen.

9 økter og 20.5 km, meget fornøyd gjeng som krøp i posene.

20.04.18: Dag 8

Vi startet på vestsiden av Jenny Lind øya og passerte toppen av øya etter fjerde økten.

Da vi gikk ned til havisen på østsiden av øya så vi caribou.

Vi har passert en del skruis og har gått 9 økter.

Campen er satt opp og jobben med snøsmelting er i gang.

Vi har testet utstyr for isbjørnsikkerhet igjen, og alt fungerer som det skal. Vi ligger i isbjørnland. Men det er ikke bare isbjørn her. Vi har sett både polarrev og sel på veien.

Hilsen spesielt til Kristen, Sunniva og Ole Eina, samt Nina og Lise.

Rune

19.04.18: Camp 7

Vi får daglige oppdateringer fra gjengen, men de har vært ordknappe de siste dagene. I korte trekk har meldingene basert seg på at føret har bydd på noe motstand med løssnø og sastrugi. Det hører selvsagt med på en slik tur, når man skal bevege seg utenfor skiforeningen sine trikkeskinner her til lands.

En annen faktor på denne turen er isbjørn. Gruppa har hatt sin første kontakt, men den holdt seg på avstand. De er godt rustet for å håndtere isbjørnproblematikken og meldingene har ikke vært bekymringsfulle.

Progresjonen går etter planen med camp 7 på Jenny Lind. Alt bra, en kjempetur! Er siste melding.

Camp 7, Jenny Lind, Nordvestpassasjen 2018

Og for de som lurer på hvor i verden vi befinner oss er det her:

Nordvestpassasjen 2018

16.04.2018: Dag 4

Etter en kald natt med temperatur med mot -30 grader våknet vi til strålende sol fra skyfri himmel. Dagen i dag har gitt oss en forsmak på skruis med forsering av en del pressrygger. Et innslag med dyreliv ble det også med 3 nysgjerrige ryper tett på oss.

Med temperatur rundt -20 grader og svak vind bakfra har vi tilbakelagt 22.5 km som vi er fornøyd med. I morgen venter første dag med 8 timers økt. God stemning i gjengen.

En liten hilsen til Kristoffer og Sebastian: Til stor munterhet har jeg fortalt om deres aprilspøk, og "jeg er på tur i 2018!"

Roger

15.04.18: TUREN ER I GANG!

Gjengen ble samlet i Yellowknife til frokost. Turen gikk så videre til Cambridge Bay. Etter litt småshopping og vandring i sentrum traff vi Alex. Mye pakking og rasjonering av mat stod på agendaen.

Dagen etter pakket vi resten og spiste vårt siste måltid i sivilisasjonen. Vi spente skiene på og satte kursen mot Gjøa Havn. Vi ble et bra fotomotiv for lokalbefolkningen og fikk mange lykkeønskninger ut av sentrum. Etter 7km satte vi opp telt på havisen i fantastisk solnedgang. Felles middag før alle hadde hver sin økt med isbjørnvakt gjennom nattens mange timer. -26 grader.

I dag våknet vi til nydelig vær, telt ble pakket sammen og 6 økter stod på planen. Dessverre ble finværet byttet ut med vind og litt snø. 16km i dag, en rolig start på ekspedisjonen er bra. Nå venter felles middag.

Silje hilser til alle hjemme. Alt er fint : )

13.04.18: siste forberedelser!

Etter noen dager med logistikk, pakking av mat og utstyr, og nye hyggelige bekjentskaper for Alex i Cambridge Bay, ankom resten av gruppa til dekka bord! Det er en laang flyreise fra Oslo til Cambridge Bay, så alle er nok mer enn klare for å sette igang så de får strukket litt på beina. På siste melkerute til CB kunne man skimte ned på ruta som de neste dagene skal nytes på ski. Det har vært ganske kaldt i det siste, men forholdene ellers er gode. Det gjelder å passe på seg selv og hverandre fra dag 1 så man unngår frostskader eller andre problemer.

Vi ønsker gruppa GOD TUR!