Svalbard på langs - ekspedisjonsdagbok 2017

Sist oppdatert: 26.04.2017 10:00

Svalbard på langs er en skiekspedisjon det står respekt av, det er en prestasjon å gjennomføre denne turen.Vi følger Guri, Kathrine, Tine og Trond anført av guide Audun gjennom denne dagboken.

les mer om turen her: Svalbard på Langs

25.04.2017 - kl 19.02

For 4 uker siden startet vi ved grensen til nasjonalparken for å gå til øyas sørligste punkt. Der snudde vi 180 grader for gå til Verlegenhuken øyas nordligste punkt. 390 km for snøspurven å fly, og for oss som er begrenset av naturlover og Sysselmannens regler ble ferden 615km. Det har vært mye hvitt og blått, som i breer, bjørn, snø, sjøis, storm, himmel og horisonter, men for en gjeng som har stått sammen og slått seg gjennom alle barrierer. Pessimisme og klaging hadde ingen sjanse, selv etter kulde, dypsnø og fire døgn i teltet der i sør. Mantraet var stå på, så får vi se hvor langt vi kommer. I natt stod vi der, ytterst på det nordligste nes og skuet utover polarbaksen og visste vi nådde målet vårt.

Takk for turen Guri, Kathrine, Tine og Trond. I morgen går turen til Longyearbyen

Audun og Junior.

25.04.2017 - kl 00.48

Alt ok Verlegenhuken.

Dette var meldingen som tikket inn til oss i natt. Og med det har Guri, Kathrine, Tine og Trond sammen med Audun fullført Spitsebergen på langs fra sør til nord. Nå skal de bli hentet og kjørt tilbake til Longyearbyen for feiring av ekspedisjonen.

Vi gratulerer alle fem med fullført tur!

Verlegenhuken

23.04.2017 - 2 dager fra målet!

I går kveld passerte vi de siste brefrontene av Widjefjorden i solskinn. I dag våknet vi opp til vind fra nordvest og lett snøvær. Vi er nå 2 dagsmarsjer fra målet! Noe som virket som en umulighet i det dansende teltet på Tromsøbreen for 2 uker siden, virker nå veldig nære. Gitt at været er med oss.

22.04.2017 - sol og frisk bris

De to sist dagene har det gått unna. Isen er har vært bra hittil med unna av noen “ruglete” partier, det har vært sol, og i dag har det vært frisk bris mitt imot. Så i er alle fine å røde på nesa.

Kathrine hilser og sender varme tanker til familien i Sveggesundet

20.04.2017 - Møte med kongen

Ute på fjorden er det muligheter for å få besøk av kongen av Svalbard, nemlig isbjørn. Det er dermed også tid for isbjørnvakt om natten. Allerede på tredje vakten ruslet det en isbjørn forbi nede på isen. Et mektig syn, og en flott opplevelse!

19.04.2017 - Uttopping på 1000 m.o.h.

Dagen startet ut i sur vind og delvis overskyet. Utover dagen forsvant begge delene, og gruppa "toppet ut" på 1000 moh.

I dag starter de ut på fjorden der de blir de neste 120 km.

18.04.2017 - Sentrale spitsbergen

Gruppen holder nå god fart, med ca 30 km per dag. De dype dalene i det sentrale Spitsbergen er passert, og nå står de nordlige breene for tur.

14.04.2017 - full fart mot nord

"Vi har nå forlatt kysten og dyp usporet snø, føret blir merkbart bedre for hver dag. Starten av dagen ble brukt til å kvitte oss med utstyr som ikke har vært i bruk til nå. Med lettere pulker håper vi å få opp farten nordover."

Utstyret de ikke har bruk for ble levert til Basecamp Svalbard som også legger ut matdepoter langs ruta til gjengen.

11.04.2017 - alt ok

Gruppen fortsetter stilen og her er posisjonen deres i dag. De har nå beveget seg ut av Sør-Spitsbergen nasjonalpark og posisjonen deres er på Systerbreen, en liten brearm på østsiden av den litt større Doktorbreen.

11.04.2017

09.04.2017 - hvitt til midt på leggene

"Etter en god dag med liten sikt i går skulle været bedre seg til i dag. Sånn gikk det ikke, vi har såvidt skimtet to fjellformasjoner og litt blåis. Resten av dagen har vært hvit og med nysnø opp til knærne det meste av dagen. Vi legger oss fornøyde og litt våte etter 17 km."

07.04.2017 - Kuling

"Syngende barduner og dansende telt har vært underholdningen de tre siste dager. Nå håper vi kulingen har lagt seg så vi kan fortsette nordover i morgen."

Tross dårlig vær høres det ut som gjengen har humøret i behold fortsatt.

05.04.2017 - vekslende vær

"Blå, hvit, blå, hvit - nei, det er ikke en beskrivelse av det finske flagget. Det sier noe om været på Sør-Spitsbergen. Det veksler mellom de vakreste skidager, til å ligge å riste i teltet. Nå har vi satt på ekstra barduner og håper at vinden skal løye snart."

Været er sjefen på tur. Sånn er det bare.

Vil dere sjekke været til gjengen for de neste dagene kan dere gå inn her:

04.04.2017 - fart på pulken

"Hatt en fantastisk dag. Null vind og 27 km unnagjort."

Alt tyder på at de har det fint på turen og at de etter et døgn værfast hadde ekstra krefter slik at de fikk lagt bak seg en lang etappe.  Vi fikk tilsendt et bilde i går fra den dagen de startet ekspedisjonen. Etter å ha gått tur/retur Sørneset er gjengen ikke så langt unna punktet de startet for 9 dager siden.

Svalbard_på_langs

03.04.2017 - værdag i teltet

Mye snø og værmelding på 20 m/s gjorde at gruppa tilbrakte dagen i teltet.

Men, vinden er i ferd med å løye og det skal klarne opp. I morgen er det kryssing av Isbukta som gjelder.

02.04.2017 - Nordover

I dag rett etter kl 14.00 var vi framme ved turens sørligste punkt. Nå er det nord, nord, nord som gjelder.

Dette var meldingen som tikket inn 22.30 i kveld. Gjengen var da i camp for kvelden noen kilometer nord for Sørneset. Nå kan de følge sin egen rute nordover igjen og ut av nasjonalparken til der de ble sluppet av for en uke siden.

31.03.2017 - På vei sørover

"Alt ok. Sol. Lite vind. Godt foret" er beskjeden fra gruppa.

Stikkordene tilsier uansett at de har det bra, og er på god vei sørover. Blir spennende å følge med på gjengen videre!

28.03.2017

Alt er vel. 30 minus når solen går ned er den korte beskjeden vi har fått fra gjengen som går Svalbard på langs, nå fra syd til nord etter endret rute på grunn av været.

Gruppen er godt i gang med å gå fra grensen av Sør-Spitsbergen Nasjonalpark og ned til Sørneset. (Alle ekspedisjoner som skal gå denne ekspedisjonen må gå de 100 kilometerene ned til Sørneset og opp igjen da det ikke er lov med motorisert ferdsel i nasjonalparken.)

Posisjon_for_camp_28.03.2017

27.03.2017 - EVENTYRET ER I GANG

På fredag samlet gjengen seg i Longyearbyen for en helg med pakking og siste forberedelser. Planen var å kjøre ut til Verlegenhuken som er det nordligste punktet på øya søndag med snøskooter og starte med ski på bena i dag. Som alltid på tur er det været som bestemmer og på nordsiden av øya er det stiv kuling og rundt 25-30 minusgrader, ikke forhold som innbyr til 12 timer på snøscooter. Avreise ble utsatt med 24 timer, men fortsatt var værmeldingen dårlug for den nordlige delen av øya. Gjengen har bestemt seg for å snu ruten på hodet og starter i sør.  Gruppen har i dag blitt kjørt ut til grensen av Sør-Spitsbergen Nasjonalpark, det er ikke lov med motorisert ferdsel inne i Nasjonalparken og derfor må de gå ca 100 km mot sør for å "starte" ekspedisjonen på Sørneset og deretter gå de samme 100 km tilbake til der de ble sluppet av før de fortsetter ferden videre mot nord. Vi ønsker gruppen riktig god tur!